Igangsettelse av fødsel

siljeheleen

Glad i forumet
Noen her som har blitt "satt igang" før? 

Kan dere isåfall fortelle litt om hvordan det var? 

Hva gjorde de for å starte fødselen, hvor lang tid tok det og hvordan var opplevelsen? :)

Jeg ble igangsatt hmm 11 dager på overtid eller no(mandag).. Først så prøvde de med stikkpille som ikke virka på kvelden. Så litt ut på neste dag(tirsdag) fikk jeg enda en sånn pille som heller ikke virka..  Og enda en på kvelden med samme restultat. Da fikk jeg drypp fra onsdag til fredagsmorgen. De skrudde av dryppet om natta og ga meg sovepille for at jeg skulle få "hvile", men hadde jo rier for det, så det var så som så med søvn. Legen spurte på fredag morgen om jeg orka enda litt mer med drypp, da var jeg så sliten og lei at jeg sa nei i store ordelag! Hadde da bare 3 cm åpning etter all jobbinga... Vesla ble tatt med hastekeisersnitt 1336 samme ettermiddag etter en lang og slitsom fødsel. Jeg hadde god nytte av lystgass og akupunktur som smertestillende underveis, og hadde hun klart å komme naturveien, så hadde nok det vært smertestillende nok for meg tror jegemoticon

Jeg ble igangsatt hmm 11 dager på overtid eller no(mandag).. Først så prøvde de med stikkpille som ikke virka på kvelden. Så litt ut på neste dag(tirsdag) fikk jeg enda en sånn pille som heller ikke virka.. Og enda en på kvelden med samme restultat. Da fikk jeg drypp fra onsdag til fredagsmorgen. De skrudde av dryppet om natta og ga meg sovepille for at jeg skulle få "hvile", men hadde jo rier for det, så det var så som så med søvn.
 Legen spurte på fredag morgen om jeg orka enda litt mer med drypp, da var jeg så sliten og lei at jeg sa nei i store ordelag! Hadde da bare 3 cm åpning etter all jobbinga...
 Vesla ble tatt med hastekeisersnitt  kl 1336 samme ettermiddag etter en lang og slitsom fødsel. 16 dager på overtid.
Jeg hadde god nytte av lystgass og akupunktur som smertestillende underveis, og hadde hun klart å komme naturveien, så hadde nok det vært smertestillende nok for meg tror jegemoticon

Ble satt i gang uke 37+5 med tablett oppi der, første omgang 2 tabisser, så 1 seks timer etter, så en til seks timer etter det, så pause til neste morgen.

De prøvde vel i 3 døgn av å på, men ikke noe skjedde, å tiden dro langt ut, å det endet i ett haste ks for min del:)

Men alt gikk jo bra, hun måtte bare ut, var jo en del før tiden, å var slettes ikke moden:)

Masse lykke til:)

Ble satt i gang uke 37+5 med tablett oppi der, første omgang 2 tabisser, så 1 seks timer etter, så en til seks timer etter det, så pause til neste morgen.

De prøvde vel i 3 døgn av å på, men ikke noe skjedde, å tiden dro langt ut, å det endet i ett haste ks for min del:)

Men alt gikk jo bra, hun måtte bare ut, var jo en del før tiden, å var slettes ikke moden:)

Ble satt igang 1 uke før termin... tok 3 lange dager før noe skjedde..

Riene var veldig intense.. mange ganger jeg ikke fikk pause før en ny ri kom.. det var veldig slitsomt. Men alt i alt var det en positiv opplevelse!

Jeg ble satt igang i uke 34+5. Jeg fikk en modningspille, og måtte ligge med den i 2t. Mens jeg lå med den begynte jeg å kjenne litt murringer. Og ca 2 1/2t etter jeg fikk pilla kjente jeg det begynte å bli rier. 4t etter pilla hadde jeg 3-4cm åpning, og ble sendt til fødestua. Ca 6 t etter hadde jeg 8-9cm åpning. Men lillegutt ville ikke helt ned i bekkenet så de måtte ta vannet slik at han kunne komme ned og det ble full åpning. Så etter å ha ligget nesten 1 1/2t med 8-9cm valgte jordmor å ta vannet. Da tok det 5min til gutten var ute. Hadde ikke pressrier, men han skled fint ut av seg selv. Så 7 1/2t tok fødselen fra jeg fikk modningspillen til han var ute.

Med førstemann startet fødselen av seg selv. Da jeg ble satt igang synes riene var mye hardere og intense. Fra ca 6-9cm hadde jeg nesten ingen pause mellom riene. Og det begynte allerede å gjøre vondt ved 4cm. Men fødselen var alikevel bedre enn med førstemann.

