Ibux/ibuprofen

furufrua

Forumet er livet
Bare til info om noen ikke vet det og er intr. i å vite det[:)]
greit å dele det man vet som KAN ha betydning tenker jeg da=)

Man blir annbefalt å holde seg unna disse medikamenter som ibux når man prøver=)
Prøvde å finne en god side om dette å legge ved som link...

Her er en jeg fant i allefall(er ikke en lege side asså,er fra et annet forum..)

http://forum.snartgravid.com/archive/index.php/t-40620.html

Se opp for Ibux
Ibuprofen – som er virkestoffet i Ibux har andre virkninger enn paracetamol. Reseptfrie Ibux kan for eksempel føre til magesmerter og mageblødninger, men også hodepine og tretthet hvis man bruker det jevnlig over lang tid.

Dessuten bør kvinner unngå ibuprofen-produkter dersom man prøver å bli gravid. Ibuprofen kan redusere sjansen for graviditet. Ibuprofen skal heller ikke brukes de siste tre månedene av svangerskapet. Det samme gjelder virkestoffet naproksen.

Dette er kopiert fra denne artikkelen:

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article418775.ece
 
ORIGINAL: Reinbue

kjekt å vite. paracet er greit?



Må legge til at jeg ikke er noen fagperson asså=)
Men når jeg var på legevakten en gang fikk jeg beskjed om dette og at det samme gjelder voltaren,fikk heller paralgin forte enn voltaren..
Paracet var greit sa de der i allefall:)
 
ÅNEI, jeg som tar brexidol flere ganger om dagen.... Det er nesten det samme som voltaren.. Da er det slutt på nå, så får jeg bare ta paralgin forte og heller ha vondt!!! isj.. Jeg som har el å all ting[8|]
Satser på at det har gått bra til nå da...:)
 
ORIGINAL: Camillalille

ÅNEI, jeg som tar brexidol flere ganger om dagen.... Det er nesten det samme som voltaren.. Da er det slutt på nå, så får jeg bare ta paralgin forte og heller ha vondt!!! isj.. Jeg som har el å all ting[8|]
Satser på at det har gått bra til nå da...:)


Nå vet ikke jeg alle medisiner dette gjelder,men du kan jo høre med legen din om du kan ta noe annet=)
Har nok gått bra skal du se=)

Var ikke meningen å skremme asså[8|][&o]
 
ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: Reinbue

kjekt å vite. paracet er greit?



Må legge til at jeg ikke er noen fagperson asså=)
Men når jeg var på legevakten en gang fikk jeg beskjed om dette og at det samme gjelder voltaren,fikk heller paralgin forte enn voltaren..
Paracet var greit sa de der i allefall:)


 
Fra felleskatalogen ang. Paracet;


"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet."
 
[:)]
 
 
ORIGINAL: *BabyGull*

ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: Reinbue

kjekt å vite. paracet er greit?



Må legge til at jeg ikke er noen fagperson asså=)
Men når jeg var på legevakten en gang fikk jeg beskjed om dette og at det samme gjelder voltaren,fikk heller paralgin forte enn voltaren..
Paracet var greit sa de der i allefall:)



Fra felleskatalogen ang. Paracet;


"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet."

[:)]
 


Da kunne de jobben sin på legevakten[8D] Ikke dårlig bare det syntes jeg.. hihi:)
Kan jo være litt ymse der noen ganger[8D] (i allefall her i byen)
 
ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: *BabyGull*

ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: Reinbue

kjekt å vite. paracet er greit?



Må legge til at jeg ikke er noen fagperson asså=)
Men når jeg var på legevakten en gang fikk jeg beskjed om dette og at det samme gjelder voltaren,fikk heller paralgin forte enn voltaren..
Paracet var greit sa de der i allefall:)



Fra felleskatalogen ang. Paracet;


"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet."

