I sjokk ... noen gode ord og råd hadde vært godt

Tøbby

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg har akkurat kommet hjem fra tidlig ultralyd i uke 12.
Der fikk vi sjokkbeskjeden om at det altså var tvillinger. Vi har aldri tenkt at det var mulig, og nå er vi litt i sjokk. Begge var friske og fine (toegget), med termin 2.mars.

Vi har en liten gutt fra før, han blir 2 år i desember. Og nå får jeg panikk av tanken på hvordan vi skal klare å være de beste foreldrene vi kan for ham, samtidig som vi får TO små i hus og ikke bare EN.

Noen andre som har vært i samme situasjon. Noen gode råd, og oppløftende ord som kanskje kan snu sjokkfjeset til et lite smil.
 
La meg være den første til å gratulere deg! Da jeg leste sjokk og at du trengte trøstende ord, tenkte jeg at noe var alvorlig galt. Men nei, isteden fant dere ut at dere har DOBBELT :love7:love7lykke! :Heartred Når man tenker at det bare er én og finner ut at det er to, forårsake det nok litt panikk i begynnelsen. Men tenker også at det er kjempe kjekt med to små. Alle tvillingforeldre jeg har snakket med sier at det er mye å glede seg til med tvillinger. Jeg er super happy at jeg bærer på tvillinger! Fikk dere vite kjønn? Vi har forresten en tvilling gruppe på Facebook som heter TwinTeam2021. Du er hjertelig velkommen til å joine!
 
Å så jeg kjenner meg igjen! Tenkte akkurat slik når vi fikk beskjed at vi venta to, var helt ifra meg. Vi har en som snart blir 3 og en som blir 10 med en del ekstra utfordringer. Tvillingene er en måned nå. Det går veldig fint med han på 3. Jeg har vert veldig bevist på å prioritere tid til han når jeg kan. Han får mye alenetid og han e alltid velkommen i armkroken, selv om jeg ammer. Så langt er han bare stolt storebror.

Men jeg har ikke innfunnet meg med tilværelsen som firebarnsmor, det sliter jeg fortsatt med. Så om du kjenner på de samme følelsene utover i svangerskapet så vil jeg råde deg til å snakke med noen om det og få satt følelsene litt på plass.

Praktisk sett vil nok dette gå helt fint. Avtal hjelp av venner og familie første tiden om dere har mulighet, gå kurs hos tvillingforeldreforeningen, bli enig med partner om prioriteringer og snakk med barnet deres når det nærmer seg om hva som skal skje. Involver hen i mest mulig av det som skjer med babyene som bleieskift osv.

Gratulerer så mye med tvillinger på vei! Tillat deg selv å ha litt panikk, men dette vil nok gå helt fint når de kommer.
 
Gratulerer så mye med dobbel lykke!!

Jeg fikk tvillinger da barn nr2 var 20 mnd, så hadde 3 barn under 2 år.
Første året har vært helt fantastisk!! (Mine tvillinger blir snart 1 år).

Vi gikk å gruet oss mye til å få tvillinger pga kommentarer fra andre tvillingforeldre og folk som kjente folk med tvillinger, hvor tøft og umulig det kom til å bli.
Men det stemte ikke i det hele tatt her :)
Vi har ingen besteforeldre eller annen form for hjelp, så jeg og mannen er alene om alt.

Å få tvillinger er magisk. Det samspillet de har, å få oppleve at de oppdager hverandre, holder hender så fort den andre er innen rekkevidde, ser etter hverandre, lytter etter den andre, ler av hverandre og hermer etter hverandre. Det er utrolig fascinerende!!
Nå når de har blitt 1 år har de mye glede og selskap i hverandre.
Samt storesøster på 2 år leker mye med de, de 3 koser seg sammen.
Tenk så heldige de er som får vokse opp med søsken så tett i alder!!


Skal ikke legge skjul på at det er travelt, og mer travelt dess mer mobile tvillingene blir. Litt kaos. Men sånn er det for en periode.

Mitt beste tips er å samkjøre tvillingenes rutiner. At de spiser i lag, sover samtidig osv. Vekke den ene dersom den andre våkner. (jeg har max 30 min slingringsmonn, at den som ikke våkner får sove 30 min før jeg vekker, da sovner de relativt likt ved neste soving.
Da får du et lite avbrekk/pause når de sover. Samt litt ekstra tid til storebror.
Ellers ta med storebror på gjøremål, la han få hjelpe til ved bleieskift, gi smokk, ta han med på trilletur til en lekeplass så han kan leke mens twinsa sover osv.