Ble satt i gang 2 uker over termin. Overhodet ikke moden og ingen åpning.
08.00- modningspille
12.00- modningspille
16.00- modningspille
20.00- modningspille

Etter 4 runder med piller uten effekt holdt jeg på å miste motet og la meg til å sove. Våknet rundt kl 07.30 av svake murringer.
Jm sjekket åpning til 4 cm kl. 08.00. Skulle bare gå på do før vi skulle gå bort til fødestua da riene eksploderte! Klokka var da 08.15.
Fikk etterhvert karret meg bort til fødestua. Riene var sinnsykt intense og smertefulle og ingen pause i mellom. Trodde jeg skulle stryke med.
09.15 var jenta født! Tok 1 time fra riene begynnte til hun var ute!
Det var noe helt annet enn min første fødsel som tok ca 1 døgn. Men den synes jeg ikke var veldig vond og jeg hadde full kontroll hele veien. Denne gangen mistet jeg helt kontrollen fordi det var så intenst. Men jeg var i kjempebra form etterpå,ikke sliten i det heletatt! :)

har blitt satt igang med begge ungene her
guttungen var jeg over termin og pga mistanke om svangerskapsforgiftning ble jeg satt igang. var moden, så først så tøyde de litt for å se om det startet av seg selv, dagen etter så ble jeg satt på drøp, fikk da rier og pressrier så og si med en gang.Lå da i 6,5 timer og følte ungen ikke gikk noen vei, samme hvor mye jeg presset når jm ba om det, etter litt kaos så med leger,jm,barnepleier og ambulanse folk så fikk vi da gutten ut.

NR så ble jeg lagt inn pga farligsvangerskapskløe, ble bestemt å sette igang da jeg var 35+ pga mitt og barnets helse. Fikk da modningstablett på morgenen, lå i to timer, syntes ingentign skjedde. Tok meg en tur ut å koste meg med pizza med mann min og ei vennine,nær sykehuse. Kl 18 ble det bestemt å sette inn ny modningstablet, gubben fikk beskje at han bare kunne dra hjem for de trodde ingenting ville skje. Kl 18.20 ble tabletten satt inn kl 19 følte jeg noe skjedde og kaldte på jm, ho sjekket og hadde da 1cm åpning.Ho skulle da ordne badekar, men det fikk ho aldri fylt helt opp for nå ho kom til bake noen minuter etter får å kjenne så hadde jeg så og si full åpning,så fikk bare spørsmåle om jeg klarte å gå til fødestu. Kl 19.40 var ho ute

14 dager overtid.
 De satt først ballongkateter som brukte noen timer på å dette ut, modningspiller dagen etter - 2 stk. før riene startet og 1 etter at de hadde startet - 4 timer mellom hver og en halvtime-time ctg før og etter. Om kvelden begynte rier og fortsatte som bare det. De var ikke intense men hyppige (sa jordmoren, hehe. Vanlig ved modningspiller sa hun.) iløpet av natta tok de også vannet og satte meg på drypp, 11 timer etter riene startet var han født:-)

Jeg ble satt i gang 13 dager over tiden ved at de tok vannet. Jeg var moden og hadde gått med to cm åpning i nesten to uker uten at noe skjedde av seg selv. Riene startet av seg selv et par timer etter at vannet ble tatt så jeg slapp unna drypp og fødselen forløp naturlig. Ble en flott opplevelse og jenta var ute 5-6 timer etter første vonde ri.

ble satt igang med nr 1 i uke 37+4 pga vannavgang, var ikke modent .. fikk modningsgele kl 09.00 om morgenen .. fikk den del modningsrier , ikke vldig vonde .. fikk ny gele kl 16.00 .. da begynte riene å bli litt mer intense .. fikk hagle rier uten at det skjedde noe frem til kl 23.00 .. da var det 4 cm ,vannet ble tatt , og fødselen var igang .. 2,5 time etterpå var gutten vår ute .. var en slitsom fødsel pga alle riene som ikke hadde noe effekt , men gikk veldig kjapt når det først var igang

ble satt igang med nr 3 også pga tidligere styrtfødsler .. de satt drypp og epidural samtidig ( epiduralen ble mest satt for å sinke fødselen ) .. var litt modent men ikke helt .. fødselen var omtrent smertefri pga god epidural .. men tok tilsammen ca 2,5 time fra dryppet ble satt , men 5-8 min fra selve fødselen begynte

Ble satt i gang 5 uker før termin.
Dem satte den første tab kl 18 og igjen klokka 23-23.30.
Klokka 03 begynnte ting å skje og 4.30 begynnte press riene,og 04.32 var lille tulla fødtemoticon
En kjempe flott fødsel, hadde igrunn forventa det versta,men dette var det stikk motsatteemoticon

Back
Topp