Hvorfor valgte du din utdanning?

Tre muskuterer

Lykkelig!
Ja, det lurer jeg på.

Hvilke utdanninger du lurte du på å ta?

Og hvorfor valgte du som du gjorde?

Angrer du i dag eller ville du valgt noe annet?

Hvis du skulle valgt noe annet, hva ville du valgt?

Jeg kan begynne med meg selv:

Jeg lurte på førskolelærer, sykepleier, bioingeniør og sosionom

Jeg valgte sykepleier fordi jeg hadde jobbet i pleien og hadde kjennskap til hva det innebar, og alle sa det ville gi så mange muligheter.

Jeg angrer delvis på valget da jeg ikke er noe glad i turnus, for hvert barn som kommer kjenner jeg at det er litt mindre forenlig med småbarnsliv og ønsker meg hverdagsjobb (synes helgejobben er verre en kveldene).

Jeg er usikker på hva jeg skulle valgt i stedet.

Jeg tenkte enten glassmester eller (husker ikke hva det heter) sånn som jobber på gamlehjem.

Droppa gamlehjem etter èn dag med praksis.. Syns det var helt forferdelig trist med gamle, senile mennesker som snakker om mammaen sin som om de er 5 år :o Ble helt feil..
Oog da trådde min mor fram (thank GOD) og sa jeg burde velge barne og ungdomsarbeider sitedenfor friår! :p

Jeg angrer ikke og ville ikke valgt noe annet.
Nå jobber jeg som renholder da.. Slutta i jobben min etter jeg fikk barn sånn at jeg får flere timer hver dag til å være med barna mine <3
Men når barna begynner på skole ønsker jeg meg tilbake i barnehage/skole :)

Valgte helsefagarbeider. Trives med å jobbe med mennesker og tenkte at en alltid var garantert jobb.
Ja, trives med å jobbe med mennesker, hater å jobbe i kommunen. Så får jeg ikke jobb innen det private når jeg er ferdig med permisjonen, setter jeg meg på skolebenken.

Valget stod med fysioterapi, radiograf og flygeleder. Jeg valgte fysioterapi, og jobbet et år som fysioterapeut før jeg gikk lei. Var så demotiverende når man aldri kom noen vei med behandling for min pasientgruppe.

Etter mange år med annen jobb og reist verden rundt, har jeg startet på sykepleien og jobber på sykehus ved siden av. Elsker det, og vet jeg har valgt riktig. Får til og med brukt min tidligere utdanning siden jeg jobber mest på ortopedisk avdeling.

Sent from my iPad using BV Forum

Ville bli ingeniør, men fikk ikke fullført alle fagene jeg trenger.

Er utdannet helsefagarbeider, men er omskolert. Jobben var grei, men er ikke noe særlig glad i turnus.

Nå går jeg på mitt fjerde år som grunnskolelærer. Er utdannet lærer i juni, men skal ta master, så er ferdig neste vår. Tror det er et yrke jeg vil like, og fordi om det er mye arbeid i perioder, kan man jo ikke klage på lange ferier :-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg valgte lærerutdanning, da det plutselig slo meg at selvfølgelig var det det jeg burde bli, og at det var en jobb jeg kom til å like.

Jeg fikk høre fra medelever på ungdomskolen og vgs at jeg burde bli lærer, men avfeide det jo da. Siktet på å bli fotograf på vgs, og senere journalist, men jeg kvidde meg liksom for å søke, og hadde ikke lyst til å flytte. Ble mer og mer usikker, men rakk å få litt tid til å tenke siden jeg ble gravid og var i permisjon. Da kom jeg over en annonse fra lærerutdanningen, og plutselig slo det meg bare. Det var helt selvsagt da jeg først tenkte på det.

Angrer ikke på valget nei, vil heller si jeg angrer på at jeg ikke valgte den ruta fra begynnelsen av. Burde gått allmenfag i stedet for yrkesfag, og kunne gått rett videre på høyere utdanning i stedet for folkehøgskole og permisjonstid osv. Men klart, jeg visste jo ikke da hva jeg ville gjøre.

Jeg bestemte meg da jeg var 9 for å bli lærer, og la løpet opp etter det. Etter vgs og fhs begynte jeg altså på lærerskolen. Det tok to måneder, og så innså jeg at det absolutt ikke var greia for meg, helt feil! Så jeg slutta, og tok et år med nettstudier.

Jeg hadde et par venninner som studerte tegnspråk. Har alltid hatt lyst til å lære tegnspråk, og tenkte at jeg strengt tatt nå hadde en unik mulighet. Så jeg søkte. Det tok et år før jeg kom inn, og det tok kanskje to dager før jeg skjønte at dette var det riktige. Så etter tre år stod jeg med en bachelor i tegnspråk og tolking i hånda, og yrkestittelen offentlig godkjent tolk for døve, døvblinde og døvblitte

Angrer forsåvidt ikke på utdanningen, elsker yrket mitt og jobben min.

