I Forhold til eldre stesøken

linzzy27

Glad i forumet
en ting jeg og sambo har tenkt på i det siste er jo hans unger som vi har anna hver helg og som vi selvsakt kommer til å ha etter at denne er kommet til også. men vi har også snakket om at jeg trenger hvile og ro den første tiden. ( har slitt stekt med fødseles deprisjon begge gangene) av vi kansje ikke skal ha dem første helga jeg kommer hjem fra sykehuset. jeg tenker at dette er veldig vanskelig for dem er jo like mye storesøsken som mine, samtidig som det kommer til å bli slitsomt med 4 unger i hus pluss den lille.
hva ville dere gjort?

Kan forstå tanken din, ja. Men når det er sagt så tror jeg det er viktig at ikke hans barn føler seg "tilsidesatt" i forhold til dine og nå dette fellesbarnet. Ville ikke endret på fastlagte samværsdager. Mannen må heller passe på å trå ekstra til, slik at både du og alle barna kan ha det fint sammen.[:)]

ORIGINAL: linzzy27

en ting jeg og sambo har tenkt på i det siste er jo hans unger som vi har anna hver helg og som vi selvsakt kommer til å ha etter at denne er kommet til også. men vi har også snakket om at jeg trenger hvile og ro den første tiden. ( har slitt stekt med fødseles deprisjon begge gangene) av vi kansje ikke skal ha dem første helga jeg kommer hjem fra sykehuset. jeg tenker at dette er veldig vanskelig for dem er jo like mye storesøsken som mine, samtidig som det kommer til å bli slitsomt med 4 unger i hus pluss den lille.
hva ville dere gjort?

Jeg tror nok jeg ville tatt i mot barna den helga som var planlagt, muligens føder du jo rett etter at de har vært der og da har du jo 2 uker på deg. Jeg tenker at å "stenge" dem ute er noe som kan gi grobunn for misnøye og sjalusi. En helg er jo ikke så mange dagene og de er sikkert spente på å bli storesøsken akkurat som dine barn. [;)] Når dette er sagt så kjenner jo ikke jeg din familiesituasjon eller din situsjon overhodet. 

Når min eldste kom var jeg så "heldig" att hun kom torsdagen før helgen vi har de. Så da kom de og sa hei på sykehuset en liten stund så hadde jeg tid til å komme meg.
Men hvor gammel er barna hans???
Kanskje dere kan korte ned besøket den første helgen til en dag kanskje så de og får hilse på den lille og føler seg som en del av familien..

Jeg tror nok jeg ville tatt i mot barna den helga som var planlagt, muligens føder du jo rett etter at de har vært der og da har du jo 2 uker på deg. Jeg tenker at å "stenge" dem ute er noe som kan gi grobunn for misnøye og sjalusi. En helg er jo ikke så mange dagene og de er sikkert spente på å bli storesøsken akkurat som dine barn. Når dette er sagt så kjenner jo ikke jeg din familiesituasjon eller din situsjon overhodet.

Sign [:D][:D]

de er 9 og 4 år. jeg synes det er en veldig vanskelig situasjon. for det er jo en vis fare for at jeg før fødselsdeprisjon igjen.
samtidig vil jeg ikke stenge dem ute. dem bor 15 mil unna...så akkurat og korte ned besøke blir problematisk.
jeg går jo i terapi nå da..og skal rådføre med litt med ossen vi kan låse det på best mulig måte.

har samme greiene her, så vi kommer ikke til og ha de første helgen men de skal komme på besøk en ettermiddag og gjerne flere men ikke overnatting første helgen etter.
slet veldig sist de første to ukene så blir det samme klarer jeg ikke ha fler her uansett.

Eg må sei eg blir litt overraska over dette her så vis det e dine unger går det greit de e hjemma men isje hans??
Bler forbanna på sånt eg rett og slett, tror isje dokker vet kor vanskelig det e for ungene..

Eg har blitt behandla sånn dokker ska jør nå og syns det va fælt og følte meg lite velkommen etter beiben va komt.
Men det e min meining isje altid tenka på deg og tenka litt på ungene og det e snakk om ei helg! De har jo ein far så kan hjelpa te og.
E og i samme situasjon og så klart ska hu få komma her vis hu vil eg har jo valgt å gå inn i et forhold der han hadde barn fra før..

