Igangsetting uke 38

Frøken_

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
Jeg har svangerskapsdiabetes og må ta insulin hver kveld. Har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig blir satt igang i uke 38. Noen som har blitt satt igang før? Hvordan syns dere det var?
Jeg føler litt på en liten nedtur, har egentlig bare veldig lyst til at det skal skje av seg selv, men er selvfølgelig med på det.

Jeg har fått samme beskjed. Sist gikk vannet og ting startet av seg selv, så jeg må innrømme at jeg kjenner en usikkerhet rundt det at det skal settes igang.

Har ikke noe å komme med egentlig, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det.

Sniker
Jeg har bare født igangsatt, 3 ganger :)
Det har blitt gode opplevelser. 1 fødsel som drøyde litt vel lenge - men det er jo litt sånn som kan skje når man føder terminstort barn for første gang.
Blitt satt igang med ballong en gang og tablettkur oralt en annen ganh. Første gang med tablett vaginalt men den er såpass kraftig at de har slutta med den tabletten. I flere tilfeller har de tatt vannet for å få fart på ting :)
Hatt litt drypp, men ikke trengt mye!

Lurt å ta høyde for at det kan ta 3 døgn fra igangsetting til man er i fødsel. Ventetiden er det verste der synes jeg. Jeg hr blitt satt igang på tirsdag første halvdel av dagen og vært i aktiv fødsel onsdag rundt 18-19 begge gangene. Føltes likevel ut som 1 hel uke fra igangsetting til fødestua, haha.

Lykke til :)

Blir også igangsatt i uke 38/39, veldig spent! Legen på sykehuset ville liksom ikke snakke så mye om det nå, selv om jeg hadde mye jeg lurte på. Mente nok det var litt tidlig. Satser på mer info når jeg har ny time om 3 uker. Det positive er jo at man vet sånn ca når barnet kommer da, kjenner det er litt greit. Det skumle er at man ikke vet hva man går til og leser jo «skrekkhistorier» om igangsettinger som tar opp mot en uke og ender i keisersnitt… for min del så legen for seg at det ville gå raskt og enkelt med kun stripping. Barn nr 3 her og styrtfødsel sist!

Skulle bli satt i gang noen dager over termin med nummer 2, men vannet gikk rett før de skulle sette meg i gang med ballongkateter. Hadde rier mens de la inn ballongkateteret, så var ikke så kjempebehagelig pga rier. Endte dessverre opp med akutt KS ca 1 døgn etterpå pga dårlig framgang mot slutten (kom bare til 9 cm).

Har hatt planlagt KS i uke 38 sist og skal ha planlagt KS i uke 38 nå også (har denne gangen svangerskapsdiabetes). Gikk veldig bra med baby som ble født i uke 38 sist gang, han var 3,2 kg, hadde ingen problemer med pusten og ammingen gikk supert.

Jeg ble brått usikker på hvordan sykehuset forholder seg til igangsetting dersom frøkna fremdeles ligger i seteleie når vi kommer så langt. Sist gikk vannet spontant med beskjed om at hvis ikke riene var i gang innen 24-26 timer ville de sette meg i gang. Men jeg ser det som lite sannsynlig at jeg vil gå i spontan fødsel tidligere enn rundt termin.

Jeg skal på kontroll om litt over to uker, så jeg kan jo alltids spørre da. Men du og du så mye man rekker å tenke i mellomtiden. :bag:

Jeg ble brått usikker på hvordan sykehuset forholder seg til igangsetting dersom frøkna fremdeles ligger i seteleie når vi kommer så langt. Sist gikk vannet spontant med beskjed om at hvis ikke riene var i gang innen 24-26 timer ville de sette meg i gang. Men jeg ser det som lite sannsynlig at jeg vil gå i spontan fødsel tidligere enn rundt termin.

Jeg skal på kontroll om litt over to uker, så jeg kan jo alltids spørre da. Men du og du så mye man rekker å tenke i mellomtiden. :bag:

De ønsker helst ikke å sette igang ved seteleie, men de ønsker heller ikke overtid og en baby over 4 kg når den skal ut i sete, så her er det for og imot. Og om du har tilstand som indikerer forløsning i uke 38-39 så vil nok det tas mest hensyn til. Jeg ble jo faktisk igangsatt nå sist med «hodeleie». Vi hadde vært på ultralyd to uker før med hodet ned, og hodet hadde vært ned hele veien egentlig. Før igangsetting kjente forskjellige leger og jordmødre utenpå magen og mente hodeleie men alle var uenige om hvilken vei ryggen lå :hilarious: så jeg mener selv at jeg kom inn der med seteleie for igangsetting, hun turnet alvorlig noen dager før så tror hun snudde seg da.
Uansett, de kan sette igang en fødsel med seteleie men ønsker seg god progresjon på fødsel og eventuelt epidural så de sikrer seg at du har nok energi til trykkefasen. Og en stor fordel at du er andregangsfødende, se senker risikoen for en Haug av ting og det er oftere lettere å få satt igang flergangsfødende. Og faktum at du har født vaginalt i sete (hvis jeg husker riktig) før gir økte sjanser for en vellykket igangsettelse av setefødsel.

