I dag har jeg malt...

delma

Elsker forumet
I dag har jeg malt et vindu... Siden jeg er sykmeldt så er det så kjedelig her på dagen, også vet jeg jo at det skal gjøres.... Det første strøket var med vannbasert grunning, også tok jeg ett strøk med oljemaling etterpå... Flere som har malt mens dere er gravide? Jeg vet jo at det sies mye forskjellig om maling og graviditet, men jeg var flink og sto i lufting hele tiden, og det tok jo ikke lange tiden med det ene vinduet heller, så håper det har gått greit..

Jeg spurte etter slik maske i en malerbutikk i går.. Fikk da til svar at den ikke hjalp nok, og at jeg burde holde meg unna maling...

Jeg er også veldig skeptisk til å male når man er gravid, og jeg har ikke rørt så mye som en malekost fram til nå[;)]...Og jeg kommer ikke til å male veggene der inne, det skal noen andre få gjøre... men tenkte at ETT vindu kan vel ikke skade, det tok toppen en time, og alle vinduer og dører var åpne, dessuten så tok jeg pauser ofte....

Når naboen olja gjerde og jeg lå og sola meg ute, er jeg sikker på at jeg pusta inn mere gasser enn jeg fikk i meg i dag.....Og så hysterisk at jeg ikke kan være ute en gang når andre maler, det gidder jeg ikke å være altså....

Er vanskelig å vite hva man kan gjøre og ikke gjøre, det er en jungel der ute av gode råd, også er det mye motstridende meninger også!

Så lenge du selv ikke blir svimmel eller får vondt i hodet så skal det gå bra tror nå jeg..,, puster inn 1000 x mer giftige gasser på en shoppingtur i en trafikkert by..

ORIGINAL: loui

Så lenge du selv ikke blir svimmel eller får vondt i hodet så skal det gå bra tror nå jeg..,, puster inn 1000 x mer giftige gasser på en shoppingtur i en trafikkert by..

Ja, der sa du noe! Det er det nok mange som ikke tenker på! Om ti år så må alle gravide bo i hytter på landet[:D][:D]

Jeg har malt tegneseriefigurer på veggene på barnerommet[:D] Det var akrylmaling da, og ikke så sterk lukt. Men var nøye med å lufte hele tiden, så da var det ingen problem[;)]

Jeg har selv malt i svangerskapet og tror vi egentlig må kjenne på oss selv hvor mye vi ønsker å gjøre. Når det gjelder madrasser til babyer har jeg tidligere hørt at en skal bruke brukte madrasser fordi de nye kan inneholde avgasser fra produksjon. Når det gjelder andre anbefalinger så har det også være mye frem og tilbake. Da jeg var liten fikk mamma kjeft fordi jeg fikk gulrøtter. DET VAR JO SÅÅÅÅÅ FARLIG. Da sa bare mamma at det hadde jo mine to eldre søsken fått også og de var da helt friske og fine. Da hadde vist bare helsesøster ristet på hodet og sagt "ja, ja, det som er lov i dag er forbudt i morgen"

Leste forresten en artikkel i går fra en forskining om sammenheng mellom antall klorbasseng og antall barn med astma. Det gikk klart frem av forskningsresultatene at de landene som hadde høyest tetthet av bassenger hadde også flest barn med astma. Videre i artikkelen sto det at dette kanskje stemte, men forskningsresultatene hadde ikke sett på hvor mange av de som hadde astma som faktisk benyttet svømmebassengene. Og da kan de ikke komme å si at klorbasseng gir astma.
Ville bare henvise til denne fordi det er mye som blir sagt og skrevet som kanskje ikke er like sant. Klart det kan være sammenhenger, men da må også forskningen foregå på riktig måte.

Må si meg enig med Viblirsnarfem jeg! Det er alt for mye hysteri blandt gravide damer! Ta det med ro og nyt livet isteden for å være redde for at alt man gjør kan skade deg og babyen!
Jeg har malt med vannmaling, spurte i malings butikken og fikk beskjed om at det ikke var noe prob. så lenge jeg brukte vannbasert. Jeg spiser salami og tar meg en munn rødvin fra mannens glass når han har det!

Kos dere jenter og nyt at dere er gravide!!!

Har malt nesten hele huset vårt på utsiden jeg. 3 strøk med oljedekkbeis. Og da etter å ha forhørt meg ørten steder (3 forskjellige jordmødre, og flere malerbutikker) om det er greit. Og det har jeg fått beskjed om at det er. Har ikke kjent antydning til kvalme eller svimmelhet mens jeg har holdt på, og hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke fortsatt. Kroppen har jo sine måter å si i fra på, så jeg stoler rett og slett på den jeg. Kjenner selv at jeg kan ikke gå rundt å være redd for alt mulig, hvilket liv får man da? Den ene dagen er det sundt med poteter, den andre dagen kan du få kreft av dem?! Bla bla bla... Nei, jeg er nok enig med deg, viblirsnart5. Må ikke være så hysteriske.

