Hvorfor vasker ikke oppvaskmaskinen min rent?

Kjør en tom maskin på varmeste program, evt med en sånn rensedings som du får kjøpt på butikken.

Husker du å skylle alt som blir satt inn godt?

Ved det at visst vi ikke skyller av alle potetrester så blir det liggendes grums igjen i glassene

Kanskje filteret ditt er skittent? Har du sjekka det? Skylder alltid tinga før de blir satt i oppvaskmaskina. Og setter på maskina 1 gang i uka uten noneting i med oppvaskmiddel og det varmeste programmet. Holder seg ren da hvertfall!

sjekk om det er fritt for salt i beholderen.. var det som måtte til på mamma sin maskin. Nå vasker den rent igjen.

kan være tomt for salt
Kan være at dysene har noe dritt i seg(det har vi oplevd og da måtte vi ta de ut og vaske de reine)
Kan være filtere som er noe dritt i

Kjøp evt slikt middel som er til å rense maskinen med, vi sender det igjenom på maskinen ca 2 hver mnd

Råder alle til å kutte ut de "ferdig-tablettene" som du bare putter i med emballasjen på (som liksom skal løses opp), bruk heller pulver. På mange av maskinene løses ikke denne emballasjen ordentlig opp, og det legges seg et sånt klissete, ekkelt lag med gørr i filteret bl.a. Sjekk filteret og det røret hvor filteret er oppi, rens og tørk inni og kjør et program uten kopper. Også skyller du godt av fat og glass før dere setter det inn i maskinen framover.

Takk for svar!
Jeg skyller (som regel) alt før jeg putter det inn, har nå rengjort "de som spruter vann" og kjøpt rensemiddel på butikken..
Men tomt for salt, vanlig husholdnings-salt? Har jeg aldri hørt om... Hvor skal det hen?

Kanuttta skrev:
Takk for svar!
Jeg skyller (som regel) alt før jeg putter det inn, har nå rengjort "de som spruter vann" og kjøpt rensemiddel på butikken..
Men tomt for salt, vanlig husholdnings-salt? Har jeg aldri hørt om... Hvor skal det hen?

på våres er det en beholder like ved der som vanne går ut av maskinen, med skrukork som vi skrur opp og heller oppi fint salt

Det er vel ikke alle steder i norge man skal ha oppi salt?
Er ikke det litt forskjell på vannet?
Her jeg bor skal man ikke ha salt i, ifølge de som solgte meg maskinen.
Hadde noe med hardt vann å gjøre tror jeg han sa.
Men prøv å rens maskinen din, så får vi håpe det hjelper, vi har hatt enn slik maskin vi også, og ingenting hjalp så vi kjøpte faktisk ny.

I tillegg kan for mye/for lite glansemiddel gi sånt belegg som ser nesten ut som sand bl.a i glass osv. Prøv deg litt fram med mengden glansemiddel som skal ut ved hver vask.

søteste skrev:
Det er vel ikke alle steder i norge man skal ha oppi salt?
Er ikke det litt forskjell på vannet?
Her jeg bor skal man ikke ha salt i, ifølge de som solgte meg maskinen.
Hadde noe med hardt vann å gjøre tror jeg han sa.
Men prøv å rens maskinen din, så får vi håpe det hjelper, vi har hatt enn slik maskin vi også, og ingenting hjalp så vi kjøpte faktisk ny.

Ja, fikk og beskjed om at en bare brukte salt om vannet var hardt. Og det trengte jeg ikke å bruke her jeg bor.

dobbel....

Hva slags salt skal man ha i sånn beholder?

Har helt ny maskin men skjønte ikke bæret... har da aldri hatt salt i maskinen :/.
Eldre maskiner slutter etterhvert å vaske rent... og da kjøper jeg ny jeg da... :P

TonjeJenta skrev:

Har helt ny maskin men skjønte ikke bæret... har da aldri hatt salt i maskinen :/.
Eldre maskiner slutter etterhvert å vaske rent... og da kjøper jeg ny jeg da... :P

Det er spesial salt man får kjøpt, som er til oppvaskmaskinen.

Tanntrollet09 skrev:

TonjeJenta skrev:

Det er spesial salt man får kjøpt, som er til oppvaskmaskinen.

Som i store deler av landet overhodet IKKE er nødvendig. Men i Tyskland og Europa ellers trenger man ofte slikt salt pga hardere vann. Men er bare penger ut vinduet i Norge sier en i familien som selger hvitevarer.

noen steder i norge er det nødvendig med salt, men dette hører til fåtallet.
Her vasket ikke maskinen rent, og endte med at huseier kjøpte ny maskin.
Måtte vaske for hånd til slutt, etter 4 ganger i maskinen uten at ting ble rene.

Hvis du har barn som spiser grøt og putter grøtskålene i maskinen uten å skylle bort alt av grøtrester så kan det være årsaken...

Jeg sleit også med det du beskriver her og fant ut at det var grøten som har en tendens til å feste seg veldig til glass osv i maskinen

Back
Topp