Igangsetting av fødsel

Bkno1483782

Første møte med forumet
Hei!
Jeg hadde termin 23/1, og er altså nå 6 dager på overtid . Legen sa at jeg skulle bli igangsatt søndag morgen hvis ikke noe skjedde , men det blir i mitt hode dag 12... er det ikke sånn at man senest skal settes igang dag 11 ? Ble så usikker og siden jeg er førstegangsfødende , så tenkte jeg å høre om noen her har noen erfaringer ? Hører så mye rart om der å gå på overtid ..

Noen sykehus praktiserer også ulikt ifht hvilken dag de setter igang på, så hør med ditt sykehus.

Hei!
Jeg hadde termin 23/1, og er altså nå 6 dager på overtid . Legen sa at jeg skulle bli igangsatt søndag morgen hvis ikke noe skjedde , men det blir i mitt hode dag 12... er det ikke sånn at man senest skal settes igang dag 11 ? Ble så usikker og siden jeg er førstegangsfødende , så tenkte jeg å høre om noen her har noen erfaringer ? Hører så mye rart om der å gå på overtid ..
Jeg ble igangsatt på dag 13. Ikke uvanlig, det varierer fra sykehus til sykehus.

Stemmer, alle SKAL sette i gang senest 11 dager over, dette er ikke noe de kan velge selv! men mange bryter det, noe som er veldig dumt mtp faren for fosteret.

Det kan variere pga utregning av svangerskapslengden og. Slik jeg har forstått det så regnes man som overtid fra uke 42+0, og her hos oss tilsvarer det 11 dager over (40+3)
Også kommer det litt an på kapasiteten på sykehuset akkurat da vil jeg tro. Jeg ble satt igang 10 dager over nå sist, siden de en ledig fødestue. Det var visst ganske fullt.

Man er ikke overtidig før man er 42+0. Alt fra 37+0-41+6 regnes å være til termin.
Så kommer det an på om lege/jm bruker gyldig Snurra til å beregne svangerskapslengden. Et gjennomsnittlig svangerskap varer i 40+3, mens mange bruker den gamle Snurra dom bare går til 40+2.... så da vil det variere fra sted til sted/lege til lege om man induseres på 11. eller 12. dag etter termindato

De ringte fra sykehuset og bekreftet at det var en dag for seint ! ifølge retningslinjene fra 2014 skal man settes igang senest 11 dager over . Dette gjelder hele landet og skal praktiseres likt . Så da blir det førstkommende lørdag for min del . Viktig å følge opp selv tydeligvis ... Det skal ikke variere fra sykehus til sykehus . Se hjemmesidene til helsedirektoratet.

De ringte fra sykehuset og bekreftet at det var en dag for seint ! ifølge retningslinjene fra 2014 skal man settes igang senest 11 dager over . Dette gjelder hele landet og skal praktiseres likt . Så da blir det førstkommende lørdag for min del . Viktig å følge opp selv tydeligvis ... Det skal ikke variere fra sykehus til sykehus . Se hjemmesidene til helsedirektoratet.

Så bra.

Det står 294 dager på helsedirektoratet, og 11 dager utifra esnurra (40+3). Allikevel er det ikke alle sykehus som bruker esnurra, og svangerskapet regnes som 40+2. Man er uansett overtid fra 294 dager, og derfor vil det ved 40+2 bli 12 dager over.

Jeg satt i gang denne gangen på dag 11 , og det er maksgrensen de opererer med på Sørlandet Sykehus Arendal ivertfall :) Kan godt være 1 dag lengre andre steder, men ikke lengre en 12.

Så bra at du har fått bekreftet riktig dag! Masse lykke til med den forestående fødselen :Heartred

Åh! Så bra at det ordnet seg! Masse lykke til med fødsel, og tiden etterpå ❤️ Skal huske å mase på sykehuset dersom min egen fødsel drar ut ☺️

Back
Topp