Problemet per i dag er at det er altfor lite å gjøre for frilanstolker i Oslo. Er jo greit så lenge jeg uansett har permisjon, men er spent på fremtia.

Om jeg skulle blitt noe anna er det tusen ting jeg kunne ønske meg; kokk, frisør, noe med håndverk. Men jeg tror ikke jeg har kropp til det.

Skal studere litt til høsten, først sjelesorg, og så får vi se. Har noe kristendom og ledelse på lager, så hadde vært greit å bare få skrapa sammen til en bachelor.

Har også veldig lyst til å ta ppt, men får ikke tegnspråk godkjent som undervisningsfag enda :(

Last edited:
Da videregående sto for tur valgte jeg kokk - og restaurantfag. Dette valgte jeg av min interesse for matlaging, baking og et ønske om å vite mer om mat på grunn av mitt veldig anstrengte forhold til mat på den tiden. Etter første året følte jeg det ble feil, og jeg prøve meg på helse og sosialfag - der gikk jeg i to år, og orket ikke mer. Jobbet da resten av året. Gikk så tilbake til kokk - og restaurantfaget for å bli ferdig med andre året på videregående. Deretter gikk jeg allmennfaglig påbygging i ett år for å få generell studiekompetanse. Nå sto valget for universitet/høgskole for tur. Sykepleie interesserte meg, med helsesøster/jordmor som mål. Ønsket ikke jobbe skift, og det er mye jeg ikke tror jeg kunne jobbet med underveis. Dermed endte jeg opp på barnehagelærer (førskolelærer). Dette fordi barn er morsomme å jobbe med, og jeg har vært litt i barnehager før. Nå etter snart ett år skolegang ved denne utdanninga, kjenner jeg at det ikke blir rett, fordi jeg ikke ønsker å være en leder/pedagog. Nå blir det mammapermisjon, kutting i utdanningen, og forhåpentligvis arbeidslivet i en eller annen retning etter permisjonen. Jeg vet enda ikke hva jeg VIL bli.

Det var aldri noen alternativer til førskolelærer for meg.

Men angrer litt, hadde nok tatt en bachelor i soialt arbeid om jeg skulle velge i dag. Jeg elsker jobben min, men kunne ønske jeg hadde litt flere strenger å spille på...

Er vernepleier nå til våren. Jobber innen feltet nå og vet keg liker det, men drømmen er å fortsette å studere da, helst en master i atferdsanalyse, men også forskjellige videreutdanninger jeg kan tenke meg

Jeg stod mellom sykepleier og vernepleier.
Etter mye samtale og delvis diskuasjon med mams kom vi sammen frem til vernepleier;) Hun er forresten sykepleier:P
Jeg har alltid brydd meg om og tenkt mye på psykisk utviklingshemmede siden jeg var liten. Paps var støttekontakt og kjente en god del psykisk utviklingshemmede.

Angrer ikke et sekund på min utdannelse!
Det er rettt og slett en herlig jobb! Sinnsykt givende. Jeg er glad og storkoser meg på jobb. Har mange muligheter og vil alltid ha jobb.

Minuset er turnus.

Hvis det skulle blitt et annet yrke ville det blitt noe innenfor helse,velvære og/eller skjønnhet som er en stor interesse.

Da jeg var liten ønsket jeg å bli frisør

I teenåra kunne jeg tenkt å bli hudpleie eller barnevernspedagog.

Startet vel med barn og ungdomslinja på videregående, noe jeg følte var ok - slitsomt med barn på barnehagen - men koselig med barn som var på barneskole aldern, fant jeg ut i praksisen.

Jeg hadde lyst til å jobbe med barn som hadde spesielle behov - liker den følelsen av å kunne gi noe av meg selv, gi livet litt mer mening når man føler man kan hjelpe andre, des. barn er jo ofte så uskyldige og gir mye glede.

Men hadde jo ei lærer i den tiden som selv var utdanna barnevernspedagog og som sleit psykisk og endte med å bli lærer istedet.

Jeg stusset veldig og vurderte veldig den gang, om barnevernspedagog var noe for meg. Man må jo være ganske psykisk sterk...

Droppet derfor den tanken av å blir barnevernspedagog - noe jeg angrer

Er nå frisør, noe jeg trives med, men vet jo at dette ikke er et yrke man kan stå helt til man er 50 år.

Derfor har tanken på å studere videre som barnevernspedagog vært i tankene i mange mange år nå...

Men det er ikke lett når man er avhengig av økonomien - i tillegg så venter jeg jo et barn, tøft å gå tilbake til skolebenken og samtidig ikke har penger.

