Hyttetur

Kristin :)

Forumet er livet
Aprillykke 2017
Sommerfuglene
Noen forbinder hyttetur og hyttekos med litt ekstra luksus i hverdagen. Andre vil gjerne leve så primitivt som mulig på hytta. Noen liker å slappe av mens andre vil ut på tur. Men hva forbinder du med en skikkelig hyttetur?

Jeg har alltid ment at på hytta er det en egen sjarm med utedo, henting av vann i brønnen og fyr i peisen - slik som det er og alltid har vært på familiehytta. Det synes jeg ikke lengre :p vi håper å få bygd oss egen hytte når vi blir helt ferdig med huset vårt og der skal jeg nok klare å se sjarmen med oppvaskmaskin, elektrisitet og innedo. Men det at hytta skal være finere og mer luksus enn huset er jeg uenig i - det skal være trangt og intimt med fint uteområde.

Fyr i peisen, liten plass, god mat, godt selskap og tid til å gjøre det man vil (ski, slappe av, gå tur osv.) :)

Hyttetur er familietid med aking i snø og snøhytter. Aggregat på kvelden og henting av vann i vannet. Som man ofte må slå hull på pga is på vannet. Våte votter og klær som henger over ovnen for å bli tørre. Ymse gamle tegneserier som ligger i skjenken mellom køyesengene. Masse stearinlys og kortspill. Litt ekstra stor og god frokost og mer grilling!

Skikkelig kos på vinterstid.

Har ikke vært der sommertid enda. Farmor og farfar leier den ut på sommertid [emoji14]

• Liker
Reactions: BMC
Har sånnsett ikke noe mot at man må hente vann, men setter såpass stor pris på vannklosett at jeg ville foretrukket hytte med innlagt vann.

Vi har ikke hytte i familien så min erfaring med hytte er leide hytter. I oppveksten mye gjennom jobben til pappa, så jeg har vært på mange hytter. Det er koselig, skal være litt trangt og det er greit.

Vi har ikke hytte, men jeg er vant med sommerhus fra dk, så kan ikke si meg så imponert over utedo på hytte[emoji55]

Er vant til begge. Hyttekos synes jeg er mer å reise bort med familien og kose seg på fjellet.

Før var hyttetur/hyttekos en primitiv hytte vi kunne låne så ofte vi ville. Nå vil jeg ha strøm, vann, innedo, tv og ordentlig kjøkken og bad, så vi leier hytte litt nå og da. Liker også å kunne gå rett fra hyttedøra og ut i skiløypa:) Drømmen vår er å kjøpe hytte på fjellet:)

Hytta jeg er oppvokst med har utedo, brønn, solcellepanel, stor peis og liten plass.
Hadde vi skulle kjøpt egen hytte hadde vi nok kjøpt ei på ca samme str men fått ordnet oss skikkelig bad! Mest fordi snuppa på 4,5 år får delvis panikk over steder der det stinker eller om noe er i toalettet (også om det er vann på gulvet), så den luksusen hadde vi unnet oss.

Men med tilknytning til Egypt blir det nok aldri hytte men ferie leilighet her istedenfor [emoji4]

Jeg synes det er en egen sjarm med hytter hvor det ikke er innlagt vann og strøm. Men akkurat det betyr ikke så veldig mye, så det kan godt være vi kjøper hytte med innlagt strøm og vann når vi en dag kjøper egen. Det viktigste er at hytta ikke er så stor at vi må bruke masse tid på vasking og vedlikehold, og at den ligger bra til. Vi ønsker ikke synlige hyttenaboer, og masse gode turmuligheter. Også gjerne et fint fiskevann og fine akebakker:)

Jeg liker sjarmen med primitive hytter, men pga min OCD vil jeg ikke trives uten innlagt vann. Så hvis jeg kunne velge ville det vært en hytte med helt oppdatert bad, med vask, toalett og dusj. Men kan godt klare meg uten TV, bare ha kortstokk og brettspill foran peisen :)
Nå ser det ut til at vi får overta mitt barndomshjem etterhvert, som er et helt vanlig hus. Da vil det på en måte bli vår hytte, vårt fritidshus, og jeg gleder meg til vi kan benytte oss så mye vi vil av det :D

Forbinder det med gode turmuligheter i fjellet, ski. Lange dager ute for så å komme hjem til hytte med peiskos, badstue og boblebad. Jeg har aldri vært på en primitiv hytte, så har ingen referanser til det. Forestiller meg at det kan være vell så koselig da :)

Har familiehytte ved havet, der er det vann og strøm. Har også hytte på fjellet, der er det kun vann på sommeren og ikke strøm, solcelle så har til litt lys og litt tv. Der er det heller ikke mobildekning. Begge stedene er koselig å være.

Hyttekos er fyr I peisen og bo litt trangt[emoji5] masse tid til hverandre. Så trenger ikke tv og Internett, men strøm og innlagt vann vil jeg ha. Vi lever I 2017 så å gå ut på do på natten og hente vann med bøtter ser jeg virkelig ikke sjarmen med[emoji23]

Vi har en gammel husmannsplass fra 1800 tallet, vannet er i bekken og doen er en utedo på andre siden av tunet. Kommer aldri til å bli innlagt vann eller strøm og jeg liker hytta akkurat som den er :)

Er vant med begge deler i oppveksten, men i min familie har vi 2 hus som fungere som "hytte", husene er av eldre standar da, synes det er litt koselig, å reise litt tilbake i tid, men samtidig ha innlagt vann og vanlig toalett :p

Jeg har vokst opp med hyttetur uten innlagt vann og med utedo, men synes ikke det er noe koselig; jeg slapper ikke av med dassfluer, "gammelt" vann og gammal møkk. :P
Jeg trenger ikke boblebad og badstu, men dusj, do og innlagt vann er et must.
Jeg vil slappe av når jeg er på ferie, og selv om jeg mistenker at det blir nok av koselige hytteturer i fremtiden med Yatzy og oppvask for hånd (sønnen min er av typen som liker seg ute i skauen, hehe), er drømmeferien for meg sol, restaurant-mat og comfort. :P

Jeg er oppvokst med og har fortsatt en skikkelig primitiv hytte. Der finner vi virkelig roen.
Det beste er at vi ikke har tv og internett. Det er hytteliv for meg.

På de andre hyttene er det strøm og internett, deilig med strøm/dusj/do, men liker ikke at det er tv/nett.

Back
Topp