De ønsker helst ikke å sette igang ved seteleie, men de ønsker heller ikke overtid og en baby over 4 kg når den skal ut i sete, så her er det for og imot. Og om du har tilstand som indikerer forløsning i uke 38-39 så vil nok det tas mest hensyn til. Jeg ble jo faktisk igangsatt nå sist med «hodeleie». Vi hadde vært på ultralyd to uker før med hodet ned, og hodet hadde vært ned hele veien egentlig. Før igangsetting kjente forskjellige leger og jordmødre utenpå magen og mente hodeleie men alle var uenige om hvilken vei ryggen lå :hilarious: så jeg mener selv at jeg kom inn der med seteleie for igangsetting, hun turnet alvorlig noen dager før så tror hun snudde seg da.
Uansett, de kan sette igang en fødsel med seteleie men ønsker seg god progresjon på fødsel og eventuelt epidural så de sikrer seg at du har nok energi til trykkefasen. Og en stor fordel at du er andregangsfødende, se senker risikoen for en Haug av ting og det er oftere lettere å få satt igang flergangsfødende. Og faktum at du har født vaginalt i sete (hvis jeg husker riktig) før gir økte sjanser for en vellykket igangsettelse av setefødsel.
Jeg får rett og slett bare høre hva de sier. Jeg aner ikke hvilke vurderinger som ble gjort sist, og jeg er usikker på hvor god fremgang jeg hadde i sist fødsel, selv om det ikke endte med keisersnitt. Samtidig er ikke tidligere fødsel noen mal for hvordan neste vil gå. Og foreløpig er det såpass tidlig at hun kan snu seg opptil flere ganger de neste 7 ukene. Så en «unødvendig» bekymring kanskje.

Smertestillende vil jeg nok be om uansett (bortsett fra steriltvannspapler, nei takk!), så avgjørelsen om epidural er allerede tatt fra min side. :laughing002 Ikke at jeg opplevde at den hjalp noe særlig på smertene sist, men hva vet jeg, jeg har aldri prøvd uten heller.

Jeg får rett og slett bare høre hva de sier. Jeg aner ikke hvilke vurderinger som ble gjort sist, og jeg er usikker på hvor god fremgang jeg hadde i sist fødsel, selv om det ikke endte med keisersnitt. Samtidig er ikke tidligere fødsel noen mal for hvordan neste vil gå. Og foreløpig er det såpass tidlig at hun kan snu seg opptil flere ganger de neste 7 ukene. Så en «unødvendig» bekymring kanskje.

Smertestillende vil jeg nok be om uansett (bortsett fra steriltvannspapler, nei takk!), så avgjørelsen om epidural er allerede tatt fra min side. :laughing002 Ikke at jeg opplevde at den hjalp noe særlig på smertene sist, men hva vet jeg, jeg har aldri prøvd uten heller.

Kjenner to andre som har født i sete med aktiv fødsel i over 12 timer. Min nå sist var på 4-5 timer, men var rolig de første timene der så opplevde det som en ganske rask fødsel. Aner ikke helt hvilke regler og greier de har, men man «må» ikke ha en veldig rask aktiv fødsel virker det som heller. Blir nok best når du får svar tilpasset akkurat deg, men virker ikke som en umulig greie med igangsetting+sete hvertfall. Og tenker det beste argumentet er at du har gjort det før. For de aller fleste er aktiv fødsel litt raskere gang nummer to. Jeg gikk fra 18 timer til 5 timer, så stor forbedring :hilarious:

Min første lå i seteleie en stund, men hadde snudd seg til kontrollen i uke 36-37 så fortsatt mulig at babyen snur seg. Ellers har jeg hørt at de kan prøve å snu babyen på sykehuset.

Min første lå i seteleie en stund, men hadde snudd seg til kontrollen i uke 36-37 så fortsatt mulig at babyen snur seg. Ellers har jeg hørt at de kan prøve å snu babyen på sykehuset.
Vendingsforsøk er ikke aktuelt denne gangen fordi morkaka ligger foran. Var gjennom det med storebror, og ville nok prøvd igjen om jeg kunne. Mulighetene for at lillesøster snur seg er absolutt tilstede, men forbereder meg på at hun ikke gjør det. Storebror hadde sannsynligvis ligget i seteleie lenge. :)

Jeg er satt igang i uke 38 3 ganger. 2 av de endte i haste KS, men har allikevel grei opplevelse av det hele. Den første igangsettingen var værst. Tok 3 døgn før fødsel var igang.. med den 2 så var det 1 pille, så tok de vannet og alt startet av seg selv. Med 3 var det ballong og masse rier med en gang, men 0 fremgang etter 1 døgn så da stoppet vi og tok ks heller.

Jeg har også hatt svangerskapsdiabetes og blitt satt i gang i tre ganger. Det har gått veldig fint, men det har blitt styrtfødsel. Jeg har ikke fått pille på grunn av tidligere keisersnitt. De har tatt vannet og sett om det har kommet i gang av seg selv og startet forsiktig med drypp etter fire timer. Jeg sitter igjen med fine opplevelser selv om jeg skull ønske at det kunne startet av seg selv

Back
Topp