Hyperaktiv 6-årig gutt!

hoppekropp

Andre møte med forumet
Hei.
Gutten min har vært en rolig baby for deretter å bli en nysgjerrig, omtenksom, intelligent og kreativ fyr. Nå heim han er 6 år har han blitt helt sinsykt hyperaktiv! Han sier selv at han har så mye energi og at han ikke klarer å roe seg ned. Jeg lurer på om han er unormalt hyper! Var hos en psykolog pga hans forhold til faren og hun sa at han var en meget aktiv gutt.. Og at jeg mått passe på at han fikk hobbyer osv så energien ble brukt på gode ting. Han skriker og hyler, løper frem og tilbake i stua uten stopp, løper ute, og jager lillebroren sin og klarer liksom ikke gjøre noe som helst i rolig tempo! Eneste som roer han er når han driver med nettbrett. Nå klarer han ikke se barne tv heller uten å styre med ørten andre ting.. Hjelp! Noen andre som har det sånn og er bekymra?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Oj det hørtes faktisk ut som en utfordring du bør ta på alvor.

1. Det er ikke noe galt i å være aktiv, men du må kunne kontrollere det.
Løping i stua er forbudt her i huset og vi har husregler som alle er klar over.
De er stort sett basert på kardemommeloven.
De har vi snakket om i felleskap i form av "Hvordan vil vi ha det her hjemme".
Ingen løping, ingen roping, alle skal hjelpe til med noe, feks rydde av bordet, gå med søpla, sette i oppvaskmaskinen og rydde egne leker.
Klare grenser og regler, med naturlig konsekvens er bra for barn. De trenger rutiner.
Fast leggetid, faste kveldsrutiner og morgenrutiner.

2. Kosthold kan gjøre underverker.
Har han noen allergier? Evt test om han har noen/er intolerant mot enkelte matgrupper.
Forsøkt å kutte ned på sukker? Variert kosthold osv. Alle logiske greier som jeg antar du både er klar over og lever etter som alle normale folk :)
Men se etter om det er noe spesielt som trigger "vill" oppførsel og prøv å kutt det ut.

3. Aktivitet
Som jeg sa aktivitet er bra, men det skal ikke bli for mye.
En 6 åring skal kunne konsentrere seg om en ting av gangen, relativt lenge.
Her i huset er TV, nettbrett og alt av spillkonsoller premier/privelegier man må gjøre seg fortjent til gjennom innsats.
Datteren min kan velge en av tingene/aktiviteten inntil 3 ganger i uken og maks tid per gang er 35 minutter.

Hvis hun begynner å tegne, lese bok eller leke forventer vi at hun holder seg til den ene aktiviteten i minst en halv time og hun får ikke starte noe nytt før den forrige er avsluttet og ryddet bort.

Vi forventer og at hun daglig skal kunne leke ute sammen med andre barn i gata og/eller på rommet sitt alene.


Så hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å holde han til en aktivitet om gangen.
Han er trolig en veldig intelligent kar sønnen din og trenger å bruke energien på noe konstruktivt.
Kanskje han har glede av å lære sjakk hvor han må tenke litt?
Fysisk aktivetet er gull verdt og lagidrett er jo veldig populært :)

Jeg tror jeg ville startet der. (og ja jeg har vært der og endte opp med å melde meg på kurs "De utrolige årene")
Sjekk med helsestasjonen om dere kan få dette kurset. Det er gull verdt!

:)
 
Back
Topp