Hvorfor vente 18 mnd?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Noen som vet hvorfor man egentlig bør vente 18 mnd før man blir gravid på ny? :rolleyes:

Jeg ble gravid rett etter at minste ble 1 år, så er visst ikke helt optimalt for kroppen.
Men hvorfor?

Og er det flere som har blitt gravide før det har gått 18 mnd etter sist fødsel?

Noen som vet hvorfor man egentlig bør vente 18 mnd før man blir gravid på ny? :rolleyes:

Jeg ble gravid rett etter at minste ble 1 år, så er visst ikke helt optimalt for kroppen.
Men hvorfor?

Og er det flere som har blitt gravide før det har gått 18 mnd etter sist fødsel?
Jeg tror vel i utgangspunktet at det er for at kroppen skal restituere seg etter en graviditet og fødsel, slik at den kan tåle påkjenninga på ny.. men dette er igjen en gjennomsnitlig tid, og kroppen regulerer nok selv hva den er klar for.. min bror og svigerinne har kun 20 mnd mellom sinne barn..

Jeg tror vel i utgangspunktet at det er for at kroppen skal restituere seg etter en graviditet og fødsel, slik at den kan tåle påkjenninga på ny.. men dette er igjen en gjennomsnitlig tid, og kroppen regulerer nok selv hva den er klar for.. min bror og svigerinne har kun 20 mnd mellom sinne barn..
Takk for svar! :-)
Her blir det 21 mnd mellom de to minste. Godt å høre at det er flere dere ute!
Det er nok sikkert de som blir gravide enda tidligere også,

Hvor har du lest/hørt det?

Jeg fødte vaginalt ca 16 mnd etter hastesnitt, lege på føden sa ingenting om noe under kontroller i svangerskapet..

Hvor har du lest/hørt det?

Jeg fødte vaginalt ca 16 mnd etter hastesnitt, lege på føden sa ingenting om noe under kontroller i svangerskapet..
Har hørt flere si det, og lest det flere steder på nett.
Nhi sier noe om at kort tid mellom gir økt risiko for tidlig fødsel ser jeg nå, og at man bør vente 12 mnd før neste graviditet.

Det er nok ikke farlig i den forstand, og jeg bare lurer på hvorfor det er sånn egentlig. :-)

Men hvorfor?

Det gjelder vel helst etter KS?

Ellers så er det kanskje fordi kroppen skal få kommet i orden igjen. Tror ikke det er farlig hvis det går kortere:)

Verken lege eller jordmor sa noe til oss da vi skulle ha nr to om at det var for tidlig osv. Er bare 11mnd forskjell på våre to :)

Vet om mange som har fått med kort mellomrom og det har gått helt fint. :-)
Jeg har hørt at man burde ikke tenke på å få neste barn før kroppen er tilbake der den var før fødselen.
Om man har noen kg igjen fra svangerskapet er nå det en ting, men her tenkes det bevegelighet, styrke og mentalt, tror jeg.
Har aldri hørt noe om antall mnd, men det er vel kanskje 18 mnd kroppen trenger i gjennomsnitt for å komme seg etter svangerskap og fødsel?

Eg vart gravid når mi var rundt 9-10 månda. Ingen som har sakt noke til meg enn at to tette kan blir hardt :P ellers har eg vell lakt for på meg igjen det eg gjekk av rett etter fødselen sist. Storesøster vil vere rundt 18-19 månda når lillegutt kjem :)

Back
Topp