Hyppighet på time?

Ikke to ganger per måned iallefall. Men mente det var en gang i måneden. Kan ringe jordmor å høre hva hun tenker jeg. Etter oul skal jeg på sykehuset for ul hver måned.
Kanskje det er forskjell fra sted til sted,eller så husker jeg feil.

Kanskje det er forskjell fra sted til sted,eller så husker jeg feil.
Det kan jo selvsagt være forskjellig fra sted til sted ja. Men mener å huske at jeg var inne en gang per måned sist svangerskap. Nå blir det to måneder i mellom, men det er jo egentlig ingen krise så lenge det ikke skjer noe spesielt.

Var på sykehuset til ul-kontroll i dag så regner med det regnes som en kontroll. Tok blodprøver og slikt.

Ikke sikkert det regnes som svangerskapskontroll nei. Svangerskapskontroller skal føres opp på helsekortet, hvor det også skal fremkomme hvilke prøver som er tatt og hvilke som gjenstår. Svangerskapskontroll skal gjennomføres senest uke 12, så jeg ville sjekket opp i det, om hvordan fordelingen mellom sykehuskontroller og kommunale kontroller skal være. Kontroll ca en gang i måneden er vanlig fra uke 12, men går gjerne opptil 6 uker mellom kontrollene før/etter OUL.

Kontroller i uke 6-12, 18-19 (UL), 24, 28, 32, 36, 38 og 40, eventuelt 41-42 ved overtid.
Jeg var på første kontroll i dag hos JM og hun ville jeg skulle komme tilbake i uke 14 bare for å være sikker på at alt er på plass med tanke på blodprøver og OUL. :)
Ser ut som at hun kanskje vil ha meg inn oftere enn dette, siden jeg har dårlig opptak av jern og allerede nå ligger i nedre normalområde i HB.

Jeg har en nydelig kommunejordmor. Gikk til henne ca én gang i md sist. Gjør nok d denne gangen også. Går bare til fastlege for blodprøver.

Takk for svar! Tar en telefon og hører hva jordmor sier jeg.

Hmmm ser at det har blitt forandringer på disse årene jA hehe... gikk en gang i mnd eg, men blir overrasket om det ikke blir slik nå også. Muligens jeg må ha ny jern overføring under svangerskapet, men det skal jo helst unngås. Men lovet tett oppfølgning og at de ikke vil ta noen sjangser.

Hmmm ser at det har blitt forandringer på disse årene jA hehe... gikk en gang i mnd eg, men blir overrasket om det ikke blir slik nå også. Muligens jeg må ha ny jern overføring under svangerskapet, men det skal jo helst unngås. Men lovet tett oppfølgning og at de ikke vil ta noen sjangser.
Ja mener å huske det jeg og. Men de ser sikkert ikke helt behovet lenger. For friske gravide. Skjønner jo at folk må ha oppfølging rent medisinsk altså. Da er det veldig bra at helsevesenet følger opp. Men tenker at selv de overnervøse kunne hatt godt av en ekstra time i ny og ne for å senke blodtrykket litt hehe...

Det er også litt av kosen i svangerskapet da og se på fremgang og vekst... og de fleste vordende mødre er vel bekymret så skjønner ikke hvorfor de har forandret det... burde vært valgfritt om man ikke ville gå så ofte heller...

Det er også litt av kosen i svangerskapet da og se på fremgang og vekst... og de fleste vordende mødre er vel bekymret så skjønner ikke hvorfor de har forandret det... burde vært valgfritt om man ikke ville gå så ofte heller...
Ja det synes jeg absolutt. :happy: kunne tenkt meg å lytte etter hjertelyd for det syntes jeg var så trivelig den gangen hun gjorde det forrige runde. Før jeg kjente liv liksom.

Hva er det dere mener er forandret? Det er jo kontroll ca en gang i måneden nå også.

Var på første kontroll nå i uka, da var jeg 6+4, skal i løpet av neste uke ta blodprøvene. Ellers så blir det en TUL før jeg er 12 uker på vei, og neste er da OUL. Så har jeg fått time 3 januar til neste kontroll hos lege.

Hva er det dere mener er forandret? Det er jo kontroll ca en gang i måneden nå også.
Nei det er jo det jeg lurer på. Forrige svangerskap var jeg en gang i måneden. Nå var jeg en tur innom legen i uke 8, fikk beskjed om velkommen tilbake i uke 24. Var på kontroll på sykehuset i uke 10. Fikk beskjed om velkommen igjen til oul i uke 18. Så da hørtes det ut som det ikke er noe mer i mellom.

Nei det er jo det jeg lurer på. Forrige svangerskap var jeg en gang i måneden. Nå var jeg en tur innom legen i uke 8, fikk beskjed om velkommen tilbake i uke 24. Var på kontroll på sykehuset i uke 10. Fikk beskjed om velkommen igjen til oul i uke 18. Så da hørtes det ut som det ikke er noe mer i mellom.
Men kommunejordmor kan man jo gå til en gang i md om man vil:-)

I dagens retningslinjer skal man til kontroll uke 8-12, ul uke 18, og så månedlig fra uke 24. Hvis man drøyer til uke 12 med første kontroll er det 4 uker mellom første og OUL. Det er ikke før etter uke 12 man har månedlige kontroller.
I tillegg er det kommunale forskjeller. I min kommune er det kontroll uke 8-12, jordmor uke 16, OUL uke 20, og kontroll hver 4. uke.

Edit: og her er det vanlig at annenhver kontroll er hos jordmor, så legen og jeg avtaler kontroller hver 8. uke

Last edited:
Back
Topp