Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ingen høyre- eller venstrehendte som føler seg støtt?©Smartass skrev:
Hver gang denne debatten dukker opp tenker jeg; hvorfor er det verre å ta abort fordi fosteret muligens har tegn til Downs syndrom, enn å ta abort fordi det ikke passer med jobben eller fordi det blir for liten aldersforskjell mellom barna? Altså, jeg forstår ikke helt hvordan det er logisk mulig å være pro selvbestemt abort "men ikke hvis fosteret har Downs". Eller "ikke hvis man har tatt abort en gang før", for den sakens skyld, noe som er en annen diskusjon, men nevner det likevel, for å få frem poenget mitt. Ang. tidlig UL; de som virkelig ikke ønsker et barn med Downs vil gjerne ta privat tidlig UL uansett, kan ikke se at argumentet er holdbart. Som Pearl sier så har det flere fordeler enn ulemper.Nedsig skrev:
Jeg tenker liksom litt sånn. Tja, de velger den letteste løsningen når de blir gravide med ett barn med Downs syndrom, men hva om babyen får ett utviklingsavvik man ikke kan se på ultralyd da? Ett oppegående barn med Downs syndrom kan være mer velfungerende og enklere å håndtere enn ett med sterk autisme... Man ser jo ikke graden av Downs på en ultralyd heller...*Meya* skrev:
Labambie skrev:
Frøken Hege skrev:
heidu skrev:
©Smartass skrev:
Nedsig skrev:
©Smartass skrev:
Så koselig å spøke om at man hadde tatt abort om babyen hadde blitt FRP er azza xDLissyjane skrev:
Verre det, enn å velge bort barn med downs..?
På ingen måte! En FrP-er kan føre med seg langt større komplikasjoner enn en person med Downs
Jeg tenker sånn: Downsbarn sliter ut foreldrene (var det noen som sa), frp-ere sliter ut hele samfunnet. Win?
Å herremin du er tragisk!!
Veldig enig!!
Det er jo det samme som å si at vi som kan forstå et par av tankegangene til ABB kan utføre Utøya 2. Verden fungerer ikke sånn!!
Bare for å si det, fungerer heller ikke en verden med Frp-politikk. Si at man kan forstå et par av tankegangene til ABB er jo bare trangsynt, man synes jo litt synd på sånne folk. Stakkar.
Denne diskusjonen dukker opp med jevne mellomrom, og jeg har enda til gode å bli overbevist om at det er galt å velge bort syke barn. Det finnes mange fine, relativt friske mennesker med Downs, men også mange med seriøse sykdommer som kommer som følge av diganosen. Jeg kan ikke forstå hvorfor det er ubegripelig at mange ikke ville tatt den sjangsen?*lykkeligst* skrev:
Man vil jo alltid det beste for ungene sine, og hadde jeg fått et sykt barn, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for at det livet skulle blitt så bra som overhodet mulig, men jeg ville aldri satt et barn jeg visste var sykt til livet dersom jeg visste det (innen rimelig tid i svangerskapet selvfølgelig).
Og jeg må si meg enig i noe noen andre skrev under en tidligere diskusjon om emnet; "hvorfor er det om å føde flest mulig med Downs?"
Sier det noe om hvor gode mennesker vi er i dette landet dersom vi velger å holde andelen Downs oppe?
Sorteringssamfunnet er ikke kommet nå nylig, det har vært her i hundrevis av år.
Dani California skrev:
Hver gang denne debatten dukker opp tenker jeg; hvorfor er det verre å ta abort fordi fosteret muligens har tegn til Downs syndrom, enn å ta abort fordi det ikke passer med jobben eller fordi det blir for liten aldersforskjell mellom barna? Altså, jeg forstår ikke helt hvordan det er logisk mulig å være pro selvbestemt abort "men ikke hvis fosteret har Downs". Eller "ikke hvis man har tatt abort en gang før", for den sakens skyld, noe som er en annen diskusjon, men nevner det likevel, for å få frem poenget mitt. Ang. tidlig UL; de som virkelig ikke ønsker et barn med Downs vil gjerne ta privat tidlig UL uansett, kan ikke se at argumentet er holdbart. Som Pearl sier så har det flere fordeler enn ulemper.Nedsig skrev:
Det må jeg si meg enig i.
©Smartass skrev:
Så koselig å spøke om at man hadde tatt abort om babyen hadde blitt FRP er azza xDLissyjane skrev:
TralleTrollol skrev:
©Smartass skrev:
Er det verre å velge bort et foster med downs syndrom, enn helt friskt og normalt foster? Her har man forresten igjen noe som irriterer meg. Det er lov å harselere med feks bygdefolk, folks partitilhørighet osv., men hadde jeg slengt ut av meg "når kan man sjekke om ungen blir muslim", da hadde det blitt bråk. Nå var dette bare et eksempel så vær snill å ikke gå av hengslene, jeg bare syns det er provoserende at det er på dette viset.
TralleTrollol skrev:
©Smartass skrev:
Er det verre å velge bort et foster med downs syndrom, enn helt friskt og normalt foster? Her har man forresten igjen noe som irriterer meg. Det er lov å harselere med feks bygdefolk, folks partitilhørighet osv., men hadde jeg slengt ut av meg "når kan man sjekke om ungen blir muslim", da hadde det blitt bråk. Nå var dette bare et eksempel så vær snill å ikke gå av hengslene, jeg bare syns det er provoserende at det er på dette viset.
Frøken Hege skrev:
TralleTrollol skrev:
©Smartass skrev:
Og vet du, JEG var inne med tanken på å skrive det. Vet mange hadde steilt da, to av de profilerte her inne er vel muslim og. Nei, for da blir det bråk....