Gratulerer så mye med dobbel lykke!!
Jeg fikk tvillinger da barn nr2 var 20 mnd, så hadde 3 barn under 2 år.
Første året har vært helt fantastisk!! (Mine tvillinger blir snart 1 år).
Vi gikk å gruet oss mye til å få tvillinger pga kommentarer fra andre tvillingforeldre og folk som kjente folk med tvillinger, hvor tøft og umulig det kom til å bli.
Men det stemte ikke i det hele tatt her
Vi har ingen besteforeldre eller annen form for hjelp, så jeg og mannen er alene om alt.
Å få tvillinger er magisk. Det samspillet de har, å få oppleve at de oppdager hverandre, holder hender så fort den andre er innen rekkevidde, ser etter hverandre, lytter etter den andre, ler av hverandre og hermer etter hverandre. Det er utrolig fascinerende!!
Nå når de har blitt 1 år har de mye glede og selskap i hverandre.
Samt storesøster på 2 år leker mye med de, de 3 koser seg sammen.
Tenk så heldige de er som får vokse opp med søsken så tett i alder!!
Skal ikke legge skjul på at det er travelt, og mer travelt dess mer mobile tvillingene blir. Litt kaos. Men sånn er det for en periode.
Mitt beste tips er å samkjøre tvillingenes rutiner. At de spiser i lag, sover samtidig osv. Vekke den ene dersom den andre våkner. (jeg har max 30 min slingringsmonn, at den som ikke våkner får sove 30 min før jeg vekker, da sovner de relativt likt ved neste soving.
Da får du et lite avbrekk/pause når de sover. Samt litt ekstra tid til storebror.
Ellers ta med storebror på gjøremål, la han få hjelpe til ved bleieskift, gi smokk, ta han med på trilletur til en lekeplass så han kan leke mens twinsa sover osv.
Det er lov å kjenne på panikken. Men ikke la det ødelegge svangerskapet, for tenk for en magi å få bære frem TO stk, samtidig!! 2 små mennesker som vokser inni deg, som du gir liv til. 2 små som deler på alt, som får vokse opp og alltid ha en ved sin side.
Om dere tar ting som det kommer, så blir det litt enklere. Kanskje dere får verdens roligste og enkleste babyer? Kanskje den ene krever mer enn den andre? Kanskje går alt knirkefritt, kanskje det faktisk blir helt fantastisk?!
Mitt favorittsitat er : You can't spell twin, without WIN
Signeret hun som nevnte tvillinggruppe på fb.
Finnes og en for alle tvillingmødre uansett årskull, den heter "Tvillingmødre".
Anbefales på det sterkeste
Og du, masse lykke til!! Våg å nyt det. Ikke mange som får oppleve å bære frem tvillinger. Det er en ære å bli utvalgt til å være tvillingmamma