I Finland får alle mødre gratis startpakke til babyen, bør vi også få?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
I slutten av februar kom en ny utgave av den populære "moderskapsförpackningen" i Finland. Uavhengig av inntekt får alle finske vordende mødre støtte fra Folkpensionsanstalten (FPA). De kan velge å få utbetalt 140 skattefrie euro, eller motta «moderskapsförpackningen». Her er det klær og utstyr som babyen har behov for de første månedene, som blant annet bodyer, sparkebukser, luer, dresser, håndklær, sengetøy, madrass og seng.
Les hva de får her

det kunne vært etter behov tenker jeg, at alle skal få vil ikke være nødvendig, da kan heller de som trenger det få mer :) Vi har jo engangsstønad, det fikk jeg med første, men det i tillegg til utstyr, ville nok gjort det bedre for mange:)

Kanskje, men hadde vært enda bedre om pakkene kun ble gidd de som virkelig trenger, fattige og de med lite penger:)
Skal ikke si for mye her, da jeg har mine tanker om økonomi og det å få barn..

Finnes masse på finn og div gi bort/selges/kjøpes sider man evt kan bruke. Om man bruker de mulighetene som finnes så koster ikke et spedbarn mye. Disse pakkene koster ganske mye å lage og vi har fortsatt mange andre i samfunnet som sliter og faller utenfor..

Skal ikke si for mye her, da jeg har mine tanker om økonomi og det å få barn..

Finnes masse på finn og div gi bort/selges/kjøpes sider man evt kan bruke. Om man bruker de mulighetene som finnes så koster ikke et spedbarn mye. Disse pakkene koster ganske mye å lage og vi har fortsatt mange andre i samfunnet som sliter og faller utenfor..
Blir jo litt dumt å si at de med dårlig råd ikke skal få barn da.....
Om man skal bruke pengene til andre formål, og ikke noe til disse babyene, blir det jo litt samme greia. Verden er desverre sånn, man kan ikke hjelpe alle, men man kan hvertfall hjelpe noen! Nå har disse bestemt seg for å gi disse pakkene til alle med barn(noe som er litt dumt, de kunne spart mye på å ikke gi til de som ikke trenger!) og det respekterer jeg. Hadde bare vært bedre å gidd til kun de som trenger:-))

Og alle kan velge mellom en engangsstønad å pakken, så det er jo same same, vi får også engangsstønad i norge;)

Blir jo litt dumt å si at de med dårlig råd ikke skal få barn da.....
Om man skal bruke pengene til andre formål, og ikke noe til disse babyene, blir det jo litt samme greia. Verden er desverre sånn, man kan ikke hjelpe alle, men man kan hvertfall hjelpe noen! Nå har disse bestemt seg for å gi disse pakkene til alle med barn(noe som er litt dumt, de kunne spart mye på å ikke gi til de som ikke trenger!) og det respekterer jeg. Hadde bare vært bedre å gidd til kun de som trenger:-))
Men det har jeg heller ikke sagt.

Men et spedbarn trenger ikke koste så mye, men vi lever i et bruk og kast samfunn. Vi skal absolutt ha det nyeste av det nyeste uten å tenke på at det ikke er alt man har råd til..

Det blir jo ikke den samme greia, vi har jo ikke dette tilbudet i Norge! Om dette hadde blitt innført i Norge ville det ikke erstatte engangssøknaden da den skal dekke mye mer enn bare litt utstyr til babyen.

Back
Topp