Igangsetting

*MaRgArItA*

Forumet er livet
Trenger litt erfaringer jeg[:)]

Skal på sykehuset for å mest sannsynlig settes i gang i morra..har 3 cm åpning og er moden!

Hva skjer i morra? Hvordan fungerer det egentlig?

Noen som vil dele sin opplevelse med meg??[:)][:)]

[:)]

Du får spørre Kolibri eller Lille snodig[:)]

opp [:)]

Eg kom på sykehuset uten modning eller opning. Var 1 uke over termin. Det var lite fostervatn, guten virka stor og nær ved å få SF.
Ca 1 time etter eg hadde fått beskjeden om å bli satt igang så kom ei jordmor inn og satt inn ein modningspille. Det gjekk heilt greit! Måtte ligge heilt iro ein halvtime, så de anbefaler at du går på do først[;)]
Ca 2 min etter de satt i modningpilla så fekk eg sterke kynnera. Fekk denne modningpillen ca kl 16:30
Dagen etter kl 08:00 så såg de at eg var blitt veldig moden og ca 2 cm opning.. fekk da fødestove.
Kl 09:30 fekk eg ein til modningpille.. nå begynnte riene for fullt.. men eg kjente de knapt... rundt 16:30 så sjekka de opning og den var på 4 cm. Så tok de vatnet og DA kjente eg riene og fekk lystgass..
Guten kom kl 22:20 den kvelden[:)] Hadde full opning 21:00

Masse lykke til !![:D]

Ble igangsatt 2 uker p overtid, trykk for å lese fødselshistorien.

Kom inn som avtal og ble lagt til ctg registrering. Ta gjerne med en urinprøve, hvis ikke må du tisse i kopp. Så var det inn på en fødestue og undersøkelse nedentil. Da får du apgarscoren, er den over 6 tar de vannet.
Du kan lese om det på nett, men enkelt forklart få du poeng etter modenhet, åpning, hvordan barnet ligger osv.

Hvis den er under 6 setter de modningspille, ligge en time og se om noe skjer, starter riene er jo det gode ting, hvis ikke er det ut å vandre i 3 timers tid før ny ctg og ny undersøkelse på hvordan ting står til.
Ny modningspille hvis du er under 6, til de er fornøyd.
Hvis riene ikke har startet eller er dårlige tar de som oftest vannet og ser om du kommer i gang da.
Hvis ikke er det riestimulerende drypp.

Når du blir igangsatt annsees fødselen som en risikofødsel med en gang, og du skal ha ekstra overvåking med ctg registrering og hjertelyden på babyen. Når vannet er tatt velger de ofte å sette elektrode på hodet til babyen for hjertelydovervåking. Ledninger hit og dit.

Ellers er det fødsel som vanlig.
Siden du har 3 cm åpning allerede vil jeg tro at du slipper unna en eller ingen modningspiller. Jeg hadde vel ca 3 og fikk 1.
Spør gjerne etter badekar, det var nyyydelig [:D]

Jeg ble satt i gang etter vannavgang. Fikk piller oralt, men tror det er mest vanlig å få de vaginalt. Jeg kunne ikke det siden vannet hadde gått.
Fikk første pillen, og lå 45 min med registrering. Det skjedde lite, så jeg vandra rundt i noen timer, og 4 timer etter første pille fikk jeg pille nr 2. Lå med registrering igjen, og 1 time etter andre pille kom plutselig riene med et smell. De kom hardt og brutalt [&:] Etter 45 min sjekka de åpning, og da hadde jeg 7 cm. Hadde gått veldig fort, men jeg endte med haste-ks siden de plutselig oppdaga at frøkna lå i seteleie.

siden du er moden, slipper du kanskje modningspille?

men jeg var ikke moden, fikk modningspille på morgenen, men ikke noe skjedde, fikk pille nr 2 ca 6 timer senere, og da begynte riene med en gang :)

å siden du blir satt i gang må du ha på ctg belte nesten hele tiden siden det er større risiko ved igangsetting ;)

lykke til!

jeg ble satt i gang når jeg var 39+0 med tvillingene. Fikk satt inn et ballongkateter, dette skulle være i til neste dag egentlig men falt ut etter noen timer. hadde 2 cm åpning da. Dagen etter hadde jeg 3 cm åpning, var godt moden og slimproppen gikk når jordmor undersøkte meg, så da tok de vannet [;)] Visst en ikke er mode nok får en modningstikkpille

hvordan kan de sjekke apgar score av baby'n i magen? Skal ikke den si no om baby'ns "tilstand" når den kommer ut [8|]
Og blir det risikofødsel altså? Må du bare ligge i senga og vente da?

