I lys av denne mme-debatten..

Dollface

Forumet er livet
VIP
Så ringte jeg barselavdelingen på Sentralsykehuset i Vestfold jeg...

Spurte hva de anbefalte at man gjorde hjemme - og hvordan de gjorde det på sykehuset der (Barsel og nyfødtintensiven)

Det var - HENNES ORD - ingenting i veien for å lage for ett døgn av gangen så lenge man avkjølte og satt i kjøleskap.
På nyfødt og barsel så gjorde de også dette - MEN.. som hun sa - de visste aldri hvor mye mme det gikk da det ikke var noen barn der som fikk faste måltider med MME..
På flaskene skrev de dato og klokkeslett og de ble kastet etter 24 timer.

MEN da jeg sa at jeg mente at det bare bør lages melk til ett og ett måltid pga bakteriene som kan oppstå - spurte hun hvor jeg hadde dette fra...
Fra flaskeposten.org og fra mattilsynets anbefalinger var mitt svar...
Ehh okei var svaret i andre enden, hvor hun så presiserte at de hadde tillatelse til å lage det på denne måten..

Gadd ikke engang nevne at det også står på eskene at det kun skal lages for ett og ett måltid..

ORIGINAL: Sicily

Ja. Og sånn er det dessverre overalt. Kunnskapsmangel. Hvis de først skal gi ungen flaske, bør det vel skje på en mest mulig forsvarlig måte? 

kanskje jeg skal sende dem utskrift fra mattilsynets sider i et anonymt brev? [8D]

Om mattillsynet mener at det er så skummelt som de gjør, hvrofor er det da godkjent på sykehus til allerede syke og svake barn??

Kanskje ringe mattilsynet og tipse de før noen dør av det?? Høres sånn ut i den andre tråden hvertfall!!

Trur ikke jeg hadde kommet på å lage for flere måltider om gangen en gang!

ORIGINAL: Rebecca85

Om mattillsynet mener at det er så skummelt som de gjør, hvrofor er det da godkjent på sykehus til allerede syke og svake barn??

Kanskje ringe mattilsynet og tipse de før noen dør av det?? Høres sånn ut i den andre tråden hvertfall!!

Ja, det kan kanskje være greit å gjøre dem obs på problemet, så de kan renske opp i misforståelsene på sykehusene rundt omkring[:)]

Skulle tro mattilsynet tok sjekker på sykehus såvel som resturanger rundt om, og om dette er noe de endret så tidlig som 2006 så syns jeg det er bra rart at utdannede personer ikke er kalr over en så grov feil? Enetn det, eller så er det ikke så viktig som man skal ha det til..

det er jo direkte skummelt hvor like opplyste de er da....[&:]
de har vel mme esker der,de kan vel LESE?
eller...er det bare instrukser fra "gud vet hvor" de skal følge....kjenner jeg blir litt sint på vegne av de stakkar små babyene..[&:]

-er visst litt på krigsstien i dag[:-][8D]-

Ja, det kan kanskje være greit å gjøre dem obs på problemet, så de kan renske opp i misforståelsene på sykehusene rundt omkring[:)]

Skulle tro mattilsynet tok sjekker på sykehus såvel som resturanger rundt om, og om dette er noe de endret så tidlig som 2006 så syns jeg det er bra rart at utdannede personer ikke er kalr over en så grov feil? Enetn det, eller så er det ikke så viktig som man skal ha det til..

Så enig,så enig.. Kunne ikke sagt det bedre selv:)

hva skjedde med diskusjonstråden vår??

Her i huset har vi brukt både Hipp, Nan og Collett, og på collet pakken sto det faktisk fremgangsmåte på hvordan man lager 1 liter av gangen.. På Hipp-pakken sto det også at det kan lages opp større porsjoner.. Kun påNAN sin det står at det anbefales og lage den så fersk som mulig..
Men folk år nå gjøre som dem selv vil![:)]
Her i huset lager vi ferskt, utenomnår vi er på tur. Da har vi enten ferdigpakke fra NAN (å hvorfor er denne holdbar,i åpnet pakke, i ett døgn?? er det ikke samme NAN?? ), eller så lager vi ferdig i kaldt vann, og bare varmer opp i micro.

oki, det er jo litt skummelt da at selv ikke barselavdeling som tar seg av barn til daglig vet om disse anbefalningene.

uansett skjønner jeg ikke problemet. litt varmt kokt vann, litt kaldt kokt vann, pulver og rist. hvor vanskelig er det![8|]

Sånn i forhold til det man vet om mikrobiologi i vanlig mat, så er det forsvarlig å lage mme for ett døgn av gangen. Poenget er at bakterier i mme-pulver oppfører seg helt annerledes enn vanlige bakterier, og dermed kan man ikke bruke de vanlige fremgangsmåtene. (kjøle ned så raskt som mulig etter tilberedning og varme godt opp etterpå.) Til og med i håndtering av vanlig mat, skal maten varmes til minst 70 grader andre gang, og hvis man da bare varmer mme'en til spisetemp fordi den allrede er kokt, blir ikke bakteriene drept! Det kan bli fatalt, ja. Greit at det går bra i de aller fleste tilfeller, men går det først galt, er konsekvensen såpass alvorlig at jeg skjønner ikke at det er en sjans verdt å ta!!

