Igangsetting etter keisersnitt?

Guest
Hva er alternativene til å hjelpe livmorhalsmunnen bli moden, hvis man ikke kan bruke medikamenter? Er bare alternativet bare å vente til det er klart? Første fødels startet med at vannet gikk, fikk rier men hadde helt hard, lukka livmormunn, endte i hastesnitt. Ble lovet en planlagt kontrollert fødsel neste gang, men hvordan gjøres det hvis man ikke kan settes igang me medikamenter? Hilsen en som ikke vil ha samme fødsel igjen
 
Hei!

Det høres ut som en tøff opplevelse sist med vannavgang, rier, liten fremgang og så keisersnitt på toppen. Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker å oppleve det samme igjen!

Jeg er litt usikker på hva som menes med en planlagt, kontrollert fødsel...... Kanskje at fødslen settes igang...??  Hvis det er tilfellet kan man, som du selv også skriver, ikke bruke de vanlige medisinene. Proseduren som jeg kjenner til ved igangsatt fødsel etter keisersnitt er det man kalder ballongkateter-metoden. Rett og slett et lite kateter som føres inn forbi livmorhalsen og fylles med vann. Tyngden av ballongen er med å modner og åpner livmormunnen så man senere kan komme til å ta vannet.

Men det er jo ikke noe MUST å bli igangsatt. Hat du tenkt på at det kan gå veldig, veldig fint hvis fødslen din starter spontant med rier? Da er kroppen som regel klar til føde og mormunnen til å åpne seg opp. Noen ganger når vannet går først er det akkurat som om kroppen ikke er helt klar til å slippe taket.....
En annen ting du kan tenke på uansett hvordan det blir når du skal føde neste gang er modningsakupunktur. Det er godt dokumentert at kvinner som har hatt modningsakupunktur har et modnere utgangspunkt når fødslen setter igang.

Det fremgår ikke helt om du allerede er gravid. Men om du er, så ta kontakt med jordmor som kan hjelpe deg med å sortere alle tankene dine og gi deg gode råd ift dette videre.

Masse lykke til da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp