Hyppig amming

Septemberbaby__

Flørter med forumet
Min lille er nå 6 uker og han legger veldig fint på seg, så jeg er ikke bekymret for at han ikke får i seg nok melk. Men han spiser så sykt ofte, og det er ganske slitsomt. Han spiser ikke lenge om gangen, alt fra 2 til 10 minutter, og så går det ikke lang tid før han vil ha mat igjen - noe som er forståelig når han spiser så lite om gangen. Dette fører til at jeg kvir meg for å kjøre bil, gå på trilletur etc, fordi han plutselig gråter og vil ha mat. Hvis han sovner før jeg legger han i vognen så kan han fint sove en stund, men våkner han før vi er hjemme igjen så må jeg amme der vi er og det er ikke alltid like praktisk :p Er det flere som har det sånn?? Er det noen måte å få endret disse matvanene hans slik at han spiser mer om gangen og har lengre pauser mellom?

Heldigvis er det annerledes om natten og han sover da som regel 2 timer i strekk om gangen.

Slik var babyen min også. Hun la fint på seg, men ville ha melk hele tiden, som regel hver time. Tilbyr du han melk fra begge puppene når du ammer? Kanskje det hjelper med en liten pause og rap så legger du han til igjen? Her ble det gradvis bedre, men turte ikke legge ut på lengre trilleturer før hun var ca 4 mnd :rolleyes:

Min lille er nå 6 uker og han legger veldig fint på seg, så jeg er ikke bekymret for at han ikke får i seg nok melk. Men han spiser så sykt ofte, og det er ganske slitsomt. Han spiser ikke lenge om gangen, alt fra 2 til 10 minutter, og så går det ikke lang tid før han vil ha mat igjen - noe som er forståelig når han spiser så lite om gangen. Dette fører til at jeg kvir meg for å kjøre bil, gå på trilletur etc, fordi han plutselig gråter og vil ha mat. Hvis han sovner før jeg legger han i vognen så kan han fint sove en stund, men våkner han før vi er hjemme igjen så må jeg amme der vi er og det er ikke alltid like praktisk :p Er det flere som har det sånn?? Er det noen måte å få endret disse matvanene hans slik at han spiser mer om gangen og har lengre pauser mellom?

Heldigvis er det annerledes om natten og han sover da som regel 2 timer i strekk om gangen.

Dette er normal oppførsel fra en baby, og det går ikke an å endre, og skal heller ikke endres. Han spiser akkurat som han skal.
Amming på etterspørsel er måten naturen (og babyen) vil ha det, så bare fortsett å amme så ofte og så lenge babyen vil.

Dette er unntakstilstand-tid, og trilleturer, barseltreff og alt annet må bare vente litt. Nå skal det ammes og koses og slappes av. ;)
Det blir nok av tid til alt annet senere. Hør på alle som sier du må nyte denne tiden, for det er ikke en floskel. <3

Jeg ammet forøvrig 24/7 de tre første månedene, og det er en vanesak, og det blir bedre. ;)

Starten var hektisk ja.Nå er lillejenta snart 5 måneder, og nå kan hun gå lenge uten å spise. Det er klart, nå nekter hun jo å spise med mindre hun er utsultet, fordi alt annet er så spennende, men det er en periode det og :)

Helt vanlig, vil løsne etterhvert :) Min bodde i bæresjal i starten, da slappet han av uten pupp hele tiden og jeg fikk spist og turet hunden (var mye alene hjemme de første ukene da samboer hadde eksamen). Vogn var nytteløst og det samme gjaldt alle forsøk på å legge ham ned :) Uansett, det er intenst med nyfødt, og blir bedre snart!

Update: jeg var nok litt rask med å tenke at han var forsynt når han slapp puppen, og dermed ble det veldig hyppige måltider. Nå raper jeg han og så legger jeg han til brystet igjen. Som oftest spiser han videre da (sier tydelig ifra hvis han er mett). Hvis han sovner så får han ligge videre med puppen i munnen så spiser han litt videre i søvne :p
Så nå har det gått fra 2-4 måltider i timen, til at det kan gå en time eller mer mellom hvert måltid. Digg! Han får selvfølgelig alltid mat når han vil ha, uansett, men når han spiser mer som han gjør nå så blir det sjeldnere.

Back
Topp