Igangsetting/pille spm

castora

Forelsket i forumet
Dere som har blitt i gangsatt ved hjelp av modnings pille;
Hvordan syns dere det var?
Hvor mange piller måtte til for at det ble til fødsel?

Er 8 dager på overtid i dag å skal på sjukhuse å få dette i mulige _2_ døgn?
Tar det virkelig så lang tid før det virker?
Eller er det bare det at de prøver det max i 2 døgn.. ?

Jeg hører folk si de ikke ville blitt satt i gang på den måten, men ingen sier hvorfor? Er det smertefullt?

Hei! :)

Jeg ble igangsatt, og syntes egentlig det var helt greit. Var veldig spent, for hadde hørt så mye negativt om det jeg også. Først satte de inn en ballong, som skulle være med på å tøye ut livmorhalsen. Denne gikk jeg med i et døgn, men siden denne ikke hadde noen virkning, skulle jeg fortsette med modningspiller. Satte inn en pille kl. 8 om morgenen, og måtte da ligge helt rolig i to timer. Kl. halv to begynte de første riene. Ble litt sånn maserier til å begynne med, men med litt akupunkturhjelp fra ei jordmor, roa det seg litt.
Etter hvert som timene gikk, ble det ganske heftig etter hvert, og tror det var pga at det var igangsatt. For tror ofte det blir litt mer heftig og går litt raskere enn ved en normal fødsel. Måtte til slutt ty til epidural, noe som jeg virkelig anbefaler på det høyeste!! Gutten min ble født kl 22.47 om kvelden samme dag, så det gikk jo ganske fort.
Så lenge pille nr en virker, setter de ikke inn nr to, men noen ganger er det ikke nok med en pille, og da setter de inn en til. Virker ikke det, så tar de vannet tror jeg.
Håper ikke du ble skremt eller noe av dette. Du har ikke noe å grue deg til, heller stikk motsatt!! For det er rett og slett en helt fantastisk opplevelse!! Lykke til! :)

Er vertfall veldi klar for å få det overstått..
Men folk jeg har pratet med er liksom så negativ til dette med ig angsettelse..
I forhold til hastekeisersnitt osv..?

Men da setter de inn en pille først så om den ikke virker i løpet av noen timer å kommer det en ny pille, å sånn fortsetter det i to døgn da om et ikke blir noe?
Vannet skulle de ikke ta før dag nr 3 som jeg forsto det på legen, å dag nr 4 ble det keisersnitt.. Dette er St Olavs måte å si at man skal gå max en uke over tiden.. Men man skal bruke en hel uke på å sette i gang etter den uken har gått.. Jaja, håper han kommer på pille nr 1 :)

Okei, men er det ofte at det ender med haste keisersntit under fødsler som er i gangsatte?

Lykke til med igangsettingen[:)] Skjønner godt at du er lei å gå på overtid.
Jeg ble igangsatt 11 dager på overtid. først med modingspille x2, så med drypp i 2,5 døgn dvs de stoppa det om natta for at jeg skulle få hvile liksom noe som så klart ikke skjedde..[8D], Riene var jo der selvom dryppet ikke var der. Etter 4 døgn i fødsel var jeg rimlig sliten og lei av at kroppen min ikke sammarbeida i det hele tatt, for enden på alt dette arbeidet var jo kun 3 cm åpning. Fredag formiddag ble legen og jeg enige om at keisersnitt var løsningen. Og takk for det[:)].
Igangsettinga var for meg et mindre helvete, men det var fordi kroppen ikke sammarbeida i det hele tatt. Jeg hadde fiksa smertene om velsa hadde funnet veien ut[:)]. Valgte akupunktur og lystgass som smertelindring og det holdt lenge for meg[:)]

Jeg ble satt igang med modningsgele kl 10.00. Klokka 10.15 kom riene og mini var ute kl 17 [:)]
Hadde ikke noe åpning eller noe, men det holdt med denne ene [:)]

Ting skjedde veldig raskt, men det er jeg egentlig ganske glad for... Rakk ikke få noe smertestillende under fødselen heller, for alt skjedde raskere enn de trodde [&:]

Tror nok dette går veldig bra jeg, så ikke bekymre deg over det. Du er i gode og trygge hender hele veien [:)]

Anntar at hvor moden man er underveis utgjør ganske mye i forhold til hvordan fødselen er.. Men håper nå jeg kommer i gang, kalrer ikkel igge å vente i flere døgn påa t det skal skje noe.. Det som er det værste..
Å jeg er veldi redd for keisersnitt [:-]
Men det går som det går, ungen SKAL uansett ut, så fort som F.
Kanskje de bare har bomma hinsides på termin dato..

Ble igangsatt mandag ettermiddag,og han kom natt til torsdag etter 7 tabletter opp der nede[;)] Var 5 dager på overtid då eg ble satt igang grunnet sf- var overhode ikkje moden på noen måte[;)]

eg blei igangsatt..
Fekk første pille kl 18,så pille nr 2 kl 23.
Riene startet i 3 tiden og hun var født 04.32
Hadde ingen opning

jeg fikk pillen kl 10.30 å kl 18.00 var hun ute.
var en rask å heftig fødsel.men trengte bare en pille før d startet[:)]

ORIGINAL: castora

Dere som har blitt i gangsatt ved hjelp av modnings pille;
Hvordan syns dere det var? Helt greit.
Hvor mange piller måtte til for at det ble til fødsel? 2 satt samtidig. Fantes ikke moden engang, selv om vannet hadde gått.

