Id - tyveri

mlinn*martinesmamma*

Gift med forumet
I formiddag ringte de fra Klarna.se , et fakturaselskap.

De ville underrette meg om utestående fakturaer på flere tusen på klær kjøpt på motehuset på nett osv. Kjøpt på mitt navn og personnummer. Klærne er sendt ut.. men de hadde nå stusset på tlf.nummeret knyttet til fakturaen for det stod ikke på meg.. Fikk nummeret men idiotisk nok ble linjen brutt før jeg fikk notert meg nummeret.. Og da jeg prøver å ringe opp igjen er det 'stengt' [8|]
Men funnet ut at klarna.se er et seriøst selskap og nummeret som ringte tilhører dem så...

Men hjelpes, sittet og sett litt på siden deres. Alt man trenger er et personnummer og så kan man få fakturert varene dit man vil... [&:] De har fått det fakturert til en eller annen annen adresse og et feil nr (sikkert skjult) knyttet til..'

Jeg er sjokka.. En ting er å "bli brukt", en annen ting er å kunne kun bruke et personnummer og få tilsendt varene......

Blir å ringe den ene og den andre osv i morgen.
Dette er så ekkelt og teit [:o]

ORIGINAL: ønsker_en_til

Så ekkelt [:o] nelly.com bruker også klarna, men da har de vel også adressen denne personen har brukt for å motta varene?

Ja regner med det.. men kan tenke meg det er til meg og en CO adresse eller postadresse til en som egentlig ikke finnes. Men vedkommende har gjort alt i mitt navn.

Mistet lommebok for halvannet år siden. Alle kort sperret.. men kan jo være derifra de henter informasjon?!.. FØlger med på kontoer osv nå.

Men videre hva gjør jeg? Ringer posten og forsikrer meg om at adresseendring på meg ikke må skje, ringe kredittselskap, telefonoperatører, sperre førerkort - alt jeg mistet... og følge med på kontoer.. melde det til politiet? ... men så tungvindt den dagen jeg selv faktisk skal kredittsjekkes [:o] når jeg SKAL ha noe..

Ekkelt... Sur som bare det over dette... [&o]

Det du må gjøre, fortere enn svint, er å sperre personnummeret ditt for kredittsjekk!

Det er ikke noe pes å få det opphevet, om du skal ha noe da, det er det ikke. De identifiserer deg på bestemte ting, og så får du det opphevet.

ORIGINAL: *Meya*

Det du må gjøre, fortere enn svint, er å sperre personnummeret ditt for kredittsjekk!

Det er ikke noe pes å få det opphevet, om du skal ha noe da, det er det ikke. De identifiserer deg på bestemte ting, og så får du det opphevet.

Takk!
Men det kan vel ikke gjøres i dag nå? Må vel sikkert vente til i morgen tidlig?
Synes dette er så ekkelt..

ORIGINAL: mlinn*martinesmamma*

ORIGINAL: *Meya*

Takk!
Men det kan vel ikke gjøres i dag nå? Må vel sikkert vente til i morgen tidlig?
Synes dette er så ekkelt..

Ta det i morgen tidlig. Ring til de mest kjente i alle fall, vet ikke om det kanskje er noe sentralt nummer man kan ringe?

Fant dette: http://www.uio.no/tjenester/it/sikkerhet/id-tyveri/sperr-kredittsjekk.html

ville også ringt politiet og anmeldt saken
de kan sikker veilede deg til ting du bør gjøre for å få ting på stell igjen

ORIGINAL: sprett rompa

ville også ringt politiet og anmeldt saken
de kan sikker veilede deg til ting du bør gjøre for å få ting på stell igjen

Takk!
Ringer de etter å ha fått ut litt mer info om hva dette faktisk gjelder, i morgen. Tenkte ringe fakturaselskapet og få ut mer info da så jeg har noe mer håndfast å si til politiet.

Da blir det ringe fakturaselskap, politi, kredittselskaper osv i morgen...

uff, kjedelige greier, men leser at fler og fler opplever id-tyveri av en eller annen form. Det er rett og slett for enkelt å få opplysninger og vi er for naive og ikke minst, det er altfor lett å handle enkelte sted via nett ... :( Som der de som har misbrukt min id nå, betalt i form av et personnummer og thats it?!... Fått sendt alle varene til en adresse. SYKT! JEg har ikke de pengene som skyldes... :( .. æsj... ekkelt!

Back
Topp