Hypnobirthing

Mess

Blir kjent med forumet
Noen som har lest denne, evt. prøvd metoden? Jeg leser for tiden denne boken og den har fått meg til å slappe av mer i forhold til fødselen. Konseptet er i utgangspunktet at man ikke skal gå inn i fødselen med frykt fordi kroppen gjør motstand mot det som er i ferd med å skje, den forklarer hva som skjer og inneholder en del teknikker. Har sett en del av disse fødslene på youtube blant annet og det ser ut til at det virker. Det var ei i familien som hadde gjort dette og anbefalte denne boken på det sterkeste. Leste på nettet at det er begynt med klasser i norge på dette, men er ganke dyrt...

Okei, dette blir litt langt altså..hehe
nei har ikke lest noe om det, har heller ei tenkt til å prøve..hehehe

Men det er fordi at sist jeg skulle føde, så fungerte den metoden jeg fant, super bra. Jeg følte jeg klarte å holde kontrollen hele tiden, slapp også pga det å bruke noen form for smertelindring fordi jeg gikk nesten inn i en liten transe selv hehe :p

Den morningen som riene mine begynte, så googla jeg litt rundt på nettet etter ting som man kunne gjøre selv for å føle minst mulig smerte da. Og over alt jeg søkte og leste, så handlet stort sett det meste om pusten, og hvordan man pustet, og bare det å klare å holde roen (selv om det er vanskelig når det er på det vondeste). Eneste gangen jeg mistet litt en kontrollen, var når jeg begynte å fryse, så da satt jeg meg over i et badekar, og fikk ha så varmt vann jeg bare ville, og da jeg fikk varmen igjen, klarte jeg å holde roen.

Også tror jeg det også hjalp meg litt at jeg virkelig trodde jeg skulle få oppleve det værste av det værste, og jeg ventet hele tiden på at det skulle bli enda værre! Men det ble det ikke. Men det er jo ikke sånn som jeg opplevde det er fasiten, eller hvordan jeg kom igjennom fødselen, men det fungerte for meg. Kanskje denne gangen jeg får en helt annen oppfatning. Men etter forrige fødsel, så følte jeg virkelig at det ikke var så vondt som jeg hadde trudd, eller på langt nær så ille som jeg hadde trudd. Litt også fordi man vet det er en ende på det, og man vet hva det kommer av! hehe

Så bra du fortalte det :) Det er faktisk pusting og slags transe det i utgangspunktet handler om...boken forteller om litt forskjellige teknikker man kan øve på for å finne hvilken metode som passer best for hver enkelt for å komme inn i denne tilstanden...vet jo ikke helt hva du brukte da, men hjelper å høre om folk som mestrer det og føler de kan beholde kontrollen! Det er det jeg ønsker denne dagen også! Men det er jo litt som du sier at det er jo individuelt og hver fødsel er jo ikke lik heller... men jeg tenker at man kan jo gjøre det beste ut av det. 

Har lest mye negative historier så det er godt å lese noe positivt også :) planen er vel egentlig å holde meg unna fødselshistorier de neste månedene...

tidligere så trente jeg en del pilates, og der er det en spesiell pusteteknikk som brukes, inn med nesa, (puste med brystet, ikke magen!!!lærte det fra pilatesroom dvden min hehe) og ut gjennom munnen. hehe :)
Fungerte kjempe bra! For meg i hvert fall :) Jeg var åpent for absolutt alt av smertelindring, men følte aldri at jeg trengte noe mer enn badekaret, varmt vann, og en samboer som trykket alt han kunne bak i korsryggen min hehe :) Eneste jeg vill gjort anderledes, er at jeg kunne ønske jeg hadde lagt meg til å sove i det jeg kjente at i dag er dagen hehe, men det gjorde jeg ikke, for det var jo så spennende å endelig skulle få lov til å komme til den dagen da jeg skulle få hilse på babyen min :) Så denne gangen, skal jeg passe på at jeg sover slik at jeg ikke blir så trøtt som det jeg var helt på slutten av fødselen sist. Jeg tror jeg kom så langt inn i min egen verden at jeg til slutt holdt på å sovne mellom riene..ups hehe :)

