Hyperemesis Gravidarum

Vilsågjerne101

Elsker forumet
Hei,
Er det noen i samme situasjon som meg? Jeg har ekstrem kvalme,spyr opptil 10-15 ganger om dagen.
Er innlagt på sykehus med intravenøst og har prøvd alle kvalmestillende tabletter. Er helt tappet av energi! Gråter nesten hver eneste dag da jeg ikke tør å se på mat eller drikker :/

Er noen i samme situasjon som kan gi meg råd som kan hjelpe?
Jeg er helt desperat etter hjelp nå.

Dette er mitt 2 svangerskap. Slet ikke så mye med førstemann.

Vi har prøvd på nr 2 i 2 år og skulle gjennom ivf men det klaffet naturlig 1 uke rett før timen i Porsgrunn. Jeg har gledet meg så lenge etter denne positive testen. Jeg er 8+1 og har vært kvalm helt siden uke 5-6. Jeg er helt ødelagt om dagen,jeg føler meg verdens dårligste mor da jeg sliter med å være med datteren min. Jeg ligger kun på sofa,løper inn og ut av do og innlagt på sykehus. Jeg føler jeg får så lite tid med henne. Heldigvis har jeg verdens beste mann og pappa som tar seg av frøkna vår.

Min kollega begynte med samme diagnose rundt samme tid som deg. Hun hadde kvalmen tom lenge etter oul. Nå er hun høygravid og gleder seg til å bli ferdig med svangerskapet.

Klarer du å få i deg litt juice og saft? Så du får opp blodsukkeret ditt [emoji5]️

Min kollega begynte med samme diagnose rundt samme tid som deg. Hun hadde kvalmen tom lenge etter oul. Nå er hun høygravid og gleder seg til å bli ferdig med svangerskapet.

Klarer du å få i deg litt juice og saft? Så du får opp blodsukkeret ditt [emoji5]️

Takk for svar:)
Klarer ikke tanken på saft. Har prøvd appelsinsaft og eplejuice men spyr av det også. Og det er helt grusomt å spy etter juice. Jeg får helt vondt :(

Jeg hadde det slik i mitt første svangerskap og føler veldig med deg. Det roet seg for meg rundt uke 18. Hvis du har prøvd alt av kvalmestillende, har jeg dessverre ingen tips til deg men sender oppmuntrende tanker. Forsøk å hold motet oppe selv om det er psykisk og fysisk kjempetøft! Det går over!! [emoji173]

Jeg hadde det slik i mitt første svangerskap og føler veldig med deg. Det roet seg for meg rundt uke 18. Hvis du har prøvd alt av kvalmestillende, har jeg dessverre ingen tips til deg men sender oppmuntrende tanker. Forsøk å hold motet oppe selv om det er psykisk og fysisk kjempetøft! Det går over!! [emoji173]

Tusen takk for svar<3
hvilke kvalmestillende tabletter brukte du/hjalp det for deg?
Jeg har prøvd zofran,afipran,postafen,phenergan.

Tusen takk for svar<3
hvilke kvalmestillende tabletter brukte du/hjalp det for deg?
Jeg har prøvd zofran,afipran,postafen,phenergan.

Nå har jeg veldig god effekt av postafen faktisk, tar dem fast 2 ganger om dagen i tillegg til vitamin b6 (pyridoksin). Det funker! Sist prøvde jeg det samme som du har prøvd, men synes å huske at jeg hadde stemetil også..? Er noen år siden så kanskje jeg tar feil. Det som funket best sist, var å holde seg i ro og unngå alt som fikk pulsen til å stige, for da kastet jeg opp.
Og væskebehandling på sykehuset!

Kan bare si god bedring det er noe dritt å slite med HG. Om du er på Facebook er det en gruppe der du kan bli medlem av. Det finnes også en forening HG Norge du kan ta kontakt med. Holdt selv på fra uke 3 til ca uke 30 heldigvis varierte det litt i heftighetsgrad.

Det finnes flere alternativer enn de du skriver du har prøvd bla Stemetil, vit B6 og B1 intravenøst, Largactil, Kytril, Losec kan hjelpe for noen, medisiner for bilsyke/sjøsyke (husker ikke navnet). Ingefærkapsler med mer.

Selv overlevde jeg på iste, cola, pulver-padder og meierismør med salt(!) zofran, afipran intravenøst og smeltetabletter i tillegg til god hjelp fra sykehuset. Når jeg var hjemme fikk jeg i meg Ringer, Gem-pulver og brusetabletter tror de heter Re-sorb for å klare å holde meg ok hydrert.

Prøv å ikke ha dårlig samvittighet for datteren din. Du er syk det kan du ikke noe for, hun har det heldigvis helt fint hos far. Du og frøet i magen er det viktigste fremover. Håper du slipper å slite med det for lenge ❤ Jeg kalte forøvrig M i magen for gnagern. :p

Ingen anelse men sender deg en god tanke om ikke annet. Kjenner eg ikke skal klage på mine ingen symptomer.

Nå har jeg veldig god effekt av postafen faktisk, tar dem fast 2 ganger om dagen i tillegg til vitamin b6 (pyridoksin). Det funker! Sist prøvde jeg det samme som du har prøvd, men synes å huske at jeg hadde stemetil også..? Er noen år siden så kanskje jeg tar feil. Det som funket best sist, var å holde seg i ro og unngå alt som fikk pulsen til å stige, for da kastet jeg opp.
Og væskebehandling på sykehuset!