[:)]
 


Da kunne de jobben sin på legevakten[8D] Ikke dårlig bare det syntes jeg.. hihi:)
Kan jo være litt ymse der noen ganger[8D] (i allefall her i byen)


 
 
ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: Camillalille

ÅNEI, jeg som tar brexidol flere ganger om dagen.... Det er nesten det samme som voltaren.. Da er det slutt på nå, så får jeg bare ta paralgin forte og heller ha vondt!!! isj.. Jeg som har el å all ting[8|]
Satser på at det har gått bra til nå da...:)


Nå vet ikke jeg alle medisiner dette gjelder,men du kan jo høre med legen din om du kan ta noe annet=)
Har nok gått bra skal du se=)

Var ikke meningen å skremme asså[8|][&o]



Det er bare bra du informerer :) Skal høre med legen i morgen jeg[:)]
 
ORIGINAL: Camillalille

ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: Camillalille

ÅNEI, jeg som tar brexidol flere ganger om dagen.... Det er nesten det samme som voltaren.. Da er det slutt på nå, så får jeg bare ta paralgin forte og heller ha vondt!!! isj.. Jeg som har el å all ting[8|]
Satser på at det har gått bra til nå da...:)


Nå vet ikke jeg alle medisiner dette gjelder,men du kan jo høre med legen din om du kan ta noe annet=)
Har nok gått bra skal du se=)

Var ikke meningen å skremme asså[8|][&o]



Det er bare bra du informerer :) Skal høre med legen i morgen jeg[:)]


[:)][:)]
 
Dette med Ibux og prøving ble jeg informert om av en lege allerede da vi nettopp hadde begynt å prøve i 2006, så det tar jeg kun ved menssmerter... Synd, for jeg har alltid syntes at Ibux virker mye bedre enn Paracet. (Ikke at det endrer så mye for meg; jeg tar helst ikke smertestillende i det hele tatt, kun når det er virkelig ille.)
 
ORIGINAL: IdaK

Dette med Ibux og prøving ble jeg informert om av en lege allerede da vi nettopp hadde begynt å prøve i 2006, så det tar jeg kun ved menssmerter... Synd, for jeg har alltid syntes at Ibux virker mye bedre enn Paracet. (Ikke at det endrer så mye for meg; jeg tar helst ikke smertestillende i det hele tatt, kun når det er virkelig ille.)


Fikk vite det for leenge siden selv..
Men greit å informere andre om det[:D]
Glad jeg har vært flink til å informere om at vi ahr vært prøvere hele veien,slik at vi har fått slik info:)
 
ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: IdaK

Dette med Ibux og prøving ble jeg informert om av en lege allerede da vi nettopp hadde begynt å prøve i 2006, så det tar jeg kun ved menssmerter... Synd, for jeg har alltid syntes at Ibux virker mye bedre enn Paracet. (Ikke at det endrer så mye for meg; jeg tar helst ikke smertestillende i det hele tatt, kun når det er virkelig ille.)


Fikk vite det for leenge siden selv..
Men greit å informere andre om det[:D]
Glad jeg har vært flink til å informere om at vi ahr vært prøvere hele veien,slik at vi har fått slik info:)



Ja, det er lurt å si det videre, er jo ikke alle som er klar over det! Og det er kjempesmart å informere legen hver gang man skal ha medisiner e.l. om at man er prøver, for enkelte medisiner kan jo være svært skadelige/dødelige for et eventuelt knøtt i magen! Jeg var nøye på det hele veien, selv om det tok maaange pp før jeg ble gravid. [:)]
 
ORIGINAL: IdaK

ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: IdaK

Dette med Ibux og prøving ble jeg informert om av en lege allerede da vi nettopp hadde begynt å prøve i 2006, så det tar jeg kun ved menssmerter... Synd, for jeg har alltid syntes at Ibux virker mye bedre enn Paracet. (Ikke at det endrer så mye for meg; jeg tar helst ikke smertestillende i det hele tatt, kun når det er virkelig ille.)


Fikk vite det for leenge siden selv..
Men greit å informere andre om det[:D]
Glad jeg har vært flink til å informere om at vi ahr vært prøvere hele veien,slik at vi har fått slik info:)



Ja, det er lurt å si det videre, er jo ikke alle som er klar over det! Og det er kjempesmart å informere legen hver gang man skal ha medisiner e.l. om at man er prøver, for enkelte medisiner kan jo være svært skadelige/dødelige for et eventuelt knøtt i magen! Jeg var nøye på det hele veien, selv om det tok maaange pp før jeg ble gravid. [:)]


Det jeg tenkte også=)
Jaa er jo det, ja selvom det tar tid for oss også har jeg gjort det hele veien..
Tenker: Vi vil jo ikke ta noen ekstra sjanser på å ødelegge noe for oss selv=)
 
ORIGINAL: Miss_Grumpy

Så det vil si at alle betennelsesdempende medisiner skal man holde seg unna?