Er 8 dager på overtid i dag å skal på sjukhuse å få dette i mulige _2_ døgn?
Tar det virkelig så lang tid før det virker? Det kan ta, ja. På meg tok det en time før det virket, men vannet hadde gått fra før.
Eller er det bare det at de prøver det max i 2 døgn.. ?

Jeg hører folk si de ikke ville blitt satt i gang på den måten, men ingen sier hvorfor? Er det smertefullt?

Det er mye mer intenst å bli satt i gang. Riene kommer ofte mye tettere og er veldig sterke med en gang. Fordelen er jo at det ofte tar mye kortere tid og man er i mye bedre form etterpå. Jeg hadde en drømmefødsel med å bli satt i gang. Ja, det var intenst, men det ble likevel aldri like vondt som første gangen. Da var jeg i aktiv fødsel i 16 timer, med igangsetting tok det litt under 4 timer. Det var herlig! [:D] Var oppe og gikk i dusjen med en gang etterpå, og dro hjem så snart jeg fikk lov. Ute og gikk lang tur hjemme dagen etterpå. Første gang var jeg så utkjørt etterpå at jeg ikke hadde krefter på et par dager.. [&:] Så jeg vil ikke fraråde noen å bli satt i gang. Nesten så jeg håper på å måtte få piller denne gangen også så jeg kan bli fort ferdig, hehehe... [:D]

Fikk 2 modningspiller med en gang jeg kom inn ca rundt klokken 11:00. Fikk fødestue med en gang s¨heldigvis fikk jeg og sambo være sammen hele tiden [:)] Tok vell noen timer før det virkelig tok se opp, men vertfall 22 timer senere kom vesla [:)] Veldig fin og trygg opplevelse.

Flere som vil si noe? :)

Å takk for deling av erfaringer til dere som allt har svart :)

fikk en pille kl 12, lå i ro i 1,5 time. dro til byen....kjente ingenting. tilbake 17.30...hadde da fått små murringer. 18.00 blei jeg sjekka å jm tok vannet. fikk rier. 20.00 3cm åpning å 20.25 kom mini. veeeeldi rask fødsel. hadde ingen åpning da di satte pillen. letteste av mine tre fødsler[:)] lykke til

Jeg ble satt igang 6 dager på overtid. Fikk pille halv 11, hadde litt åpning da (vet ikke hvor mye). Riene starta så smått kl 15. 16.45 hadde jeg 3 cm åpning. 18.30 hadde jeg full åpning. 19.02 kom prinsen[:)]

Det var fryktelig intenst fra kl 16.45. Hadde stort sett ingen pause mellom riene. Rakk ikke å få noen typer smertestillende.

MEN det var kjempedeilig at det gikk så fort. Hadde sett for meg flere dager på føden... Jeg var supersprek etter fødselen og kunne glatt gjort det igjen dagen etter[;)]

jeg var i uke 41 + 4, ikke moden i det hele tatt! pille kl 8, 11,15 og 18. Kjente ingenting hele dagen, men etter pilla kl 18 begynte jeg å få rier. kl 21 når de skulle sjekke om det hadde skjedd noe, da hadde jeg 4 cm, og de kunne ta vannet på meg. Hadde jeg hatt mindre enn 4 cm måtte jeg lagt meg for å sove å fortsatt neste dag. etter de tok vannet på meg kl 21 , fikk jeg kraftige rier med en gang. Full åpning ca kl 01.30. fødte med sugekopp kl 03.20.

fikk 2 modningspiller.. så tok dem vannet.. hele greia var over på under 20 minutter.. rakk ikke få vondt engang.. er det sykeste jeg har vært med på..hadde mere panikk over hva som skjedde i og med at det gikk så fort.. for ingen hadde fortalt meg at d kunne skje.
fikk i ettertid høre at modningspiller ikke er bra, for fødselsforløpet kan få mange utfall..

jeg har også blitt satt igang da jkeg var moden, å slapp modningspille..det var en helt annen opplevelse...

jeg fekk først 1pille, riene kom holdt på en stund, så stoppet det opp..
fekk 1 til pille dagen etterpå, og da skjedde ingenting, så hu ble tatt med ks dag3..

Men de sier at å bli igangsatt er det som kroppen blir truffet av en lastebil...
Er iallfall det de JM jeg har snakket har sagt og de som har blitt igangsatt..

Jeg ble satt igang den 16. dagen.
Fikk første pille klokka 10, måtte ligge til kl.12. Tok en tur til byen, merka ingenting. Fikk neste pille kl.14, og riene starta rundt 15.30 da vi spiste middag på sykehuset. Gikk ikke lang tid før de ble veldig intense, og da JM sjekka meg kl.19 sa hun at dette kom til å gå fort, og at i natt kom vi til å bli foreldre!
Det stemte ikke. Snuppa lå så høyt oppe hele tiden, så hun var ikke ute før 14.44 dagen etter.

Har nå fått min første pille klokka 09.00 :)
Sitter nå bare hjemme å venter på at noe skal skje..
vet liksom ikke om ejg bare skal slappe av eller styre rundt for å få i gang noe.. Men tror nok jeg må duppe litt så jeg ikke går i bakken.
Håper ikke det tar to døgn... det er jo leeenge...

Back
Topp