Igangsetting av fødsel

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Noen som vet litt om dette?

Jeg mener jeg har hørt at man må være litt moden for å bli satt igang. Stemmer dette?

Lillegutten i magen her er - 19 % i vekst - 2,5 kg nå.. Igangsetting før termin ble nevnt som en mulighet om ikke alt så bra ut på neste kontroll.På denne kontrollen sjekket de modning og det hadde jeg overhodet ikke. Vet at mye kan skje til midten av neste uke, men om jeg ikke er moden da, og ikke skulle bli det til termindato heller (de vil nok ikke la meg gå over siden han er så liten), hva gjør de da?

Jeg selv håper bare de kunne ta han ut med keisersnitt siden legene selv sier igangsatte fødsler ofte blir langdradde og kompliserte samt ender i hastesnitt, samt at det er jo en liten og muligens svak kar i magen (om han ikke bare er naturlig liten, men det vet de jo ikke) som ikke trenger en sånn påkjenning... Noen med lignende erfaringer?

Jeg fødte en gutt på 2470 gr i indusert fødsel,det gikk helt fint:)

Er man ikke moden vil man få modningspillere/gel opp i skjeden for og framskynde modningen så de evnt kan ta vannet.
Da får man det  langt opp i skjeden og må ligge rolig på CTG en time (for at det ikke skal sli ut igjen), så gjentas evnt behandlingen etter 6 timer.
Man kan få flere behandlinger med dette før de tar vannet.

Er man moden og har åpning  nok til og ta vannet (2-3) cm induserer de med vannavgang, evnt drypp.

Her var storebror målt til -22% i uke 37.
Men det ble ikke noe indusering før termin av den grunn.
Ble hyppige kontroller, og sålenge han hadde det godt og bra hadde ahn det best inne i magen.

Ble indusert med drypp når jeg var 16 dager over terminen, og fødselen, fra første rie og 4cm åpning til han var ute tok hele 48 minutter.
Så det var en styrtfødsel.
Han var foresten 3310gr og 51 cm npr han ble født i uke 42+4

Er man ikke moden vil man få modningspillere/gel opp i skjeden for og framskynde modningen så de evnt kan ta vannet.
Da får man det  langt opp i skjeden og må ligge rolig på CTG en time (for at det ikke skal sli ut igjen), så gjentas evnt behandlingen etter 6 timer.
Man kan få flere behandlinger med dette før de tar vannet.

Er man moden og har åpning  nok til og ta vannet (2-3) cm induserer de med vannavgang, evnt drypp.

Her var storebror målt til -22% i uke 37.
Men det ble ikke noe indusering før termin av den grunn.
Ble hyppige kontroller, og sålenge han hadde det godt og bra hadde ahn det best inne i magen.

Ble indusert med drypp når jeg var 16 dager over terminen, og fødselen, fra første rie og 4cm åpning til han var ute tok hele 48 minutter.
Så det var en styrtfødsel.
Han var foresten 3310gr og 51 cm npr han ble født i uke 42+4

Takk for svar!:)

Grunnen til de muligens ville sette igang var at de ikke kunne si om han var naturlig liten eller om han fikk for lite næring (vanskelig å måle størrelsen hans ca. 1 gang i uka og si om han vokser eller har stoppet opp, sikkert pga målingene ikke er så nøyaktige)

Men da er det altså mulig å fremskynde modningen da, ja...

man trenge isje å ver moden for å bli satt i gang :) eg blei satt i gang dagen etter termindato og fikk modningpiller opp i kkeden hver 4 t d  va modning (fikk 3 stk) fødselen gikk kjempe bra, ingen kompliksasjoner me noenting :D

Jeg var veldig umoden fikk jeg beskjed om fra legen da jeg skulle bli satt igang 2 1/2 uke før termin. Hun ville ikke sette meg igng i uke 37 for da var det større sjans for at det ikke ville ha noe virkning, så ventet til jeg var akkurat 38 uker. De satte først inn ballongkateter som jeg skulle ha til neste dag før de skulle begynne med tablettkur. Ballongen datt ut etter 4 timer så da ble jeg lagt inn på føden og startet med tablettene. Man kan få en hver 6 time, men maks 6 stykker. Etter man har fått en tablett må man ligge til registrering av babyen i 30 min for å sjekke at alt står bra til. 3 timer etter at jeg hadde fått tablett nr 3 så begynte jeg med svake men regelmessige rier. Etter å ha gått med de i 4 timer så var jeg såpass moden at de kunne ta vannet. Da tok riene seg veldig opp og tulla var ute etter 2 1/2 time.

Jeg var overhodet ikke moden da jeg ble satt igang. Fikk 3 runder med modningspiller med 4 timer mellom hver. Fra riene startet til jenta var ute tok det 1 time!  Ingen komplikasjoner.

Jeg var ikke moden i det hele tatt da jeg ble satt igang. Ble satt i gang med med piller som de satte vaginalt. 6 timer etter pillene var satt var fødselen over. Gikk kjempefint.

Morsomt å lese hvor forskjellig de gjør dette.
Jeg var heller ikke moden da de satte meg i gang 11 dager over termin.
Fikk ballongkateter som datt ut igjen etter ca 18 timer, ble så satt på tabletter. Fikk 1 første dagen, 2 dagen etter og 1 den tredje dagen. Måtte ligge stille 2 timer hver gang!
Det skjedde lite med tablettene også men etter et halvt døgn med hvile (uten tabletter) hadde jeg heldigvis modnet så mye at de tok vannet, og jeg ble satt på drypp. Etter noen timer på drypp (ca 3 timer) skjedde ting kjapt og gutten min kom kjapt ut:)

Back
Topp