Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Sikker på at du ikke har hyperemesis? Dette er mye å gå ned uten a ha det...men det kommer jo ann på hvor mye du hadde å gå på i utgp. Best å kontakte legen for å evt få noe mot kvalmen. Jeg har fått beskjed om at frem tom uke 12 er det ok å ha gått ned noen kilo, men at jeg fra uke 13 bør prøve å gå opp en halv kg i uka. Er i uke 15+4 og er snart på startvekta før jeg ble gravid, wohooHar ikke Hypermesis. Heldigvis
Å gå rundt kvalm og spy i mange mnd. høres helt grusomt ut.
Men dere damene her inne vet kanskje mye om hvordan det er med vektnedgang i svangerskapet? Når er det grunn for bekymring?
Jeg eier ikke matlyst. Ingenting frister og spiser bare av ren nødvendighet. Og bare i små mengder siden det byr meg så i mot. Raser ned i vekt. To kilo bare nå på noen dager og 5 kilo fra jeg ble gravid frem til tidligere i uka, så 7 kilo ned til nå. Nå har jeg heldigvis litt ekstra å ta av og er ekstra nøye med tilskudd av vitaminer nå som jeg får i meg så lite.
Håper og regner med det blir bedre ettee vært, men mot slutten stagnere det jo ofte litt igjen da man føler seg så "full" når magen blir stor. Gjorde jeg i allefall sist svangerskap.
Har ikke Hypermesis. Heldigvis
Men dere damene her inne vet kanskje mye om hvordan det er med vektnedgang i svangerskapet? Når er det grunn for bekymring?
Jeg eier ikke matlyst. Ingenting frister og spiser bare av ren nødvendighet. Og bare i små mengder siden det byr meg så i mot. Raser ned i vekt. To kilo bare nå på noen dager og 5 kilo fra jeg ble gravid frem til tidligere i uka, så 7 kilo ned til nå. Nå har jeg heldigvis litt ekstra å ta av og er ekstra nøye med tilskudd av vitaminer nå som jeg får i meg så lite.
Håper og regner med det blir bedre ettee vært, men mot slutten stagnere det jo ofte litt igjen da man føler seg så "full" når magen blir stor. Gjorde jeg i allefall sist svangerskap.
Sikker på at du ikke har hyperemesis? Dette er mye å gå ned uten a ha det...men det kommer jo ann på hvor mye du hadde å gå på i utgp. Best å kontakte legen for å evt få noe mot kvalmen. Jeg har fått beskjed om at frem tom uke 12 er det ok å ha gått ned noen kilo, men at jeg fra uke 13 bør prøve å gå opp en halv kg i uka. Er i uke 15+4 og er snart på startvekta før jeg ble gravid, wohooJeg var normal vektig før jeg ble gravid, men i øvre skijktet av nornalvektig bmi. Ha hatt dårlig matlyst, men tvunget i meg mat likevel. Selv om mye har kommet opp er det tydelig at det hjelper
Postafen mot kvalmen og næringsdrikk kan kanskje hjelpe deh opp i vekt, men snakk med fastlegen din
![]()

Sikker på at du ikke har hyperemesis? Dette er mye å gå ned uten a ha det...men det kommer jo ann på hvor mye du hadde å gå på i utgp. Best å kontakte legen for å evt få noe mot kvalmen. Jeg har fått beskjed om at frem tom uke 12 er det ok å ha gått ned noen kilo, men at jeg fra uke 13 bør prøve å gå opp en halv kg i uka. Er i uke 15+4 og er snart på startvekta før jeg ble gravid, wohooJeg var normal vektig før jeg ble gravid, men i øvre skijktet av nornalvektig bmi. Ha hatt dårlig matlyst, men tvunget i meg mat likevel. Selv om mye har kommet opp er det tydelig at det hjelper
Postafen mot kvalmen og næringsdrikk kan kanskje hjelpe deh opp i vekt, men snakk med fastlegen din
![]()
Prat med lege eller jordmorDe følger med oss og vil vårt beste.
Leser denne her nå
http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Diverse/Slik-fordeler-vektokningen-seg-i-svangerskapet/
Her står det at f eks en som meg ikke bør gå opp mer enn 6 kg totalt ut i fra den grad av overvekt jeg hadde da jeg ble gravid. Til nå er jeg på ca -3 kg. Er 13+3 i dag.
Det er veldig viktig å snakke med lege eller jordmor som kjenner deg slik at de kan gi deg de rette rådene.
Å spise litt er jo bedre enn ikke noe, jeg har i alle fall innsett at det bare får bli slik. Spise litt og ofte fordi jeg må og tilskudd er alfa omega + drikke det jeg hæler i løpet av dagen.
Har ikke Hypermesis. Heldigvis
Første gang jeg gikk gravid, gikk jeg ned 17 kg på kun to uker.. Etter uke 20 startet vektoppgangen, og jeg la på meg mange kg ekstra likevel
Sist la jeg på meg kun 1 kg. Ingen som bemerket det noe spesielt.. Fødte en jente på nesten 3,4 kg så hun tok ikke skade av manglende vektoppgang
Nå er jeg 15+1 og på -5 kg. Legen bryr seg ikkeJeg har hyperemesis for 3. gang..
Så lenge det ikke måles ketoner i urinen din på kontrollene, tåler du fint vektnedgang.. Og evt får du ekstra ul hvis vektnedgangen blir for stor i svangerskapet..![]()

Men du kan jo ikke la være å spise over lengre tid? Jeg blir ekstra kvalm rett etter måltid, og må legge meg nedpå for å klare å holde på det (selv om det ikke alltid går),men jeg blir kvalm og svimmel av å ikke spise nok også. F.eks i dag hadde jeg kun spist en liten yoghurt, og banan frem til kl 16. Ble akutt kvalm og svimmel fordi jeg hadde spist for lite. Drakk en liten bendit smoothie før middagen som gjorde at jeg følte meg bedre med en gang. Dette er nok individuelt, men synes det er rart at du ikke blir kvalm av å spise lite/ingenting.Tror i allefall ikke jeg har HypermesisEr jo ikke kvalm/dårlig så lenge jeg ikke spiser. Når jeg spiser mer enn noen biter av noe blir jeg uvell, men kun da.
Men du kan jo ikke la være å spise over lengre tid? Jeg blir ekstra kvalm rett etter måltid, og må legge meg nedpå for å klare å holde på det (selv om det ikke alltid går),men jeg blir kvalm og svimmel av å ikke spise nok også. F.eks i dag hadde jeg kun spist en liten yoghurt, og banan frem til kl 16. Ble akutt kvalm og svimmel fordi jeg hadde spist for lite. Drakk en liten bendit smoothie før middagen som gjorde at jeg følte meg bedre med en gang. Dette er nok individuelt, men synes det er rart at du ikke blir kvalm av å spise lite/ingenting.