Når man tar den kalde mme ut av kjøleskapet kan man varme den opp til 70 grader kan man ikke? Og poenget er uansett at det som blir gjort på sykehus er ikek alltid rett, men rart det gjøres stikk motsatt av hva "alle" sier da når det er flere år siden det ble gjort om...[8|]

ORIGINAL: TinyAngel

ORIGINAL: me_84

Mange av dere her inne er veldig nøye på at mme`en skal være FERSK til hvert måltid og tar da kokt vann og varmer i micro til spise temp og så rister inn pulveret..

MEN WHO anbefaler inne på flaskeposten at vannet skal være 70 grader... Det blir jo ikke det da??

Og det er vel like farlig angående bakterier!

man kan jo varme vannet opp til 70 grader i microen å da..

Har du termometer som måler at den er over 70 grader??

varmer til 70gr i micro-har i pulver og tar i kaldt vannbad,ferdig.[:)]tar ikke lange tiden.

Skriver av DIREKTE fra NAN2:
og i punkt 4 står det:

Kok opp vann fra kaldtvannskranen. La det koke noen minutter, og avkjøl til ca. 40* C.

Hvilken MME bruker dere der det står at vannet skal ha 70*C. før pulveret blandes i?

ORIGINAL: me_84

Mange av dere her inne er veldig nøye på at mme`en skal være FERSK til hvert måltid og tar da kokt vann og varmer i micro til spise temp og så rister inn pulveret..

MEN WHO anbefaler inne på flaskeposten at vannet skal være 70 grader... Det blir jo ikke det da??

Og det er vel like farlig angående bakterier!

man kan jo varme vannet opp til 70 grader i microen å da..

Har du termometer som måler at den er over 70 grader??

nei.jeg var ikke klar over dette med 70 grader før idag. snuppa mi har enda ikke hatt noe problem med at jeg kun har varma vannet til 40 grader(siden det står på nan pakken har jeg gjort det),men kan ikke garantere at det vil fortsette slik.så jeg kommer til å kjøpe meg et termometer å varme vannet til 70 grader,ha i pulveret å så ha i litt kaldt kokt vann for å få rett spisetemperatur.

(i mine øyne er det ikke den ting jeg ville gjort for vesla,så det gjør jeg mer en gjerne)

Det står jo på pakken,"kok opp vannet,avkjøl deretter til 40 grader"...

På nyfødt intensiv der guttene mine var så lager de mme for et døgn av gangen.. Det er rart det da [8|][8|][8|]  Jeg fortsatte med det hjemme siden jeg fikk tips om det på sykehuset. Guttene mine har ikke blitt noe dårlige ..

ORIGINAL: Nemi73

På nyfødt intensiv der guttene mine var så lager de mme for et døgn av gangen.. Det er rart det da [8|][8|][8|]  Jeg fortsatte med det hjemme siden jeg fikk tips om det på sykehuset. Guttene mine har ikke blitt noe dårlige ..

Nei, men de kan bli det.

Jeg tror nok de på sykehuset vet hva de driver med..

Nei, men de kan bli det.

Jeg tror nok de på sykehuset vet hva de driver med..

les hovedinnlegget da.. dama jeg snakket med lurte på hvor JEG hadde fått informasjon om disse bakteriene fra... fra MATTILSYNET og flaskeposten.org

dere må jo LESE på pakken ,det står på Nan att man ikke bør lage mer enn ett måltid av gangen.Jeg sjekka også flaskeposten.no når jeg slutta å amme,der er det oppdaterte anbefalinger......
[:)]
og det er TULL att vannet MÅ være 70 c,er 40 c det MÅ være.
så lenge vannet har vert kokt før går det helt fint!!
det står på flaskeposten att det er anbefalt med 70c så det følger vi....

hva andre gjør er opp til hver enkelt,men dumt for babyene att ikke mødrene følger med på anbefalinger fra feks. mattilsynet...

men en ting jeg lurte på,hvis WHO anbefaller 70 grader,hvorfor skriver ikke Nestlè det på pakken da..?er jo litt dumt av dem

det er vel sikkert fordi det går fint med 40c og....kankje[;)] 

Back
Topp