Hygiene, 10 år

Lil_sol

Forumet er livet
Mailykke <3
Utmarsj 2024
Har et barn på straks 10 år, som ikke bryr seg nevneverdig om å bytte undertøy/vaske seg med mindre han får beskjed om å gjøre det. Motsier aldri å dusje og sånt, men må alltid få beskjed.
Så har det seg sånn at barnefar og jeg ikke bor sammen (har ikke gjort det heller siden ungen var 10 måneder) og far ser ut til å heller ikke være spesielt opptatt av hygiene. Nettopp fått hjem barnet fra påskeferie, vært borte i en uke og har verken dusjet eller byttet undertøy hele uka……
Far og jeg har en meget turbulent fortid, og jeg kan ikke prate til han som man kan til vanlig folk, da blir det dårlig stemning og det kan gå utover samarbeidet og dermed og samværet.
SÅ! Hvordan kan jeg få motivert barnet til å dusje av seg selv? Altså bli mer selvstendig her slik at han selv tar insj til å dusje når han er borte? Det vil vel etterhvert komme av seg selv, men jo før jo bedre slik ting er nå:shy:
 
En tiåring trenger vel ikke dusje i løpet av en liten uke om det ikke er noe spesielt? Mine har hatt hverdagshygiene med klut. 8 åringen vår går på svømmekurs hver helg så i praksis kan det gå noen uker mellom at hun dusjer hjemme. Hun dusjer jo to ganger (og klorvaskes i mellomtiden, pleier jeg spøke med) hver lørdag, og fra nå av hver søndag også. (Og jeg hjelper henne med hårvask der etter svømmingen )

Men skifte av undertøy og sokker hver morgen har vært helt "obligatorisk" fra de sluttet med bleier så det anser de som en selvfølge.

Om ungen heller ikke har tilgang på klutvask er det vel nødvending med hyppigere dusj enn mine får da. Som unger (pre pubertet) er de dusjet ved behov for hårvask. Som tenåringer har de to eldste helt automatisk begynt å gjøre det oftere.

Tror jeg ville begynt med at det bare er en "regel" at man alltid tar rent undertøy hver dag.
Og kanskje rett og slett en "regel" om hvor ofte man dusjer også ? Mine unger har i alle fall forholdt seg best til at det bare er bestemt at sånn er det, med sånne ting. Da selvsagt med lett tilgjengelig undertøy (og kluter i vårt tilfelle) har det rett og slett ikke falt dem inn at de kan la være.
 
Når ungen kommer hjem i samme klær som han reiste i, og alle andre klær og undertøy ligger ubrukt i bagen, da har han ikke hatt tilgjengelig klutvask og heller ikke fått verken dusja eller bytta truse på en uke + et par dager… Trenger ikke dusje hver dag, men bør jo få vasket seg med f.eks klut da. Hjemme er det ikke noe problem da han blir påmint å ha personlig hygiene, men han må fortsatt ha påminnelsen.. Kan absolutt gjøre det til en regel, men om det blir fulgt hos far er en annen sak.. Det å pakke med kluter er kanskje og en ide som kan fungere! Takk for innspill :happy: skal absolutt sende med et par kluter ved neste besøk!
 
Har du prøvd å snakke med sønnen din om det sosiale rundt det? Altså at andre kan reagere negativt på vond lukt osv?
 
Har du prøvd å snakke med sønnen din om det sosiale rundt det? Altså at andre kan reagere negativt på vond lukt osv?
Ja, og han er mer obs nå enn hva han har vært før i alle fall, men ikke nok til å ta insj selv når han ikke er hjemme. Han vasker jo alltid hender etter do besøk f.eks og trenger ikke påminnelse der. Tenkte at hvis jeg kjøper en parfymefri deo, og sier at han nå er blitt såpass stor at nå må han være ekstra nøye + gjenta det med det sosiale, så kanskje det kan hjelpe også.. Tenker det kommer sikkert av seg selv etterhvert, men når far ikke klarer å ta ansvar såå må en jobbe litt med det
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Pakke med kluter og gjøre det til en "regel" sånn at det er en fast vane etterhvert er nok ikke dumt.

For ja, det er klart at noe klesskift og vask er grei å ha gjennomført i løpet av ei uke. Selv om de fleste 10 åringer ikke lukter sånn at de trenger deo, så er det grei å ha på ren truse og sokker, for disse kan lukte etterhvert.

Når far ikke tar ansvar er et helt klart ekstra tungt ja
 
Pakke med kluter og gjøre det til en "regel" sånn at det er en fast vane etterhvert er nok ikke dumt.

