Hyperemesis og cøliaki

En tråd i 'Spør ernæringsrådgiveren' startet av *Håpefull*, 14 Aug 2018.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. *Håpefull* Betatt av forumet

    Heisann :)

    Jeg er nå på min 14 uke i graviditeten og har hyperemesis.
    Jeg sliter med å få i meg mat, mye grunnet at det er vanskelig å finne noe godt og glutenfritt. Ofte hører man at det er bedre å få i seg mat, uansett hva det er, enn ingenting. Jeg veier nå 54 kg og er 170 høy, veier vanligvis 60 kg ca. Så jeg tenker det er veldig aktuelt at jeg får i meg mer næring og mat enn jeg har klart til nå.

    Det lille jeg har lyst på er gjerne da Mr. Lee (nudler) eller annen type mat som er glutenholdig.
    Legen fant ut ved en "tilfeldighet" at jeg har cøliaki i februar, og fikk det konstantert etter gastroskopiundersøkelse. Med andre ord så merker jeg ikke noe direkte selv, utenom at jeg blir slapp grunnet at kroppen ikke tar opp næringen fra maten. Men blir aldri dårlig og trodde aldri jeg hadde cøliaki fordi jeg opplever ingen direkte symptomer.

    Jeg har holdt meg til glutenfritt kosthold siden februar, men i det siste har jeg spist glutenholdig mat bare for å få i meg noe mat da det bare er spesifikk mat jeg klarer for tiden. Og selv tenker jeg da at det er bedre å spise glutenholdig mat enn å ikke få i seg noe særlig da det kun er det jeg klarer for tiden. Spiser en del frukt og yoghurt, men det blir litt syrlig i lengden.

    Så hva tenker du om dette? Vil ungen ta skade av at jeg spiser glutenmat på noen måte eller det kun meg det da går utover? Tarmene har det selvfølgelig ikke noe godt men når glutenmat i perioder som dette er det eneste jeg klarer å spise så er det kanskje verdt å gjøre det? Da får jeg i det minste kjenne meg mett i ny og ne og spise mat jeg virkelig har lyst på i stedet for å presse i meg glutenfrie varianter som ikke direkte frister og som ikke blir "riktig" mat ift. at jeg er konstant kvalm og jeg blir kvalm bare ved tanken på å skulle spise den maten. Og forhåpentligvis vil da vekten gå opp litt også og energinivået kommer forhåpentligvis da tilbake. Jeg tar multivitaminer for å berike kroppen enda mer av dette siden jeg har cøliaki.
    Men jeg vil med dette forsikre meg om at det ikke går utover barnet i magen på noen måte. Håper du kan gi noen innspill på dette. :)
     
    Last edited: 14 Aug 2018
  2. Thea fra Melk.no Flørter med forumet

    Hei Håpefull,

    Jeg kan dessverre ikke uttale meg personlige sykdomshistorier, og jeg vil anbefale at du tar kontakt med fastlegen din. Det vil som du sier ikke være bra for tarmen med glutenholdig mat. Barnet vil som regel få de næringsstoffene det trenger uansett selv om mors inntak er lavt, men dersom tarmen ikke klarer å ta opp viktige næringsstoffer (også fra kosttilskudd) på grunn av reaksjonen på gluten, kan dette gå utover barnet.

    Det er riktig som du sier at når du lider av ekstrem svangerskapskvalme så er det viktig å få i seg mat, og det er ikke så viktig hva slags type mat dette er. Men dersom du spiser mat som i tillegg gjør deg slapp og i verste fall hindrer opptaket av de få næringsstoffene du får i deg, vil dette ikke være så mye til hjelp. Det kan også ta en lang periode før tarmen er tilbake til sitt normale jeg, etter at du har spist gluten. Jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med helsepersonell som både kjenner til cøliakidiagnosen din og hypermesis-problemstillingen du har, de er bedre egnet til å svare. Glutenfrie produkter vil helt klart være det beste, men hvis det ikke går å få i seg dette, kan legen vurdere andre tiltak.

    Jeg forstår at det er svært lite som frister når man er så kvalm, men du kan lese det jeg har skrevet her om kosthold når man er kvalm og ikke får i seg mye mat. Kanskje finner du noe her som plutselig frister, og som ikke inneholder gluten.
    Fete meieriprodukter er energi- og næringstette matvarer som inneholder viktige næringsstoffer for deg og barnet, slik som jod og kalsium. Avokado og nøtter inneholder sunne fettsyrer og andre viktige næringsstoffer, og vil gi energi. Smoothies med banan, avokado og meieriprodukter kan være lett å få i seg og ikke så krevende for magen. Men det kan selvfølgelig at dette ikke frister deg i det hele tatt!

    Ønsker deg masse lykke til!
     
  3. *Håpefull* Betatt av forumet

    Hei og takk skal du ha for utfyllende og greit svar :)

    Da satser jeg på kun glutenfritt fremover. Heldigvis har kvalmen trekt seg litt tilbake nå, hvertfall de to siste dagene så håper jeg bare at kvalmen er ferdig for nå. Merker at matlysten dermed også er mer fremtredende og det dermed er lettere å spise litt mer variert enn kun den spesifikke matvaren jeg klarer når jeg er kvalm. Så nå ser utsiktene litt mer lovende ut, dersom det fortsetter som det har gjort i går og i dag :D

    Smoothie er alltid deilig da, så det kan jeg spise mer av ja :D

    Takk for tips og innspill, ønsker deg fine dager.
     

Del denne siden