Hydrokortisonsalve + sol = ?

Riktig. Kortison gjør huden svakere på et vis. Men må du så må du. Smør isåfall heller på kvelden enn på morgenen, evt i god tid før du skal i sola og bruk godt med solkrem på (eller dekk til om det er praktisk mulig).
 
Har hørt man ikke bør sole seg dersom man har smurt seg med kortisonsalve? Er det sant?


Hei!
Du bør være forsiktig i sola dersom du bruker kortisonkremer, ja. Grunnen til dette er at kortisonkremen gjør huden mer lysømfintlig og dermed mer utsatt for uv-stråler. Dersom du skal ut i sola bør du passe på å smøre deg med en solkrem med høy faktor, husk å smøre deg ofte nok (ca. hver 3. time hvis ikke du bader mye, da blir det oftere) og med nok solkrem. 1 håndfull med krem til kroppen ved hver smøring (dvs. når du smører deg selv er det en håndfull av din hånd, til barnet ditt en håndfull av barnets hånd).
 
Hei!
Du bør være forsiktig i sola dersom du bruker kortisonkremer, ja. Grunnen til dette er at kortisonkremen gjør huden mer lysømfintlig og dermed mer utsatt for uv-stråler. Dersom du skal ut i sola bør du passe på å smøre deg med en solkrem med høy faktor, husk å smøre deg ofte nok (ca. hver 3. time hvis ikke du bader mye, da blir det oftere) og med nok solkrem. 1 håndfull med krem til kroppen ved hver smøring (dvs. når du smører deg selv er det en håndfull av din hånd, til barnet ditt en håndfull av barnets hånd).

Takk for svar. :) Forstod jeg det riktig at man kan smøre solkrem over kortisonsalven og da er man litt mer beskyttet på dette området som er utsatt?
 
Takk for svar. :) Forstod jeg det riktig at man kan smøre solkrem over kortisonsalven og da er man litt mer beskyttet på dette området som er utsatt?
Haha, sorry at eg kupper komplett-tråden altså, så ikke før nå at det var der [emoji14]
Fortsette like greit da, ja, det er iallefall det de har sagt til meg (lege/apotek, husker ikke hvem av de).

Men la kortisonen få god tid til å trekke inn først - iallefall en halvtime fra du tar på den til du smører solkrem. Og så litt tid før du skal ut i sola. Ville også brukt høy faktor på solkremen i det aktuelle området.

Håper eksemet gir seg snart, slitsomt med så masse smøring i sommervarmen [emoji57] hos meg pleier det å roe seg med sol og sommer, varme og sjøvann gjør også underverker [emoji4] men der er vi ganske individuelle.
 
Back
Topp