Igangsetting med ballong

August16spire

Elsker forumet
Noen som vil dele erfaringer? Og om dere er flere elr førstegangsfødende når dere fikk? Forstod det slik på jordmor at det kunne ta kortere tid siden jeg er flergangsfødende.

Jeg ble forsøkt igangsatt med ballong i forrige uke. Har tidligere hatt keisersnitt så jeg regnes som førstegangsfødende. Ballongen hadde ingen effekt på meg. Men forsøket ble gjort en uke før termin, så det kan ha vært for tidlig. Skal vurderes for nytt forsøk i morgen på termin.

Fikk ballong forrige gang - den hadde ikke noe for seg. De måtte ta den ut etter 1 døgn.
Denne gangen fikk jeg også ballong - den datt ut etter 8 timer ca. Hadde ikke noe for seg denne gangen heller. Måtte over på tabletter med begge. Var helt umoden begge gangene og begge før termin. Kan jo være derfor?
Lykke til uansett! :)

Oppleves det som mest ubehagelig med ballong eller tabletter?

Fått ballong 2 ganger.

2014: Falt ut etter 23 timer og måtte så ha 9 cytotec før noe skjedde. Da gikk vannet og fikk stormrier med en gang. Tok 10 min fra vannet gikk til at stormriene var i full gang. Tok 6 timer fra 1-6 cm. Sen full stopp og KS

2016: falt ut etter 25 timer. Fikk 2 veldig svake modningstabletter. Stormrier ( som forsvant med epidural). Fikk litt intravenøst, de tok vannet og barnet var ute etter 10 min pressing. Tok 12 timer fra første tablett. 7 timer fra første rie.

Synes ballongen er helt ufarlig. Fikk tips om å dra i den hver 30 min av sjefsjordmoren på Ullevål. Da hadde den best effekt sa hun.
Synes modningspiller er skummelt. Plutselig overstimulert og stormrier. Selv om mange ikke får det så har jo jeg fått det to ganger.

Jeg fikk ballong.
Førstegangsfødende.
Fikk rier fort etter innsett. Den falt ut etter 4 timer. Og da stoppet riene.
Fikk små rier senere på dagen.
Men endte i at jeg måtte ha 2 piller, for å få igang riene ordentlig. Riene jeg fikk, var ueffektive. Så fikk ingen fremgang.
Endte på drypp og fikk stormrier.

Jeg fikk en god opplevelse fordi :) men, det tok tid!

Fått ballong 2 ganger.

2014: Falt ut etter 23 timer og måtte så ha 9 cytotec før noe skjedde. Da gikk vannet og fikk stormrier med en gang. Tok 10 min fra vannet gikk til at stormriene var i full gang. Tok 6 timer fra 1-6 cm. Sen full stopp og KS

2016: falt ut etter 25 timer. Fikk 2 veldig svake modningstabletter. Stormrier ( som forsvant med epidural). Fikk litt intravenøst, de tok vannet og barnet var ute etter 10 min pressing. Tok 12 timer fra første tablett. 7 timer fra første rie.

Synes ballongen er helt ufarlig. Fikk tips om å dra i den hver 30 min av sjefsjordmoren på Ullevål. Da hadde den best effekt sa hun.
Synes modningspiller er skummelt. Plutselig overstimulert og stormrier. Selv om mange ikke får det så har jo jeg fått det to ganger.
En ting som går igjen her er at de fleste som har hatt ballong har hatt piller i tillegg. Men du fikk noen svakere etter ks. Skal spør etter det i morgen da jeg skal vurderes for nytt ballongforsøk. Sikkert et lurt tips å trekke i ballongen for å provosere livmorhalsen.
Hva fikk du etter at de tok vannet? Riedrypp?

En ting som går igjen her er at de fleste som har hatt ballong har hatt piller i tillegg. Men du fikk noen svakere etter ks. Skal spør etter det i morgen da jeg skal vurderes for nytt ballongforsøk. Sikkert et lurt tips å trekke i ballongen for å provosere livmorhalsen.
Hva fikk du etter at de tok vannet? Riedrypp?
Ja jeg fikk Prostin-E. Man kan ikke få cytotec pga faren for ruptur på livmoren etter KS.
Ja de tok vannet på typ 7 cm. Gikk utrolig fort alt sammen. Så når jeg skulle presse ut barnet fikk jeg rieforsterkende drypp. Bare 10 min. For å ha sterke nok rier til å få ut henne. Hun fikk lav puls under riene og de stod klare med saks. Ble livredd og presset som en Gud. Så var hun ute! :) uten klipp!

Jeg er tredjegangsfødende. Og de satte ballong på meg. Jeg var ikke helt moden, men så godt som sa de. Og de trodde selv at den sku ha god effekt. Den datt ut etter 9 timer, og hadde ingen effekt. Jeg måtte faktisk ha tre tabeletter før de kunne ta vannet. Ballong var jo litt ekkel å sette inn, og litt ekkel å vite at man hadde den der. Men den var ikke smertefull når man hadde fått satt den inn. Men null effekt desverre.

Ja jeg fikk Prostin-E. Man kan ikke få cytotec pga faren for ruptur på livmoren etter KS.
Ja de tok vannet på typ 7 cm. Gikk utrolig fort alt sammen. Så når jeg skulle presse ut barnet fikk jeg rieforsterkende drypp. Bare 10 min. For å ha sterke nok rier til å få ut henne. Hun fikk lav puls under riene og de stod klare med saks. Ble livredd og presset som en Gud. Så var hun ute! :) uten klipp!
Hjelp. Hørtes skummelt ut med saksen.. :eek: Men takk for tips. Skal høre om sykehuset har et annet alternativ til ballongen for de med tidligere ks :)

Har en venninne som nettopp ble satt i gang med ballong uten antydning til å være moden, stakkars sier bare jeg.. Kan ikke fatte at det praktiseres!

Back
Topp