Jeg vet ikke mere enn det jeg har skrevet her:)
Vet at bla i voltaren sitt pakningsvedlegg står det at man ikke skal ta de om man prøver å bli gravid.
 
ORIGINAL: Miss_Grumpy

ORIGINAL: Sandradee*

ORIGINAL: Miss_Grumpy

Så det vil si at alle betennelsesdempende medisiner skal man holde seg unna?


Jeg vet ikke mere enn det jeg har skrevet her:)
Vet at bla i voltaren sitt pakningsvedlegg står det at man ikke skal ta de om man prøver å bli gravid.


ok[:)]
Kjenner at jeg gjerne skulle spurt en fagperson om dette. hehe....
Skulle gjerne visst om disse Nsaid preparatene har noe å si for fruktbarheten lenge etter man har brukt dem...
Får vel skrive ned spm mine og ta det med neste gang jeg skal til legen[;)]


Det er lurt vetdu,for da glemmer du de ikke[:D][:D]
 
Veldig bra at man deler sånn info!!![:D][:D]
 
ORIGINAL: Miss_Grumpy

Så det vil si at alle betennelsesdempende medisiner skal man holde seg unna?

Det står det i boken til Gro Nylander (den "på Vei")
at man skal holde seg unna betennelsesdempende perparater da det kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Det gjør visst at det blir en
"dårlig" eggløsning på ett vis. I tilleg gir de faktisk økt
blødningstendens (står i pakningsvedlegget), så man blør lettere,
og det er jo
som kjent ikke spesielt ønskelig hvis man vil bli gravid..
Jeg kjøpte engang g.test og ibux samtidig på apoteket,
og da opplyste hun damen bak disken faktisk at det ikke var
spesielt gode ting å "blande" hvis du skjønner[:D]
 
Les disse her ang paracet og svangerskap!!!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3793185.ece

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/09/02/allergisk-rhinitt-etter-mo/index.xml

Er ikke så lurt med paracet under svangerskap heller[:'(]
 
ORIGINAL: Miss_Grumpy

ORIGINAL: Baby4us

ORIGINAL: Miss_Grumpy

Så det vil si at alle betennelsesdempende medisiner skal man holde seg unna?

Det står det i boken til Gro Nylander (den "på Vei")
at man skal holde seg unna betennelsesdempende perparater da det kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Det gjør visst at det blir en
"dårlig" eggløsning på ett vis. I tilleg gir de faktisk økt
blødningstendens (står i pakningsvedlegget), så man blør lettere,
og det er jo
som kjent ikke spesielt ønskelig hvis man vil bli gravid..
Jeg kjøpte engang g.test og ibux samtidig på apoteket,
og da opplyste hun damen bak disken faktisk at det ikke var
spesielt gode ting å "blande" hvis du skjønner[:D]

Skjønner den med ibux.. og dte er greit. Det tar jeg aldri for et funker ikke på meg...
Men har tatt en del voltaren og diklofenak opp igjennom årene grunnet betennelser.....
Jo.. og en ting til... Er ibux gel like ille som tabletter?

Det står i hvertfall i pakningsvedlegget til voltarol
(den mildere lillesøsteren til voltaren)
at:
"Til gravide eller personer som prøver å bli gravid: kun etter avtale med lege"
Men hvis du trenger disse medisinene må du
jo ikke slutte å ta dem uten å diskutere det med
legen din! Men du kan jo høre om det finnes alternativer.
gro Nylander er veldig kategorisk i å anbefale at man ikke bruker noe "betennelsesdempende" preparat i prøvepreioden.
Jeg tror at ibux gel er samme greia,
men det har jeg bare hørt, og aldri sjekket opp.
 
Back
Topp