Jeg er heller litt skeptisk til salami, spekkemat, røkalaks, alkohol, maling, røyk og diverse! Så jeg holder meg rett og slett unna disse tingene! Greit at det kanskje ikke gjør noe hvis jeg maler litt, men jeg holder meg alikevell unda! For det syns jeg er best!
Er jo utdannet negledesigner, og det er det jo masse farlige gasser i de produktene, så jeg har pakka det ned og satt det bort pga risikoen med det!
Det er jo sankk om 9 månder i ditt liv dær du må "hålde deg unna" ting, å det er ikke lange stunden.
Jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde gjort masse ting som kunne vært "skadlig" for babyen, så hadde jeg aldri tilgitt meg selv hvis de hadde bevist at det var noe JEG har gjort under svangerskapet som forårsaket det! Så jeg holder meg unna! Bedre det enn å angre i ettertid, selv om kanskje sjansene er små så er de dær!

Skjønner tankegangen, men alt med måte. Det er mange ting jeg holder meg langt unna, men kjenner for meg selv at maling går greit hvertfall. Frisk luft fra alle kanter er det også. Så vi får nok bare være enige om å være uenige [;)] 

ORIGINAL: viblirsnart5

uff unnskyld at ejg sier dette og jeg blir sikkert"slakta" for det oxo,men hvorfor være så hysteriske????
synes denne gangen jeg er gravid så er alt fy og nei osv.har to friske fine jenter og jeg har malt og spist saltpølse(salami) og har hatt katt.....
og ikke bare meg,MEN maaaaaaange jeg kjenner oxo har gjort det og gjør det når de er gravide,og alle sammen har unger som er friske!!
selvsagt alt med måte,mener jo ikke at man skal stå å male opp og ned ting,men litt nå og da...
har faktisk flere male prosjekter på gang sjøl,og MÅ gjøre det nå før tvillingene kommer,for etterpå har jeg ingen sjans.og har desverre ingen som kan ta det for meg,og ikke ahr ejg råd til å ansette noen
Flott at dere sier at man må være forsiktige og påpasselige med ting...men...uff jeg synes det er på nippet til hysteri...sorry,kanskje bare meg som er sånn!!!

Helt enig. Akrylmaling er ikke farlig. Vannbasert maling idag er akrylmaling. Den blir vannfast først når den tørker. Akryl er det samme som man finner i trelim (ikke alkohollukten som er i noen typer, det er tilsatt for at det skal tørke fortere). Jeg har gått formgiving og der malte vi mye med akryl i små og dårlig ventilerte klasserom, aldri noen som fikk hodepine av det engang på 2 hele år med 4-8 timer lange "fagbolker" i uka.

Bengalakk er noe annet, spray og sånn også, for der er det gasser som man kan ruse seg på, og som gir rus nettopp fordi det er skadelige stoffer for kroppen.

Vanlig vannbasert maling skal man være flink for å skade ungen med. Så lenge man lufter godt så er det flere malingstyper som er trygge selv om de ikke er vannbaserte også.

Ikke glem at de fleste produsenter må unngå søksmål (se på usa) og må forsikre seg om at det ikke finnes nubbesjangs for at noen som blir skadet i svangerskapet har vært nær deres produkter. Hvis man pusser opp et hus er det jo ikke godt å si nøyaktig hva som kan ha gitt en skade, men alle produsenter forsøker å være sikre på at det iallefall ikke kan være akkurat deres produkt. Enten tingen faktisk kan være skadelig eller ei.

Hvis jeg slår meg på fingeren med en hammer nå, så betyr jo ikke det at man ikke skal hamre mens man er gravid, men at det er skadelig å slå seg på fingeren!

Maling som er farlig til vanlig, er også farlig nå. Akrylmaling er ikke farlig.

Personlig syns jeg lukta er skikkelig ekkel da, så på den måten er det viktig for meg å lufte godt mens jeg maler, uansett når jeg gjør det.

Hvis jeg slår meg på fingeren med en hammer nå, så betyr jo ikke det at man ikke skal hamre mens man er gravid, men at det er skadelig å slå seg på fingeren!

Joda, du må for all del ikke hamre når du er gravid!!

Du er ei fornuftig jente du, Siljepus [:)] SMILER [:D][:D][:D]

ORIGINAL: DetGikkTilSlutt

Du er ei fornuftig jente du, Siljepus [:)] SMILER [:D][:D][:D]

Jepp! Veldig enig der![:)] Godt skrevet!

Vet du hva???!!!

Akkurat dette spurte jeg JM om i dag, siden vi pusser opp hele leiligheten nå- med all mulig slags maling. Vi kan ikke bo der mens de holder på, men lurte på hvor lenge jeg måtte vente før jeg kunne flytte inn- pga lufting osv..