Jeg ble satt i gang 16 dager på overtid.
Men det var p.g.a at jeg var så langt over termin og ingen tegn på fødsel, så det blir jo ikke helt likt din situasjon siden du allerede har åpning.
Med meg endte det med kraftige rier, og på slutten var de sammenhengende.
Jeg fikk ikke mer enn 2,5 i åpning, dette p.g.a babyen lå i et veldig vrient hodeleie.
Endte med hastesnitt.

Regner med det går mye bedre for deg [;)] Lykke til[:)][:)]

Jeg var moden nok til at de tok vannet som igangsetting, vil tro det er det de kommer til å gjøre med deg også. (tror jeg hadde 2 cm kvelden føre, eller den morgenen de tok vannet)

Takk skal dere ha alle sammen...veldig spent på hvordan det blir...

Risiko fødsel og må ha slik belte hele tiden ja...hmm..men kan man ligge i badekar da? Om man må ha slik CTG registrering hele tiden??

ORIGINAL: Nurkis

hvordan kan de sjekke apgar score av baby'n i magen? Skal ikke den si no om baby'ns "tilstand" når den kommer ut [8|]

Lurer på om de mener en slik apgar score på meg jeg, ikke babyen[8|]

Ligge rolig i senga og vente kan jo bli enkelt....nei...[8D]

Eg og var moden og hadde 3 cm opning når eg skulle settast igang 11 daga over termin. Dei tok vatnet, so gjekk eg å venta i 4 tima på rie uten hell, so blei det drypp og 3 tima og 20 min ette på va en nydeli gutt fødd:) Uten smertelinding og heilt fantastisk opplevelse[;)]

ORIGINAL: *MaRgArItA*

ååååja..... hehe...
Nei, blir nok ikke det...
Fikk idag time neste onsdag om ikke no har skjedd til da [;)]

ORIGINAL: lisjetulla

Eg og var moden og hadde 3 cm opning når eg skulle settast igang 11 daga over termin. Dei tok vatnet, so gjekk eg å venta i 4 tima på rie uten hell, so blei det drypp og 3 tima og 20 min ette på va en nydeli gutt fødd:) Uten smertelinding og heilt fantastisk opplevelse[;)]

Kan ikke jeg få slik fødsel som deg da!![8D][:D][:D]

ååååja..... hehe...

Får håpe det skjer noe før det da! Beste er jo at det skjer naturlig!
Kjenner du noe da?[:)]

Jeg ble satt igang tre dager før termin ved bruk av modningspiller. Da jeg ble sjekket på onsdagsmorgen kl. 09 hadde jeg 2 cm tøyelig åpning og var helt moden. Den første pillen hjalp ikke, så 4 (eller var det 6..) timer etter den første, fikk jeg den andre. Hadde kynnere hele tiden, men riene og fødselen lot vente på seg. Sambo dro hjem for å sove siden ikke noe skjedde. Sånn i 03-tiden på natten våknet jeg av at jeg hadde vondt. Ikke sånn "å-kjære-tid-så-vondt", men nok til at jeg våknet. Da tok jeg en dusj, gikk rundt, fikk varmepute i korsryggen og ei akupunkturnål i panna. Så sov jeg litt til og fra frem til halv syv. Da kom det en pleier som sa at jeg kom til å bli flyttet ved neste skift, som da var kl. 07. Klokka ble syv, og jeg hadde ikke "vondt-vondt" enda, men det nye skiftet satte meg i en rullestol, pakket tingene mine og kjørte meg inn på ei fødestue. [;)]

Sånn halv åtte spurte jeg spakt om jeg kanskje skulle ringe til sambo, og fikk da til svar at hvis han skulle rekke fødselen så måtte han komme nå. Så jeg sendte en melding om at han burde komme nå, og at jeg hadde bytta rom. [;)] Så fikk jeg klystér og beskjed om at jeg måtte ta epidural pga blodtrykket and so and so on. Deretter ville jordmor ta vannet mitt, men det hadde visst gått allerede. (Her mistenker jeg at det kanskje har gått litt etter litt i løpet av natten). Og så var vi i gang.

14.35 torsdag den 10. desember kom verdens nydeligste til verden [;)]

Så min igangsetting endte i en ca 6 1/2-7 1/2times aktiv fødsel, og startet ikke før ca et døgn etter første modningspille [:)]

MASSE, MASSE lykke til!! [:D]

ååååja..... hehe...

Får håpe det skjer noe før det da! Beste er jo at det skjer naturlig!
Kjenner du noe da?[:)]

mhm, har noen dager på meg [;)]
tja... har uregelmessige rier, men det har jeg hatt en uke nå... så får vel bare ta livet med ro og håpe de tar seg opp [;)][:)]

Back
Topp