Hvilke utdanninger du lurte du på å ta?
Jeg var veldig usikker selv , og vinglet mellom alt fra frisør til barnevernspedagog.
Gikk helsefagarbeider, men klarte ikke å holde meg profesjonell når de eldre ble syke, død og annet "negativt" som kan følge med på et sykehjem. Trivdes kjempegodt i et bo-fellesskap der mennesker med nedsatt funksjonsevne bor, og vurderte derfor også vernepleier og sykepleier. Sykepleien ble uaktuelt, da jeg fikk vite av onkelen min (som er psykisk sykepleier) at man må være med på operasjoner i praksisen osv.. Da "bækka" jeg ut, for slikt liker jeg ikke. Søkte da på vernepleien. Endte til slutt opp med å studere for å bli førskolelærer (nye retningslinjer: barnehagelærer) - noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde. En meningsfull jobb, der man får ta del i barns liv og være med å forme den neste generasjonen!
Og hvorfor valgte du som du gjorde?
Valget falt egentlig helt tilfeldig. Sto i venteliste på inntak på vernepleien, og var nødt til å bestemme meg ganske raskt. Så jeg ville gi det en sjanse - jeg visste jo at jeg ville jobbe med mennesker.
Angrer du i dag eller ville du valgt noe annet?
Tror ikke jeg ville gjort noe annet nei, ettersom jeg har blitt så glad i denne jobben. Det store minuset er at det masse skjemaer og mye skal kartlegges. Man må også til en hver tid være bevisst på hensikten med hva vi sier, hva vi gjør, hvorfor vi gjør dette og hva vi kan gjøre annerledes, både i aktiviteter, det daglige, det spontane, det tilrettelagte osv. Så er det også mye tolkninger mtp barnet - "hvorfor gjør h*n slikt, hva var baktanken med det utsagnet/den handlingen" så vi fungerer rett og slett som barnets psykolog, og må se baktanken og tolke mye av det som skjer i barnehagehverdagen. Altså - det er lett å bli litt sliten og klar, men der er jo verd det. Det føles så mye mere enn en jobb, og selv om det kan være tungt til tider. Heldigvis jobber man sammen i et team

Synes også det er deilig med dagarbeid og fri i helger, og lengre ferier her- og der gjør ingenting
Hvis du skulle valgt noe annet, hva ville du valgt?
Kommer til å fortsette som førskolelærer, for så å utdanne meg videre til å bli spesial pedagog. Trives godt med barn, og trives godt sammen med de menneskene som har ekstra utfordringer i hverdagen sin. Så hvorfor ikke jobbe med begge deler?