Hun begynte bare å le, og fortalte at hun nettopp hadde vært på kurs hvor dette ble tatt opp- maling og gravide- og det var ingenting å bekymre seg over!! eneste var om du var profosjonell maler og sto i denne lukta konstant i 9 mnd. Hun mente det var like "farlig" å gå rundt en tur i oslo by, hvor det er tusenvis av ulike stoffer som florerer[;)]

Det var hvertfall hennes mening, og hun har jo litt peil(forhåpentligvis[8D])

Jeg må si at jeg forstår, spesielt Apple, som holder seg totalt etter lista på hva en skal gjøre og ikke gjøre. hun har tross alt gått igjennom masse for å bli gravid.
Og Siljepus!! Du høres veldig fornuftig ut!!![:D]

Når moren til beste venninden min var gravid hadde hun veldig lavt jerninnhold i blodet og fikk beskjed om å drikke ett glass rødvin hver dag. Det hjalp henne og hun har HELT friske barn i dag. Nå sier IKKE jeg at det er akseptert i dag, og vi vet litt mer. Men det viser at vi ikke trenger å være hysteriske.
Sist jeg var gravid sa jordmoren min at jeg trygt kunne ta meg ETT glass vin i sammen med en god biff i ny og ne! Og spesielt når terminen var der.

Det vil IKKE si at jeg drikke vin eller andre alkoholholdige drikker når jeg går gravid!!

Håper alle kan smile til hverandre[:)] og ikke bli fornærmet over eller sinte for hva andre gjør eller ikke gjør[:)]

Men meningsutvekslinger er bare sunt![;)]

Jeg dømmer ikke noen selv om de gjør ting jeg ikke ville gjort![:)] Jeg har ikke noe med det![:)] Folk må få gjøre det de vil![:)] 

Tror det er like mange meninger som det er leger og vitenskapsmenn der ute jeg![:D]

Men det er sant at det er farliger å drikke alkohol når man er gravid enn når man ammer! To TOTALT forskjellige ting!

Ha en riktig god helg alle sammen!!!![:D]

ORIGINAL: ragnarekkverk

Må bare si det at: Ingen henger ut noen. Vi ytrer en mening. Om man tar det personlig så må det vel være noe i det da? Visst ikke er det jo bra å ikke bry seg:) eller?
Jeg velger å unngå det meste som ikke er anbefalt..allergimedisiner, maling, alkohol, salami og lignende..blomsterjord og katter...Når det kan være forbundet med risiko så lar jeg være..det er min samvittighet som driver meg. Hvordan deres samvittighet fungerer vet ikke jeg. Man skulle tro at det var lurt å minske inntaket av potensielt skadelige ting, i steden for å si at "litt fra eller til skader ikke".
Om noen føler seg uthengt nå så får det bare være. Jeg har jo like stor rett til å ytre min mening..eller?

HA en fin dag folkens!:)

Nei det er klart, de som ikke er hysteriske og pakker seg inn i bomull og sitter med foldede hender og føtter hele svangerskapet er født UTEN samvittighet... Det er jo DE det er noe feil med... [8|]

Nå tar ikke jeg allergimedisiner, maler ikke, drikker og røyker ikke, rører ikke blomsterjord eller kattene, men jeg går ikke rundt å føler meg noe bedre enn dem uansett.. Jeg blir ikke provosert fordi jeg tar det personlig, føler meg truffet eller uthengt (tvert imot), men fordi jeg hater nedlatende bedrevitere som tror de har rett til å uttale seg skråsikkert ut fra sitt eget valg..

Jeg har to barn fra før, og med litt erfaring så VET jeg at eller gjør feil en eller annen gang.. Gjør et dårlig eller lite gjennomtenkt valg eller bare glemmer noe i alle disse reglene en blir pådyttet idag (og som forandrer seg fra dag til dag, og fra lege til lege, hs til hs, test til test).. Det er lett å uttale seg før en har erfart noe selv, men de fleste foreldre må en eller annen gang svelge en kamel eller to..

Tok dere folat tre måneder før svangerskapet og i svangerskapet, spiser dere kun sunt og trimmer, velger dere kun det tryggeste og beste barnesikringsutstyret (med tanke på at forskjellig utstyr er best i forskjellige tester), sikrer dere hele huset, skal dere ha forovervendt eller bakovervendt bilstol når barnet er tre år, velger dere å være hjemme/ha dagmamma/barnehage, anvender dere Ferbers metode når barnet ikke vil legge seg til å sove på kvelden, skal dere bruke trillepike/barnevakt... osv osv osv...

Med mindre noen bevisst og med vilje prøver å skade sitt (evt. ufødte) barn, så regner jeg med at de har dets beste i tankene 24/7 slik de fleste mødre og fedre har, selv om de velger annerledes enn meg..

Om noen føler seg uthengt nå så får det bare være. Jeg har jo like stor rett til å ytre min mening..eller?

Back
Topp