De ønsker helst ikke å sette igang ved seteleie, men de ønsker heller ikke overtid og en baby over 4 kg når den skal ut i sete, så her er det for og imot. Og om du har tilstand som indikerer forløsning i uke 38-39 så vil nok det tas mest hensyn til. Jeg ble jo faktisk igangsatt nå sist med «hodeleie». Vi hadde vært på ultralyd to uker før med hodet ned, og hodet hadde vært ned hele veien egentlig. Før igangsetting kjente forskjellige leger og jordmødre utenpå magen og mente hodeleie men alle var uenige om hvilken vei ryggen lå
så jeg mener selv at jeg kom inn der med seteleie for igangsetting, hun turnet alvorlig noen dager før så tror hun snudde seg da.
Uansett, de kan sette igang en fødsel med seteleie men ønsker seg god progresjon på fødsel og eventuelt epidural så de sikrer seg at du har nok energi til trykkefasen. Og en stor fordel at du er andregangsfødende, se senker risikoen for en Haug av ting og det er oftere lettere å få satt igang flergangsfødende. Og faktum at du har født vaginalt i sete (hvis jeg husker riktig) før gir økte sjanser for en vellykket igangsettelse av setefødsel.