Igangsetting av fødsel

LilleMy74

Andre møte med forumet
hei

Jeg er en 40 år gammel kvinne som er gravid i uke 37. Jeg har hatt en rekke vekst kontroller/ultralyd hos gynekolog ettersom fosteret ligger noe under normal vekstkurve. Ca. 5-6% under. Jeg hadde den siste vekst kontrollen i uke 36 med CTG og gynekologen konkluderte med at ettersom babyen følger sin egen kurve perfekt og alt ser veldig bra ut så er det ikke behov for flere kontroller, annet enn hos jordmor. Hun sa også at hvis babyen ikke har kommet innen termin så må jeg igangsettes på grunn av at jeg har rundet 40 år. Jeg er generelt skeptisk til igangsetting da jeg har lest mye negativt om dette. Alt fra tyngre og lengre fødsler til dødfødsler. Må jeg igangsettes bare på grunn av alder?

Hei på deg!

Så bra at babyen din vokser bra og følger sin egen vekstkurve. Det gir et godt utgangspunkt foran fødselen.

Ift igangsetting så er det litt delte meninger når det gjelder indikajsonen alder. Det jeg jobber er det ikke prosedyre å sette fødselen igang bare pga av alder hvis alt annet er helt fint. Mens man andre plasser tilbyr igangsetting til alle gravide som er 40+.
Jeg ville tatt det opp med jordmor og kanskje fått snakket med de på fødestedet ditt. Uansett er det ikke noe du MÅ - det er alltid bare et tilbud som det er lov å si ja-takk eller nei-takk til. Få litt mer informajson om hvordan de tenker og hva begrunnelsen for igangsetting egentlig er. Det går jo an å få en grundig kontroll på termin med ultralyd og CTG for å se at det står bra til med babyen og morkakefunksjonen.
Hvis det likevel skulle bli aktuelt å sette fødselen din igang, så er det heldigvis en trygg prosedyre i vores del av verden. Så hvis det skulle bli slik tror jeg det er kjempeviktig at du på en måte gir deg hen til det og bestemmer deg for å jobbe like rolig av avslappet som du ville gjort om fødselen hadde startet spontant. Måten vi tenker og innstiller oss på spiller en veldig stor rolle!

Masse lykke til - da er du snart i mål som mamma :-)
Jordmor Ragna.

Back
Topp