I strikke modus...

~JollyPop~

Elsker forumet
Får det over meg når jeg er gravid.. Strikke. Hehe.. Strikker nå på et slumreteppe til lillebror.. I alpakkaull og fairytale.. Deilig.. Er et utfordrene teppe for min del, men kjekt..

Har blir videre sykemeldt ut februar mnd. Så skal kose meg med turer i skogen med vofsen, Strikke til babyen, og holde orden på huset. Trenger å føle mestring i hverdagen, da jobben har knekt meg litt ned de siste mnd..

Så nå kooooooser jeg meg..[:D]

Jeg har tatt helt av selv! [:D]

Akkurat nå har jeg bare to prosjekter på pinner; holder på med et stort skjerf til søsteren min, det er et mareritt, tar uhorvelig lang tid... Også holder jeg på med en lett ullbukse til bebisen som kommer til å passe med en gang, mai er ikke alltid så varmt. Strikker med litt store pinner så det blir litt ekstra lufting.

Men jeg har en hel masse prosjekter som er ferdig på pinnen, men som må ha knapper eller borrelås, eller kanskje trenger litt trådfesting. Trådfesting er sånt jeg gjør innimellom, synes det er så kjedelig [8D] Men knapper osv må jeg komme meg ut og kjøpe! Og så langt har jeg ikke kommet ennå [:)]

Sjekket nå; har ganske masse klær ferdig altså. Moro! Skal ikke gi bort noe av det når bebisen er vokst ut av det, for jeg vil ta vare på det til neste barn og til barnebarn. Liker godt det lille mamma har tatt vare på fra oss søsknene. Hun angrer på at hun ikke tok vare på mer!

Har strikkedilla her og [:D] holder på med monsterbokse til sønnen til ei vennine av meg

ORIGINAL: Pearls

Jeg har hekle dilla :)) Også venter jeg på selespenner så jeg kan sy smokklenker :)

Hvor får du tak i selespenner henner??

Jeg er bare så imponert av dere jenter!! *bøyer seg i støvet*
Har så lyst å lære å strikke, men eier virkelig ikke et eneste håndarbeidsgen i hele kroppen![8|]

Trodde ikke jeg varegnet til sånt jeg heller... Men prøvde med med en strikketrøye med mønster når jeg ventet storebror. Og jeg fikk det til!!!! Et par småfeil som bare jeg visste om gjorde det bare mer spesielt..

Prøv... Så skal du se...

jeg også:) har strikket bokse, jakke og et par undertrøyer, pluss luer både i bomull og ull til Syver kommer. Og et utall sokker i alle størrelser, så lille vennen har nok sokker til over skolestart[8D] og mer blir det nok, for jeg er faktisk litt opptatt av tradisjoner, og ull, og hjemmelagde ting og slikt sånt...[:)]

ORIGINAL: Donaluana

jeg også:) har strikket bokse, jakke og et par undertrøyer, pluss luer både i bomull og ull til Syver kommer. Og et utall sokker i alle størrelser, så lille vennen har nok sokker til over skolestart[8D] og mer blir det nok, for jeg er faktisk litt opptatt av tradisjoner, og ull, og hjemmelagde ting og slikt sånt...[:)]

Har du en oppskrift på noe babysokker som er lette å strikke?

Strikker bare en lang pølse jeg nå på en måte,ingen hel eller noe....ganske ny på strikking av sokker, har strikket 2 monsterbukser til ungene og luer og sånn...men ikke mer avansert...

Huff, jeg har et helt enkelt vognteppe som jeg begynte på til storesøsteren...Over 3år etter så ligger det fremdeles halvferdig i en skuff...[&o][8D]

Kos deg med strikkingen[;)][:D]

ORIGINAL: MaiGLEDE2011

ORIGINAL: Donaluana

Har du en oppskrift på noe babysokker som er lette å strikke?

Strikker bare en lang pølse jeg nå på en måte,ingen hel eller noe....ganske ny på strikking av sokker, har strikket 2 monsterbukser til ungene og luer og sånn...men ikke mer avansert...

Har en sånn "familieoppskrift" som fungerer uansett størrelse, bare forandre masketall, lengde osv, men kan jo prøve å forklare her (beklager om det blir litt langt)
Sokker til relativt nyfødt:
legg opp 36 masker med babyull (f.eks fra rema 1000) på strømpepinne 2,5 (9 masker på hver pinne). Strikk 1rett1vrang til du syns du har passe langt "skaft". sett maskene på de to første pinnene inn på en pinne, og strikk glatt frem og tilbake 10 pinner (eller til du syns den er passe lang, så dette er sånn ca. men 10 er fint syns jeg[:D]) Strikk den første masken på hver pinne i stedenfor å ta den løst av som man ofte gjør, da blir det ingen hull senere. Begynn å felle til hel på retta slik: strikk til to masker over midten (altså 11 masker) strikk to vridd rett sammen. Strikk en maske. Snu. Ta den første masken løst av. Strikk vrangt tilbake til 2 masker over midten igjen (altså til det står igjen 7 masker) strikk 2 masker vrang sammen. strikk en maske vrang. Snu. ta den første masken løst av. Strikk rett frem til der du snudde sist gang, strikk to masker vridd rett sammen (over hullet), strikk en maske, snu...osv. Fortsett slik til alle maskene på hellappen er strikket opp. Da plukker du opp 7 masker på hver side av hellappen, og fordeler maskene på hellappen samt de opplukkede maskene på to pinner igjen. Så begynner du å strikke rundt over alle fire pinnene igjen.
Fell slik: Når du kommer til de to siste maskene du plukket opp langs hellappen, før rett/vrang maskene foran på foten, strikker du to rett sammen. Fortsett med 1 rett 1 vrang på fremsiden av foten. når du kommer til den siste pinnen, der du starter med opplukkede masker, tar du den første masken løst av som om du skulle strikket den, strikker den neste, og løfter den første masken du tok av over den du strikket (felle). Neste omgang strikker du uten å felle. Så feller du videre til du har 8 masker igjen på hver av de to pinnene du strikket hel på. Foran er det fortsatt 9 masker på hver pinne. Fortsett rundt til du tenker deg at sokken er kommet til lilletåa på bebisen. Da begynner du å felle tåa:(nå skal du ikke strikke rett og vrang foran på foten lengre, men alle masker rett) strikk* 3 masker, 2 masker sammen* pinnen ut (er ikke sikkert det går helt opp altså, er som sagt standard metoden), strikk 3 omg uten å felle. Strikk *2masker. 2masker sammen* omg ut. strikk 2 omg uten å felle. strikk *1maske,2masker sammen* omg ut. strikk 1 omgang uten å felle. strikk 2 og 2 sammen omg ut. dra tråden gjennom de maskene som står igjen. SOKKEN ER FERDIG[:D]

Aiai, dette hørtes kanskje komplisert ut, men er en KJEMPEenkel standardoppskrift på sokker! Send meg gjerne en PM om du lurer på noe, eller se på bloggen min http://idaelisek.blogspot.com/2010/08/selvgaende-restegarnssokker.html Her ligger nemlig oppskriften, dog for voksne, men kanskje litt bedre forklart i forbindelse med hel og slik:)

Back
Topp