I møte med andre

Cailen

Betatt av forumet
Vi har vært i Tyrkia i en uke nå og har møtt så mange hærlige og fantastiske mennesker. Nesten alle vi gikk forbi hilsa på gutten vår. Minis elska all oppmerksomheten han fikk.

Da vi kom hjem igjen fikk jeg en vekker. Det er nesten ingen som enser han her. På gardemoen satt han i vogna å vinka til alle som gikk forbi, et fåtall vinka tilbake. Hva er det med oss nordmenn som gjør oss så lukkede? Når barn søker kontakt med meg gir jeg alltid noe tilbake. Det er en selvfølge for meg. Hva med deg?

Idag var vi i sverige og minis satt i handlevogna da han så en liten jente som han fikk lyst å hilse på. Jeg skjøv vognen nærme den hun satt i og de tittet på hverandre. Besteforeldrene skjøv jenta bort etter noen få sekunder uten engang å smile til lillegutt. Hvorfor er det blitt slik at man er i veien for hverandre? Jeg synes det er så trist hvordan den Norske kulturen har utviklet seg.

Er det blitt tabu å hilse på hverandre? Hvordan er du i møte med andre?

Kommer veldig an på hvem jeg møter. Men jeg er for å smile mer. Et smil og lite nikk til folk på gata. Det kan lyse opp dagen for folk det (om man ikke skremmer vettet av de fordi de tror du er en psykopatisk morder!)

Jeg er enig med deg, men likevel er jeg ikke så flink til å være sånn selv. Ikke fordi jeg syns det er teit osv, men rett og slett av frykt for at andre skal syns jeg er rar, nettopp fordi det er så uvanlig her i Norge/norden. Men om et lite barn smiler og/eller sier hei til meg, smiler jeg alltid og sier hei tilbake;D

Jeg merker veldig stor forskjell fra hvor jeg bor og til der jeg vokste opp. Der var det ikke slik at en hilste hvis en møtte noen og slikt
Mens her jeg bor så hilser vi og sier hei når vi møttes selv om en ikke kjenner den en møtter
Men en kan jo bare ta det med å gå tur i skog og mark da hilser vi på de en møtter,men ikke ellers.

Først vil jeg si at jeg er HELT enig med deg! 
MEN! samtidig så blir det litt feil å sammenligne Tyrkia og Norge! Der nede lever de av turisme..og barna er i fokus..det er sånn de "vinner oss voksene" Har ikke telling på hvor mange ganger lillegutt fikk oppmerksomhet da vi var der...men samme var det med sambo og meg også...det er jo sånn de får oss til å handle ;)
Men igjen! jeg er helt enig i deg med at vi er for "kalde" her hjemme...både sambo og jeg tar kontakt med barn ute...det ser vi at andre voksene reagerer på noen ganger!

Jeg har tenkt på det samme selv. Min datter på snart to liker å hilse på folk når vi er på butikken, f.eks. Enkelte voksne (!) har bare sett rart på henne og ikke svart henne. Helt merkelig, jeg kunne aldri oversett et barn som smiler og sier hei! Heldigvis er ikke de fleste sånn da, vi bor på en liten plass og lillemor får mer enn nok oppmerksomhet! :o)

Pontus skrev:
Først vil jeg si at jeg er HELT enig med deg! 
MEN! samtidig så blir det litt feil å sammenligne Tyrkia og Norge! Der nede lever de av turisme..og barna er i fokus..det er sånn de "vinner oss voksene" Har ikke telling på hvor mange ganger lillegutt fikk oppmerksomhet da vi var der...men samme var det med sambo og meg også...det er jo sånn de får oss til å handle ;)
Men igjen! jeg er helt enig i deg med at vi er for "kalde" her hjemme...både sambo og jeg tar kontakt med barn ute...det ser vi at andre voksene reagerer på noen ganger!

Vil bare si at ja de lever på turisme her nede, men 99% av tyrkere er oppriktig glad i unger. Selv om du drar til en storby eller liten landsby for turismen har liten eller ingen innvirkning er det det samme. Gjestfriheten også, deb er ektefølt. Kjører du tilfeldigvis innom gubbens lille landsby ved lunchtid blir du garantert innvitert inn for å spise av de fleste. Det er bare sånn de er. Lurer veldig på hvordan nadde kommer til å takle å flytte tilbake til Norge hvor han ikke lenger blir behandlet som en "gullkalv" av alle han møter :)

Vi opplevde noe lignende da vi var på Mallorca.
Lillemor elsker å vinke til bilene som kjører forbi, og roper "hei bilen", og da vinket omtrent alle tilbake.

Hun har fortsatt å gjøre det samme her hjemme, men hun får ingen respons i det hele tatt.
Og nei, det har ikke med tungt trafikerte veier å gjøre, men småtrafikk rett utenfor her vi bor.

Back
Topp