Igangsetting.

Bkno5207662

Forelsket i forumet
Jeg skal igangsettes før termin pga insulinkrevende sv.diabetes. Er det noen her som har blitt/skal bli satt igang før termin som vil fortelle litt om det?:) hvordan det ble/blir gjort? Hvorfor? Osv.

De fleste med insulinkrevende diabetes settes igang i uke 37-38 (litt forskjellig fra sykehus til sykehus). Hvis det er umodent (som det som oftest er om man ikke har hatt smertefulle tak, og ihvertfall hos førstegangsfødende) starter man induksjon med ballongkateter, som er et tynt plastkateter som settes gjennom livmorhalsen og som gjør at livmorhalsen modnes. Denne settes inn under en vanlig gynekologisk undersøkelse. Man pleier å kunne reise hjem med dette kateteret som festes på innsiden av låret, og komme tilbake påfølgende dag for videre induksjon. Neste steg er modningstabletter som også gjør at livmorhalsen modnes, og kan gi en smertefulle tak/rier. Man er inneliggende mens man får disse tablettene (kan repeteres flere ganger). De to siste stegene er å ta vannet og riestimulerende drypp.
Igangsetting er ingen hokus pokus og kan ta tid. Jobber på føden selv, og ser at mange mødre (og fedre) blir utålmodige fordi de tror de skal føde omtrent samme dag! Allikevel er det helt klare retningslinjer som følges, og man vil gå i fødsel innen et par dager! Det er de færreste som må gjennom alle stegene jeg nevnte! For noen heldige kommer riene kun timer etter de har fått innsatt ballongkateter:)
Masse lykke til etterhvert!

Å! Tusen takk for informasjonen:) får nok vite mer når vi skal på samtale på sykehuset. Hvor i landet holder du til? Nord, midt, sør?

Bare hyggelig! Du får helt sikkert vite mer etterhvert! Jeg holder til på østlandet; hva med deg?

Er det vondere enn vanlig fødsel?

Jeg ble satt i gang i uke 39 sist pga svangerskapsforgiftning. Fikk 8 modningspiller og ble strippet ørten ganger, brukte 2 døgn på å komme til 3 cm så de kunne ta vannet. Tok da 4 timer til hun var ute, med drypp på full guffe.. det som var verst syns jeg var de 48 timene med modningspiller, fordi jeg gikk så lenge med vondt og fikk ikke sove skikkelig på de døgnene. Så når fødselen endelig kom i gang, så var jeg utslitt. Var førstegangs da, midt i fellesferien, så det var lite info og omsorg å få på sykehuset, så jeg oppfattet det hele som en vanskelig fødsel. Når jeg leser gjennom her var jeg veldig negativ ser jeg, mange igangsatte fødsler går sikkert raskere. Nøkkelen er informasjon på føden tenker jeg!!

Back
Topp