Igang med nok en milepæl i livet :)

*trinemor*

Gift med forumet
For i natt er første natta uten smokk for Amelia.....

Vi har snakket om det en stund, men ville vente til litt etter at hun ble storesøster for å unngå sjalusi.

I det siste har vi snakket med henne om å slutte. Hvordan vi skal gjøre det osv.
Hun har bare brukt den til soving siden hun var baby, men var på tide å slutte helt nå.

Har snakket om Kaptein Sabeltann store smokkekiste og også om fiskene på akvariet i Bergen som man kan gi dem til. Vi har sett på bilder av dette på internett, og plutselig igår ville hun pakke suttene og sende dem til Kaptein Sabeltann.

Vi ble litt paffe, men fant ut at nå får vi bare kjøre på, fant frem en eske og samlet smokkene. Hun fikk legge dem i og dekorere esken. Etter en stund angret hun seg litt, og tok ut favorittsmokken. Ville ha den på natta.

Siden alt hadde gått så fort, fant vi ut at hun fikk ha den en siste natt og så slutte dagen etter. Hun koste seg veldig med den i natt, og på morgenen, og så sa hun hadet til den og la den ned i esken med de andre. Vi skrev på adressen, satt på et bilde av KS og teipet den godt igjen. Klar til å sendes i morgen.

Vi forberedte henne på kvelden og natten uten sutt, og det var helt greit da. Men da hun skulle legge seg i senga, begynte hun å gråte og savnet yndlingen sin. Vi byttet på å sitte inne hos henne, trøste og forklare og til slutt (etter en time) sovnet hun midt i mellom en haug med bamser :)

Da gjenstår det å se hvordan natten blir, om hun våkner og savner den....

Får håpe det går mest mulig smertefritt for henne! Så fint at dere satt inne hos henne, det hjalp sikkert masse! 

Det gikk overraskende bra i natt :)

Etter hun sovnet hørte vi ikke noe mer fra henne før hun kom superblid og opplagt inn til oss kl. 08 dagen etter. Så stolt av jenta vår :)

Idag tok det en halvtime før hun sovnet, og ikke like frustrert jente ikveld, men et par spørmsål etter smokken var det jo.

Så flink hun er! Og så flott at hun tok initiativ selv :-)

Fru H skrev:

Ja, det var veldig godt :) har gruet meg litt til dette, men synes det har gått over all forventning.

Idag var det ingen spørsmål etter den, men hun brukte litt lenger tid på å sovne enn vanlig idag også... Litt unnskyldninger for å stå opp; "må tisse", "trenger en bamse til", "kan jeg få papir til nesa" osv. Vi har litt mer tålmodighet med henne om dagen da, så det ikke blir så negativt for henne :)

Fru H skrev:

Sign. 

Felix har aldri brukt smokk, men jeg begynner å frykte at lillesøster skal beholde sine høyst elskede smokker til skolealder. Fint å høre at de kan ta initiativ til å slutte selv når de er klare for det. :)

Sukkertopp skrev:

Fru H skrev:

Sign. 

Felix har aldri brukt smokk, men jeg begynner å frykte at lillesøster skal beholde sine høyst elskede smokker til skolealder. Fint å høre at de kan ta initiativ til å slutte selv når de er klare for det. :)

Det trodde jeg om Amelia også, men vi hadde snakket om at hun snart skulle slutte uansett. Tannlegen sa de ihvertfall burde slutte før de var 4 år, så like greit å ta det nå :)

Går nok bra når Anna skal slutte også skal du se, men hun er jo nesten en baby fortsatt og får kose seg med dem en god stund til. De er jo så herlige når de koser seg med smokken på fanget  emoticon

Vi har også sluttet med sutt denne uken. Har pratet om det lenge, og jeg har flere ganger spurt om vi skal prøve å legge oss uten...plutselig svarer han ja -og da må vi kjøre på. Det rare er at han har ikke spurt en eneste gang! I morgen har jeg lovet han en premie -det er første gang han får -men så utrolig fortjent!!!

return skrev:
Vi har også sluttet med sutt denne uken. Har pratet om det lenge, og jeg har flere ganger spurt om vi skal prøve å legge oss uten...plutselig svarer han ja -og da må vi kjøre på. Det rare er at han har ikke spurt en eneste gang! I morgen har jeg lovet han en premie -det er første gang han får -men så utrolig fortjent!!!

Så utrolig flink han var da :)

Nå spør ikke Amelia om den lenger heller og idag la hun seg og sovnet med en gang :)

Ikke rart man blir stolte av dem

*trinemor* skrev:

Det trodde jeg om Amelia også, men vi hadde snakket om at hun snart skulle slutte uansett. Tannlegen sa de ihvertfall burde slutte før de var 4 år, så like greit å ta det nå :)

Går nok bra når Anna skal slutte også skal du se, men hun er jo nesten en baby fortsatt og får kose seg med dem en god stund til. De er jo så herlige når de koser seg med smokken på fanget  emoticon

Anna er veldig mye baby ennå ja, og smokk er en fantastisk praktisk ting. Jeg ser også for meg at vi begynner å tenke på smokkeslutt når hun er 3,5 -4år. :)

Så bra at smokkeslutt har gått smertefritt, return og *trinemor*! :)
Her var det pappaen som tok støyten, og det gikk overraskende bra! Sover godt både her og der uten smokk, selv om han prøvde seg første natta hos meg. "Men mamma, jeg sover ikke uten smokk overalt, skjønner du." Men han ga seg fort da han skjønte at pappa hadde snakket med mamma. ;)
Endelig kunne han også få pakken nissen hadde med på julaften, da nissen fikk smokken for en stakket stund.. ;)

Back
Topp