Hvorfor valgte du din utdanning?

Valgte helsefagarbeider. Grunnen til at jeg valgte helse og sosial på vgs var rett og slett bare for å ha noe å Gjøre. Så tok jeg helsefagarbeider og angrer ikke. Trives kjempegodt :) kunne tenkt meg å gå sykepleier men jeg kjenner ikke at jeg orker noe mer skole :p

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

begynte på allmenfag på videregående, siden jeg hadde 0 peiling på hva jeg ville, fant ut at lærerskolen var en lur løsning etter det startet på allmenlærer med IKT, gikk der i ca 3 mnd før jeg skjønte at dette absolutt ikke var noe for meg.......

Hoppet av og jobbet på fabrikk fram til skolestart neste år, da begynte jeg på regnskapsmedarbeider på NA siden jeg bestandig har vært glad i matte, trivdes godt med utdannelsene, men var klinisk umulig å få jobb som det uten erfaring her i distriktet, og flytte ville jeg ikke...... :p

Så da havnet jeg på ESSO og KIWI til jeg landet som industriarbeider på stabburet a/s.........

Her har jeg nå vært i 10 år, og har tatt fagbrev i industriell matproduksjon, og arbeider meg stadig oppover internt i selskapet(urolig hvordan det fortsatt går ann å stige oppover uten å faktisk ha noen utdannelse enda :p )

Jeg trives igrunnen godt med der jeg har havnet, og har ingen planer om å endre retning i yrkeslivet nå :p

Jeg ville egentlig bli psykolog, men det er så ufattelig vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet. Jeg tok første året og fikk gode karakterer, men kom ikke inn. På andre plass søkte jeg på bachelor i generell psykologi, og tredjeplass bachelor i arbeids. og organisasjonspsykologi. Jeg begynte på andre året i generell psykologi, men begynte å tvile på hvilke jobbmuligheter jeg ville få etterpå, så da hoppet jeg til slutt over på arbeids- og organisasjonspsykologi. Etterpå tok jeg master i endringsledelse fordi jeg følte at det var en mer praktisk retning. Det er likevel utrolig vanskelig å få en jobb som er relevant for utdannelsen... Jeg har mange ganger sagt at jeg skulle ønske jeg heller hadde tatt et fagbrev som også ville gi studiekompetanse sånn at jeg hadde hatt noe mer konkret i bunn. Men jeg er forsåvidt fornøyd... Kunne gjerne ha tatt alle studieårene på nytt fordi det var så spennende :D

Hvilke utdanninger du lurte du på å ta?

Jeg var veldig usikker selv , og vinglet mellom alt fra frisør til barnevernspedagog.
Gikk helsefagarbeider, men klarte ikke å holde meg profesjonell når de eldre ble syke, død og annet "negativt" som kan følge med på et sykehjem. Trivdes kjempegodt i et bo-fellesskap der mennesker med nedsatt funksjonsevne bor, og vurderte derfor også vernepleier og sykepleier. Sykepleien ble uaktuelt, da jeg fikk vite av onkelen min (som er psykisk sykepleier) at man må være med på operasjoner i praksisen osv.. Da "bækka" jeg ut, for slikt liker jeg ikke. Søkte da på vernepleien. Endte til slutt opp med å studere for å bli førskolelærer (nye retningslinjer: barnehagelærer) - noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde. En meningsfull jobb, der man får ta del i barns liv og være med å forme den neste generasjonen! :)

Og hvorfor valgte du som du gjorde?

Valget falt egentlig helt tilfeldig. Sto i venteliste på inntak på vernepleien, og var nødt til å bestemme meg ganske raskt. Så jeg ville gi det en sjanse - jeg visste jo at jeg ville jobbe med mennesker.

Angrer du i dag eller ville du valgt noe annet?

Tror ikke jeg ville gjort noe annet nei, ettersom jeg har blitt så glad i denne jobben. Det store minuset er at det masse skjemaer og mye skal kartlegges. Man må også til en hver tid være bevisst på hensikten med hva vi sier, hva vi gjør, hvorfor vi gjør dette og hva vi kan gjøre annerledes, både i aktiviteter, det daglige, det spontane, det tilrettelagte osv. Så er det også mye tolkninger mtp barnet - "hvorfor gjør h*n slikt, hva var baktanken med det utsagnet/den handlingen" så vi fungerer rett og slett som barnets psykolog, og må se baktanken og tolke mye av det som skjer i barnehagehverdagen. Altså - det er lett å bli litt sliten og klar, men der er jo verd det. Det føles så mye mere enn en jobb, og selv om det kan være tungt til tider. Heldigvis jobber man sammen i et team :D Synes også det er deilig med dagarbeid og fri i helger, og lengre ferier her- og der gjør ingenting :)

Hvis du skulle valgt noe annet, hva ville du valgt?

Kommer til å fortsette som førskolelærer, for så å utdanne meg videre til å bli spesial pedagog. Trives godt med barn, og trives godt sammen med de menneskene som har ekstra utfordringer i hverdagen sin. Så hvorfor ikke jobbe med begge deler? :)

Ville ha et yrke det var lett å få jobb, som var givende og som ikke var for lang utdanning.

Ble sykepleier. Angrer litt avogtil men vet ikke hva annet jeg skulle blitt!

Back
Topp