Er veldig imponert av de som greier å kombinere barn og studentlivet sammen - lurer nesten på hvordan de greier det :)

Jeg har egentlig tenkt på hele spekteret, men søkte vel ihvertfall sosionom og vernepleier på høyskolen :)

Jeg valgte til slutt vernepleier fordi det er litt mer "hands on" enn sosionom :) Vil gjerne jobbe direkte med mennesker og følte at sosionom ble litt mer kontor :)

Veien til vernepleier har vært vanvittig tung, men kan ikke si ennå om jeg angrer :) Begynner i jobb i mai, så får vi se om det er riktig vei for meg å gå :) Det er masse spennende videreutdanninger jeg kan ta, så finner alltids en vei :) Sexolog eller fordypning i epilepsi f.eks. :)

Ville valgt sykepleier :)

Jeg var egentlig ikke klar for å bestemme meg, så tok et årsstudium i engelsk. Deretter jobbet jeg et år, og hadde ikke søkt noe skole. Det dukket opp restplasser på sykepleie, jeg hoppet likeså godt på det. Har jobbet noen år i turnus nå, og kjenner at jeg ikke blir gammel i denne jobben. Derfor søkte jeg meg inn på mastergrad, som jeg er halvveis i nå. Full jobb + studier merkes godt, men det er verdt det. Jeg tenker ikke å bytte jobb med en gang, men det er greit å skape noen muligheter for framtids-meg. Har innsett at ingen gjør det for meg. Håper å få en dagtidsjobb som er interessant og som lønnes greit nok. Skulle jeg ikke få det, så får jeg uansett automatisk mer lønn etter både første og andre året. Kommer godt med :-)

Hadde jeg skulle valgt yrke nå hadde jeg søkt meg inn på IT eller økonomi. IT virker spennende å jobbe med, kanskje som programutvikler. Må være så deilig å slippe å forholde seg til folk heeele tida :-D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Sto mellom vernepleier, sykepleier og barnevernspedagog. Endte med vernepleier fordi det var på deltid i nærheten :p

Under vernepleien fikk jeg veldig sansen for atferdsanalyse. Tok en master i dette og er veldig fornøyd med den utdannelsen jeg har! Jobber i all hovedsak med utfordrende atferd, ser på miljøbetingelsene som frembringer og opprettholder atferden og prøver å gjøre noe med disse :)

Valget sto mellom tollskolen og politiskolen:)
Valgte tollskolen fordi jeg hadde en venninne som var toller:p
Har aldri angret, og stortrives i jobben!

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Er barnevernpedagog. Valgte d fordi jeg "alltid" har brydd mg litt xtra særlig om "pøblene" jeg har gått sammen med på skolen om j kan kalle de det ;) gjorde iallefall det den gang :p

Jobba en stund i bhg og merka det var de barna som krevde litt ekstra og som de andre nærmest himla med øya rundt som fant en spesiell plass i mitt hjerte!!

Jobber i dag i institusjon for ungdom. Veldig glad i jobben min og alle dens utfordringer :) men er jo borte lenge når jeg først jobber (2 el 3 døgn) og kjenner det ikke er helt forenelig med å være småbarnsmor... For se hva jeg gjør etter permisjonen...!

Sent from my iPhone using BV Forum

Bestemte meg ganske tidlig for å bli helsefagarbeider. Å det ble jeg:)

Ønsket å jobbe med mennesker å variert arbeid.

Nei det gjør jeg ikke. Trives veldig godt i jobben min.
et minus da er jo turnus som kan være litt upraktisk og kjedelig. men resten av jobben veier det opp.

hmm.. Blitt kokk eller konditor kanskje:)

Bestemte meg ganske tidlig for å bli helsefagarbeider. Å det ble jeg:)

Ønsket å jobbe med mennesker å variert arbeid.

Nei det gjør jeg ikke. Trives veldig godt i jobben min.
et minus da er jo turnus som kan være litt upraktisk og kjedelig. men resten av jobben veier det opp.
kjedelig å jobbe helg.
hmm.. Blitt kokk eller konditor kanskje:)

Det stod mellom lærerskolen, førskolelærer og en noe mer økonomirettet vei (regnskapsfører o.l.)

Valgte lærerskolen pga at jeg ville jobbe med barn/mennesker, og har igrunn trivdes med det.

Nå derimot, de 2-3 siste årene, har det blitt mer og mer skjemaer (!!), mer pålagte oppgaver - slik at tid til for-og etterarbeid blir mindre og mindre....mer fokus på gode resultater og mindre fokus på eleven.

Det er minusene + kampen mot få ressurser....mange elever i klassen....og stor arbeidsmengde (delvis lønn også).

Fordelene er at det er et givende yrke, der man føler man kan gjøre en forskjell for elevene.

Arbeidstida er den beste fordelen og den verste ulempen:
Deilig med lange og gode ferier, noe som også er veldig forenlig med familielivet...men mange ganger føler jeg ikke det er verdt det. Det blir ofte lange kvelder med jobb og jobbing i helger - og man blir "aldri" ferdig...

Back
Topp