Ibux?!!

Jannicke83

Forelsket i forumet
Hjelp! Har de siste tre dagene hatt sånn sinnsyk hodepine at jeg har tatt 2 ibux hver dag... Trodde d var paracet man skulle holde seg unna, så jeg gikk t.o.m ens ærend på apoteket for å kjøpe ibux. Men nå har jeg funnet ut at d er omvendt:-( og nå er jeg livredd for at d har skadet fosteret på noen måte! Noen erfaringer?

Beklager, jeg vet ikke...mest sannsynlig går det nok bra, men du kan jo ringe legen på mandag og spørre? Evnt. ringe legevakten idag? Jeg ville nok sjekket det opp for å slippe å uroe meg, men jeg vil tro at alt det vi skal holde oss unna så er det nok bare i få tilfeller det går dårlig.
Krysser fingrene for deg!

ja, det er ibux du egentlig må unngå, men gjør som MittAndre sier;
ring legevakten og spør hva du kan gjøre med det. Jeg trodde selv at det var mest farlig 1. og 3. semester, og vi er jo i 2. semester, så håper jeg har rett :)

Det er nok sikkert ingen krise. Kan aldri tenke meg at det er fare for liv å helse :) Men hold deg til paracet fra nå av ;) :P
Du kan jo alltids ringe en lege å dobbeltsjekke, men ville ikke fått panikk om jeg var deg ;)
Ha en fortsatt fin helg

man skal IKKE bruke Ibux under svangerskapet, da skal man bruke Paracet!

Ring legen eller legevakt og spør :)

Jeg gikk på en type antibiotika før jeg fant ut at jeg var gravid, var livredd for det stod i pakningsvedlegget at det ikke måtte brukes av gravide. Dumme meg googla det her og så stod det side opp og ned om fosterskader og jeg vet ikke hva. Da kom jeg over en fantastisk side for gravide og ammende! Her kan man spørre spørsmål om medisiner man har tenkt å bruke, eller har brukt. Det er bare du og fagpersonene bak nettsiden som kan se spørsmålet og svaret, du får en kode du må bruke for å hente opp svaret ditt. Utrolig flott tiltak, og det roet meg ned en del.  Jeg skrev hvor langt jeg hadde kommet i svangerskapet og hvor lenge jeg tok medisinene, fikk svar to dager etterpå. 

Så denne siden anbefaler jeg virkelig på det varmeste! 

Tryggmammamedisin.no

Det står jo skrevet at man ikke skal bruke det når man er gravid, men når jeg googlet ibux nå så står det på legeforeninges side at det ikke skal benyttes de 2 siste månedene av svangerskapet: http://www.legeforeningen.no/id/113319.0

LykkeMamma skrev:

Hun skrev jo det selv!

Ja er lov å missforstå

MittAndre <3 skrev:

LykkeMamma skrev:

Hun skrev jo det selv!

Takk for svar alle sammen:-) det går helt sikkert bra:-) lett å få litt panikk når man er gravid, for det er jo så mye man skal holde seg unna...

Tusen takk:-) høres ut som en kjempeflott side:-)

Det går sikkert bra. Som du jo vet skal det ikke brukes når man er gravid, men du har ikke tatt noen stor dose, risikoen for at noe blir galt er ganske liten. Det er "værre" å ta det i tredje trimester, da kan det bl.a. føre til for tidlig fødsel. Snakk med legen eller jordmor om det hvis du fortsatt er bekymret på neste kontroll.
Prøv å slappe av du og kos deg med helg :) 

once more skrev:
ja, det er ibux du egentlig må unngå, men gjør som MittAndre sier;
ring legevakten og spør hva du kan gjøre med det. Jeg trodde selv at det var mest farlig 1. og 3. semester, og vi er jo i 2. semester, så håper jeg har rett :)

(Det har du :) )

Det er nok ingen fare, tror det er noe senere i graviditeten at man skal holde seg unna ibux (mener legen min sa det da sist jeg var der, jeg sliter også med hodepine)

Her har du svaret fra jordmor Siri fra
http://www.tv2.no/gmn/nettprat/proevde-aa-sette-i-gang-foedselen-med-sex-tror-du-det-hjelper-3614964.html

19.10.2011 Kl. 09:39

Jeg venter barne nummer to i mars, sliter veldig mye med hodeverk , gjort det i to uker nå, er det normalt? prøver å ta minst mulig paracet. burde jeg snakke med legen om det?

Hei!

Det syns jeg du skal snakke med legen din om. Antagelig vil en sykemelding for en kortere periode gjøre underverker. Det kan være greit at du får sjekket blodtrykket ditt, for høyt blodtrykk kan gi hodepine. Du kan også prøve å drikke mer, det kan hjelpe. Du kan ta paracet innenfor anbefalte doser og også ibux nå så lenge du er i andre trimester.

http://www.tryggmammamedisin.no finner du mer informasjon om medisiner også.

Riktig lykke til videre!

Vennlig hilsen jordmor Siri

Det er ikke lett... Jeg koste meg grådig med spekemat for en stund siden, men det var jo heller ikke bra, iflg jordmor....

Back
Topp