ORIGINAL: Maiå

Eg må sei eg blir litt overraska over dette her så vis det e dine unger går det greit de e hjemma men isje hans??
Bler forbanna på sånt eg rett og slett, tror isje dokker vet kor vanskelig det e for ungene..

Eg har blitt behandla sånn dokker ska jør nå og syns det va fælt og følte meg lite velkommen etter beiben va komt.
Men det e min meining isje altid tenka på deg og tenka litt på ungene og det e snakk om ei helg! De har jo ein far så kan hjelpa te og.
E og i samme situasjon og så klart ska hu få komma her vis hu vil eg har jo valgt å gå inn i et forhold der han hadde barn fra før..

Sier meg enig med Maiå. Det skal ikke gå mer ut over hans barn enn dine at dere velger å få et nytt felles barn. Er du for sliten, er det kanskje bedre at du reiser vekk, dersom det er en mulighet?

Barnet på 9 er gammel nok til å hjelpe til og passe de yngre barna, og mannen din får heller gi litt ekstra. Huset trenger ikke være plettfritt, og det går an å bestille en pizza hvis det er matlaging som er mest slitsomt.

I hovedsak synes jeg det er viktig å snakke med og inkludere ALLE barna i god tid før fødselen. Både de og dere har forventninger til og bekymringer for livet etterpå. Det er helt naturlig at sjalusi og blandede følelser oppstår, og det skal det være rom for i en familie med et nytt medlem. På samme måte som du får lov til å være sliten, og de andre selvfølgelig skal ta hensyn (men ikke holde seg borte). Fødselsdepresjon er også noe som angår hele familien.

Tenk positivt, og husk at dette er en familiehendelse! Det er en styrke for hele familien at dere finner løsninger som fungerer for alle [:)]

Jeg velger å ikke ha noe mening her, for vi har to ekstra hos oss annenhver helg... Men jeg vet hvordan du har det.
Lykke til uansett!!

Synes ikke de som IKKE har andres barn hos seg annenhver helg skal uttale seg så bastant..

Her har vi 2 ekstra annenhver helg, og ettersom dette er min første og jeg ikke "aner hva jeg går til" så kommer ikke ungene til å overnatte her den første helga de egentlig skal være hos oss etter at babyen kommer. Men, vi kommer til å inkludere de ved at de er her på ettermiddagene litt, og de skal få hilse på og bli kjent med sin nye lillebror.

Mest sannsynlig blir det annerledes hvis vi noen gang skal ha nr. 2, for da har jeg født en gang før, og jeg vet mer om babyer og rutiner osv.

Men med min førstemann nå så skal de ikke til oss, og min mann er enig, og mammaen til barna har lovt å hjelpe til.

ORIGINAL: Nyttårslykke

Synes ikke de som IKKE har andres barn hos seg annenhver helg skal uttale seg så bastant..

Samboerens barn er her mer enn annenhver helg, og jeg har vært veldig bevisst på at de skal få delta på linje med helsøsken og så mye de vil i både svangerskap og etter fødselen. Javisst, kan hende det blir slitsomt, men min situasjon er nå en gang slik at jeg fant meg en mann med barn fra før, og da er de en del av min familie på godt og vondt!

Men jeg ser ikke på hans barn som "andres barn", de er barn som naturlig hører hjemme i vårt forhold, selv om de ikke er mine biologisk. Jeg synes det blir feil å prioritere både meg og den lille framfor de som allerede har vært familiemedlemmer i flere år!

Det betyr ikke at jeg ikke har respekt for de som synes slike familieforhold er vanskelige...

ORIGINAL: StoreBolle

ORIGINAL: Nyttårslykke

Samboerens barn er her mer enn annenhver helg, og jeg har vært veldig bevisst på at de skal få delta på linje med helsøsken og så mye de vil i både svangerskap og etter fødselen. Javisst, kan hende det blir slitsomt, men min situasjon er nå en gang slik at jeg fant meg en mann med barn fra før, og da er de en del av min familie på godt og vondt!

Men jeg ser ikke på hans barn som "andres barn", de er barn som naturlig hører hjemme i vårt forhold, selv om de ikke er mine biologisk. Jeg synes det blir feil å prioritere både meg og den lille framfor de som allerede har vært familiemedlemmer i flere år!

Det betyr ikke at jeg ikke har respekt for de som synes slike familieforhold er vanskelige...

Signere

Back
Topp