Men er lurt å holde seg borte fra alle skrekkhistoriene. Man skal ikke gå inn i en fødsel å bare tenke negativt, det er så viktig å være positivt innstilt, og ikke minst ha realistiske forventninger, vi er tross alt lagd for å føde, og man får krefter man ikke ante man hadde før! hehe :)

Helt ærlig er det en teknikk jeg ikke tror noe særlig på.

eller - jeg tror på at det funker , og at folk får det til, men tror ikke det vil funke for meg.
Tror det funker for de som har god tid på riene og som har en fødsel med en gjevn progresjon og som varer i gjennomsnittlig lengde slik at man har tid til å puste godt og bruke teknikkene.

Sist hadde jeg åpningsrier i fire timer, og det gikk rett fra ikke no til hvert tredje minutt, og så raskere. De var kraftige og jeg hadde lite tid i mellom hver til å ta tiden til teknikker. sånn sett skulle jeg sett jeg hadde er litt lengre fødsel. Men samtidig var det greit å bli ferdig;)

Siden du bare hører negative fødselshistorier, så kan jeg skyte inn med min sin her også - selv om det forsåvidt ikke har noe med hypnobirthing å gjøre :)

Jeg hadde en fantastisk fødsel!! Det gikk veldig raskt, to timer og 18 min fra 4 cm til han var ute, 40 sekund mellom riene og det var ganske intenst. Men ikke en eneste gang følte jeg at jeg mista kontrollen, eller at dette klarer jeg ikke. Ingen annen smertelindring enn dusjen og litt akupunktur (men den gjorde heller mer vondt enn nytte, føler jeg). Merka så sykt godt at pusten har alt å gjøre med hvordan det går! Det var stor forskjell på de riene der jeg pusta godt gjennom hele ria, og de riene der jeg stramma hele kroppen. Hang på preikestolen og pusta helt til det var på tide å presse. Var i min egen verden og slappa av (de førti sekunda) mellom riene. Min plan var å ta det slik som det kom, men regna med at det kom til å gå raskt (familiært). 

Nå gleder jeg meg til å oppleve det igjen! Bare redd for å ikke nå fram til sykehuset denne gangen.. ;) 

Ville heller satsa på gravid-yoga.. der fokusrere man på fødselspust og avspenning
anbefales

Hyggelig å lese historiene deres :) Jeg er nokså positiv vil jeg si i forhold til fødselen. Kan jo ikke gjøre annet enn å gjøre det beste ut av det...må jo gjennom det uansett! Også er det jo en helt naturlig del av oss som vi er skapt for...men et smertehelvete har jeg jo skjønt at det er for  folk flest...

Jeg har aldri født før og vet ikke hva jeg går til sånn sett...Ikke vet jeg om det fungerer for meg heller...men tror likevel det er verdt å prøve for min del! tror på at riktig pusting kan være med på å holde kontrollen hvis man får det til... gravid-yoga høres også fint ut...vurderer det også :)

Sniker fra juni:)
Det dere prater om her minner litt om hvordan jeg kom gjennom min egen fødsel. Fokuserte ekstremt på å puste gjennom riene, lange pustedrag. Endte faktisk med at jeg sov mellom de fleste riene og våknet da de begynte. Fikk beskjed om at det at jeg greide å slappe såpass godt av gjorde at alt gikk såpass fort som det gjorde. Av smertelindring fikk jeg ett eller ant i veneflonen i hånda i ny og ne. Lystgass ble jeg dårlig av.
Tror virkelig det er noe å hente for veldig mange ved disse teknikkene:)

må bare få presisere - fødselen min var fantastisk. bare veldig vond... hehe

Back
Topp