Tusen takk for råd og svar <3
Skal inn på sykehus igjen til tirsdag så da skal jeg høre om noe annet:)

Kan bare si god bedring det er noe dritt å slite med HG. Om du er på Facebook er det en gruppe der du kan bli medlem av. Det finnes også en forening HG Norge du kan ta kontakt med. Holdt selv på fra uke 3 til ca uke 30 heldigvis varierte det litt i heftighetsgrad.

Det finnes flere alternativer enn de du skriver du har prøvd bla Stemetil, vit B6 og B1 intravenøst, Largactil, Kytril, Losec kan hjelpe for noen, medisiner for bilsyke/sjøsyke (husker ikke navnet). Ingefærkapsler med mer.

Selv overlevde jeg på iste, cola, pulver-padder og meierismør med salt(!) zofran, afipran intravenøst og smeltetabletter i tillegg til god hjelp fra sykehuset. Når jeg var hjemme fikk jeg i meg Ringer, Gem-pulver og brusetabletter tror de heter Re-sorb for å klare å holde meg ok hydrert.

Prøv å ikke ha dårlig samvittighet for datteren din. Du er syk det kan du ikke noe for, hun har det heldigvis helt fint hos far. Du og frøet i magen er det viktigste fremover. Håper du slipper å slite med det for lenge ❤ Jeg kalte forøvrig M i magen for gnagern. :p

Ååhh tusen takk for utfyllende svar og råd snille deg<3
Jeg overlever kun på sprite. Prøvde å spise litt mat og da endte alt i do og enda mer :'(

Er det forresten farlig å spy sååå mye og itillegg går ned i vekt? Er bekymret at lille frøet ikke får nok næring.

Skulle egentlig ha svar på denne meldingen igår men da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å skrive engang.

Jeg overlever kun på sprite. Prøvde å spise litt mat og da endte alt i do og enda mer :'(

Er det forresten farlig å spy sååå mye og itillegg går ned i vekt? Er bekymret at lille frøet ikke får nok næring.

Skulle egentlig ha svar på denne meldingen igår men da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å skrive engang.

Det er viktig at du får oppfølging av lege med vurdering av din allmenntilstand og saltbalansen i blodet (elektrolytter) når du kaster opp så mye. Jeg fikk vite at det ikke er farlig for babyen så lenge prøvene var fine, for babyen tar det den trenger av næring. Men det er jo kjempeviktig å ta vare på deg også! Det er også anbefalt tilskudd av tiamin (vitamin b1) hvis man har kastet opp over 2 uker. Spør legen din - det er viktig at du har tett oppfølging. Jeg heier på deg! [emoji173]

Takk:)
Da er du kjempe heldig :) nyt tiden,hvor lang er du?
Dagdrømmer hver dag om at jeg ikke er så kvalm som jeg er.

Er 11+3, kjenner at ingen symptomer stresser meg litt, med de to første var eg litt kvalm og nå har eg bare vært amå uggen noen dager. Føles ikke virkelig, føles litt galt, selv om det ikke trenger å være det. Men samtidig så er det godt å sleppe kvalmen

Sniker fra juni.

Jeg sliter også med hyperemesis, ble dårlig bare tre uker på vei (utrolig nok går det faktisk ann). Jeg ble innlagt i nesten to uker og deretter gått jevnlig for væskebehandling (hver dag/annenhver dag/hver tredje dag). Spør om Zofran intravenøst når du får væskebehandling, det fungerte mye bedre enn tablettform for meg. Jeg fikk også en cocktail med Zofran, Stemetil og Postafen samt Tiamin som jeg tok to-tre ganger for dagen og det holdt unna den verste kvalmen. Spør legen på sykehuset om det kan være noe for deg, en kombinasjon gir ofte bedre virkning enn et enkelt merke alene.

Ellers fungerer det veldig godt for meg å sutte på sitronbåter, drikke Fanta Lemon og spise bringebær/skiver med bringebærsyltetøy. Forhåpentligvis kommer du snart til det stadiet der det fungerer å spise lite og ofte for å holde litt av kvalmen i sjakk og da vil du føle deg så mye bedre selv om kvalmen ligger og ulmer.

Føler virkelig med deg!

Jeg overlever kun på sprite. Prøvde å spise litt mat og da endte alt i do og enda mer :'(Er det forresten farlig å spy sååå mye og itillegg går ned i vekt? Er bekymret at lille frøet ikke får nok næring.

Jeg gikk ned over 20% av starvekta jeg hadde:yuck: Allikevel vokste og trivdes M i magen, ble KS i uke 36/37 og M bar ikke preg av at jeg hadde hatt det helt jævlig. Jeg hadde ultralyd, ctg og vekstmåling en gang i måneden og hver uke mot slutten. Ingen avvik :) De er heldigvis hardføre de små, det er noen ganger verre med mødrene. Håper du slipper å drasse på HG i hele svangerskapet <3

Huff, det høres helt utmattende ut, god bedring.

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men jeg har brukt Scopoderm-plaster under sjøsyke som jeg sliter fælt med. Det er et "ekte" legemiddel altså, det funket skikkelig bra. Plasteret er på resept og festes bak øret, kanskje verdt å spørre legen din om det kan funke?

Back
Topp