Ibux???

Catalinas

Glad i forumet
Vet dere om ibux er veldig farlig? Har jo lest at en helst ikke skal spise ibux under svangerskapet, men om jeg tar noen idag og noen i morgen så skal vel ikke dette ha noe å si??

Problemet mitt nå, er at jeg har vært til tannlege og fjerna ei tann, noen bein, sydd 10 sting og bedøvelsen holder på å gå ut. AU!!! [&:] Tannlegen ville jeg skulle bruke ibux, fordi den fungerer bedre enn paracet, men dette måtte jeg vurdere selv. Og seriøst, paraceten har ingen funksjon akkurat nå kjenner jeg. [:@]

Noen råd??

Det står på pakningen at ibux ikke skal tas siste trimester. Men det SIES at det ikke skal tas i det hele tatt[:-]

Så jeg vet ikke, tok det selv et par ganger når jeg hadde skikkelig hodepine i begynnelsen av svangerskapet..

Jeg ringte legevakta når jeg ikke hadde Paracet og spurte om jeg kunne ta Ibux, og der sa de nei.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig.

ORIGINAL: siw_82

Jeg ringte legevakta når jeg ikke hadde Paracet og spurte om jeg kunne ta Ibux, og der sa de nei.

Alle sier forskjellig[8D] Jeg tok ibux 1-2 ganger tidlig i svangerskapet.

Jeg hadde ikke tatt sjangsen [&o]
Er det ingenting annet du kan ta?
Huff.. Får helt vondt av deg jeg [&o]
God bedring til deg [:)] *trøsteklem* [:)]

ORIGINAL: GitteLen

Teit at man ikke får samme svar fra disse legene på et relativt enkelt spørsmål...[8|]

Teit at man ikke får samme svar fra disse legene på et relativt enkelt spørsmål...[8|]

Vet. Jeg leste bare på pakken, og der står det at det skal ikke tas i 3 trimester[:-]

Hmmmm.. nei best å ta til vett og holde seg unna.. Sukk. Vil jo ikke utsette lille bolla for noe. [:)]
Tusen takk for råd. [:)] Hadde vel spist opp hele ibux-eska hvis det ikke hadde vært for litt "alvorsprat", hihi. [;)]

Smerte dra din vei sier jeg bare!! [&:]

Stakkars deg....!Misunner deg IKKE den smerten...[:o]
Håper du finner noe annt som virker og er trygt-masse god bedring til deg!!!!!

ikke ibux , ikke praparater m dette stoffet i

ORIGINAL: Longing

Stakkars deg....!Misunner deg IKKE den smerten...[:o]
Håper du finner noe annt som virker og er trygt-masse god bedring til deg!!!!!

Tusen takk. [:)]

Hvordan går det med deg? God bedring!

Vet at siste mnd med ibux er mest kritisk. Når babyen er i magen har den et hull i hjertet som ofte fortsatt er åpent ved fortidligfødte barn, men som lukkes på barn født til termin. Medisinen de gir fortidligfødte barn er samme som ibux i bunn og grunn... så medisinen kan lukke hullet i hjertet mens babyen er i magen. og det tror jeg kan få fatale konsekvenser.......

Hva det kan gjøre første trimester vet jeg ikke... men vi er vel så og si nesten alle i andre trimester snart... og babyene er så og si ferdig i magen... så det hadde jeg ikke turt. Hadde heller reist på legevakten og bedt om medisinhjelp!

Vet. Jeg leste bare på pakken, og der står det at det skal ikke tas i 3 trimester[:-]

Det står jo også at det ikke bør tas tidlig i svangerskapet også da.
Kopiert fra Felleskatologen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet

Jeg ville absolutt ikke tatt ibux om ikke legen sa at jeg skulle ta det!
Til trådstarter: Håper du blir bedre uten no smertestillende [:)]

Jeg lurte på det samme selv og leste i felleskatalogen på nettet. Der finner du alle medisiner og beskrivelse av evt bivirkninger osv.
Der står det at Ibuprofen som er virkestoffet i IBUX går rett i blodstrømmen og i morkaka - og derfor ikke anbefales i svangerskapet.
Jeg ville ikke tatt sjangsen, selvom jeg har kjempe sympati med deg. Jeg fjernet en tann selv i juleferien og det var forferdelig vondt! Men trøst deg med at når tanna er ute er gjerne smerten borte om et døgn eller så...

Tusen takk for gode tips og tanker. [:)] Holdt meg unna ibux etter å ha lest det dere skrev. Sitter igjen med en tanke: tannlegen mente at hvis en var på hysterinivå 9, da spiste man ikke ibux, men hvis man hadde et normalt syn på ting så var ikke ibux skummelt. ?? For en kommentar.
Og når ibux (ibuprofen) er såpass skummelt, hvorfor si noe sånt?? Jaja, mange rare folk og dyr her i verden. Jeg utsetter ikke bebien for noe som kan skade den. Da er det bedre å ta det som er bevist ikke er farlig.

Idag er smerten halvert, men i går trodde jeg virkelig jeg skulle dø. Spydde som en gris i går og i natt, og paraceten fungerte ikke. Har kasta opp idag også, mulig jeg reagerer på antibiotikaen tannlegen putta inn i hullet. Jeg veit ikke, men har lært en ting: ALDRI gå til tannlegen når en er gravid og overfølsom.. [:D]

Back
Topp