For ja, det er klart at noe klesskift og vask er grei å ha gjennomført i løpet av ei uke. Selv om de fleste 10 åringer ikke lukter sånn at de trenger deo, så er det grei å ha på ren truse og sokker, for disse kan lukte etterhvert.

Når far ikke tar ansvar er et helt klart ekstra tungt ja
Han er heldig sånn ja at han lukter jo ikke og trenger egentlig ikke den deo’en, men kanskje det kan gjøre han mer bevisst på det..
Ålreit å få litt innspill, må si ifra til far, men må gjøre det litt i forbifarten.
 
Synes det høres fornuftig ut å lage en rutine eller regel på det. Her har vi det som del av kveldsstellet; man legger truse og sokker til vask, vasker seg med klut i ansiktet, og framme og bak, og pusser tenner. Både 5- og 3-åringen er obs på at det skal gjøres før man legger seg.
 
Enig med deg her at det fremstår merkelig at barnet kommer hjem uten å ha benyttet seg av skiftetøy. Svakt opplegg av de som har hatt ansvar påskeuka må man jo kunne påpeke. Prøv musikk eller lydbok rundt dusjing, lag en hyggelig rutine som andre har nevnt over. Gjør det til en fin del av hverdagen, gjør det spennende på en måte og gjør det tøft eller gøyalt kanskje ved at han selv kan være med på normal for eksempel å handle inn en såpe som han liker. Kjøp kanskje en deo uten parfyme og lukt så han kan øve seg på bruk av hygiene artikler. Tenker at gutter i 10 års alder har behov for hygiene, en dusj hver 2-3 dag er vel å anse som normalt. De løper jo og har det gøyalt så blir jo svetter både på tær, armer og hodebunn.
 
Jeg har barn som har vært på samme viset, og jeg har måttet laget en "regel" på at man vasker seg og skifter undertøy daglig, og dusjer ca annenhver dag, toppen hver tredje. Det hjalp veldig her. Å ha en "fasit" å gå etter..
 
Litt godt å se jeg ikke er eneste med sånt barn.. Da får vi innføre regel, og håpe at han følger det ved neste lengre opphold.. Helgene er ikke krise, men vi passer på at han er nydusja før han reiser til far på helg. Neste ferie blir nok til sommeren..
 
Litt godt å se jeg ikke er eneste med sånt barn.. Da får vi innføre regel, og håpe at han følger det ved neste lengre opphold.. Helgene er ikke krise, men vi passer på at han er nydusja før han reiser til far på helg. Neste ferie blir nok til sommeren..
Har barnet en telefon? Hva med å organisere en påminnelse i kalenderen han feks? Så har får et varsel om å gjøre det:)
 
Skjønner veldig godt at du reagerer at barn ikke har skifte klær.
Jeg har en gutt som må minnes på dusj og litt stell han er 10. men her er alt en ork siden august måned. Må si det har blitt bedre de siste ukene.
Her har han fått velge hva klær han skal ha på seg og fått seg en parfyme og skryter av han hver gang han bruker den og ser fin ut i hår og klær. Det hjalp veldig på hans selvtillit.
 
skriv gjerne til meg på pm så ska jeg dele med litt mer og evt om noen tips vi har brukt her kan hjelpe hvordan dere kan få gutten til at bli litt mer motivert og huske på selv.
 
Skjønner veldig godt at du reagerer at barn ikke har skifte klær.
Jeg har en gutt som må minnes på dusj og litt stell han er 10. men her er alt en ork siden august måned. Må si det har blitt bedre de siste ukene.
Her har han fått velge hva klær han skal ha på seg og fått seg en parfyme og skryter av han hver gang han bruker den og ser fin ut i hår og klær. Det hjalp veldig på hans selvtillit.
skriv gjerne til meg på pm så ska jeg dele med litt mer og evt om noen tips vi har brukt her kan hjelpe hvordan dere kan få gutten til at bli litt mer motivert og huske på selv.

Tusen takk :Heartred Skal ikke se bort ifra at det kanskje tikker inn en pm!
Vi er godt i gang nå med å få snudd litt på rutiner. Ikke veldig godt tatt i mot, men det blir da gjennomført… Tror det går seg til av seg selv etterhvert, men vi må være litt på nå!
 
Mitt største tips er at ikke vær på hele tiden og så det ikke blir til en negativ opplevelse. Avtal med han i forkant og la han få gjøre det så han får selv se at han mestrer det og hvilken god følelse det er. Masse skryt selvfølgelig for det han har gjort .
Så vil det gå seg til:Heartred
 
Back
Topp