Det er lov å kjenne på panikken. Men ikke la det ødelegge svangerskapet, for tenk for en magi å få bære frem TO stk, samtidig!! 2 små mennesker som vokser inni deg, som du gir liv til. 2 små som deler på alt, som får vokse opp og alltid ha en ved sin side.
Om dere tar ting som det kommer, så blir det litt enklere. Kanskje dere får verdens roligste og enkleste babyer? Kanskje den ene krever mer enn den andre? Kanskje går alt knirkefritt, kanskje det faktisk blir helt fantastisk?! :happy:

Mitt favorittsitat er : You can't spell twin, without WIN:love017:love017

Signeret hun som nevnte tvillinggruppe på fb.
Finnes og en for alle tvillingmødre uansett årskull, den heter "Tvillingmødre".
Anbefales på det sterkeste :)

Og du, masse lykke til!! Våg å nyt det. Ikke mange som får oppleve å bære frem tvillinger. Det er en ære å bli utvalgt til å være tvillingmamma:Heartred
 
Gratulerer med tvillinger i magen :) Som de andre sier, det å få tvillinger er magisk! Jeg har også tvillinger (Toeggede jenter), de ble født da storebror var 22 mnd. Så her ble det også tre barn på under to år! Det er mye glede med tvillinger, og jeg syns det er veldig kjekt med en storebror som er så tett i alder. De vil vokse opp som en fin flokk sammen. Jeg skal også være ærlig å si at det er mye jobb. Nå er mine 6 mnd og krever mer enn før. De er midt i en utvikling og hun ene trenger meg hele tiden, noe som utfordrer meg når jeg helst vil gi like mye til begge to/alle tre. Jeg henter gjerne storebror i bhg så vi kan få aleine tid, eller ut for å leke uten de små. Men uansett så sitter jeg og tenker at det kunne ikke vært annerledes, jeg ville ikke hatt det annerledes for det er helt fantastisk.

Som tvillinggravid vil du nok få litt ekstra oppmerksomhet, og ikke minst i tiden etterpå når du kommer trillende på to. Utrolig hvor lang hals Enkelte mennesker får :hilarious: men jeg er stolt og det tror jeg de fleste tvillingforeldre er! Du vil få mange måneder på å forberede deg på den nye hverdagen. Og som nevn over, snakk med jordmor eller noen andre om tankene rundt svangerskap og tiden etter. Jeg/vi meldte oss inn i Tvillingforeldreforeningen og var på kurs der. Mange gode råd på veien! Lykke til, dette går helt strålende :)
 
Last edited:
Gratulerer så mye! Så kjekt med tvillinger. Jeg venter også tvillinger. To egget! Har en sønn på 14 mnd fra før. Vi har rett og slett bare bestemt oss for at dette skal vi klare. Ja, blir noen mnd med kaos, men det får bare være. Pappaen skal være hjemme med oss de 10 første ukene slik at vi får kommet oss i rutiner og blitt kjent med tvillingene. Storebror går i barnehagen. Så dagene går nok super fort! Vi bare gleder oss nå. Og syntes det er så fantastisk at vi skal få oppleve tvillinger!
 
Gratulere med tvillinger :Heartred

Jeg fant ut i uke 8 at vi ventet tvillinger, og det var panikk og kaos i hode i flere uker etterpå, enda panikk til tider, men ikke så mye som i starten :)
Her har jeg 3 barn fra før, en på 7 år, en på 4 år og en som blir 2 år i mai, så de siste blir ganske tette.

Men jeg sa til meg selv "klarer du å lage barn, så klarer du å ta vare på de også" regner med at de første mnd blir fullstendig kaos, men det går seg nok til :happy:
 
Gratulerer med tvillinger på vei :)
Vi venner oss fortsatt til det å være trebarnsforeldre, storebror er 3 år og tvillingene 9 dager. Tiden hjemme har gått over all forventning, som mannen sier går det bedre nå med to enn med første (hadde gulsot som gjorde han slapp, og vi måtte «kjempe» i han mat til faste tider da han ikke gikk tilstrekkelig opp i vekt). Mannen bruker noen av tvillingukene av permisjonen nå etter at han er ferdig med 14 dager omsorgspermisjon, og vi tror det kan være greit å være to hjemme litt ekstra både for vår, storebror og tvillingene sin del. Tvillingene er ikke helt samkjørte enda, men satser på det går seg til etter hvert.

Storebror er kjempestolt, omsorgsfull og syns det er stas å hjelpe til. Vi er heldig som har familie i nærheten som hjelper til om det er noe

Vi fikk vite at det var to i uke 7, og etter vi fikk summet oss litt fant vi ut at når andre klarer det skal vi også klare det:) -Jeg gikk lettere i sjokk og fortalte det til sjefen samme dag som vi fant det ut:hilarious:
 
Jeg er i akkurat samme situasjon som deg bare eldste blir 2 i februar å tvillingene kommer i mai. Kjenner meg igjen i følelsene knyttet rundt eldste, kjenner allerede på samvittigheten
 
Gratulerer og dette går fint. Går eldste i bgh benytt barnehagen slik du får hvilt deg og ordnet i hus ol før han kommer hjem og vil ha mammaen sin. Avtal noen dager du går ut med eldste og han ikke føler seg «forlatt» vett noen går i fellen at far tar med eldste på alt og det blir feil da første også er knyttet til mor pg trenger å
Kjenne mor enda er der for akkurat meg. Babyer pg to babyer trenger mor masse men gi plass til første også:)
 
Back
Topp