Hvorfor.. "trass"

trudepude_

Elsker forumet
Hvorfor setter vi et negativt ladet ord som "trass" på oppførselen til barna når de begynner å bli selvstendige?

Det har jeg også lurt på mange ganger. Det er jo positivt at de vil finne ut av ting og klare mer selv.

Feil ord å bruke, men det kommer ann på alderen.
Er det snakk om 1 åringer er det ikke trass, den kommer senere. Før dette er det iljen som kommer frem, en del av utviklingen til barnet!

Jeg sier at min trasser.. Men er ikke negativ til det[;)] Han blir bare eldre, og det er slik dei lærer[:)]

Det har vel noe med det og gjøre at barna ofte blir spesielt krevende i denne perioden (eller disse periodene) og at barn som holder på å bli selvstendige kan drive foreldrene sine til vanvidd til tider- noe som gjør det litt vanskeligere DER OG DA å se det positive i at barnet utvikler seg....... derav negativt ladet ord for å beskrive denne perioden..................

Vi kunne jo sagt "Barnet mitt er kommet i blomstringsalderen............ igjen........." Mye mer pedagogisk riktig? I don't know.....[8D][8|]

ORIGINAL: Chinchilla

Det har vel noe med det og gjøre at barna ofte blir spesielt krevende i denne perioden (eller disse periodene) og at barn som holder på å bli selvstendige kan drive foreldrene sine til vanvidd til tider- noe som gjør det litt vanskeligere DER OG DA å se det positive i at barnet utvikler seg....... derav negativt ladet ord for å beskrive denne perioden..................

Vi kunne jo sagt "Barnet mitt er kommet i blomstringsalderen............ igjen........." Mye mer pedagogisk riktig? I don't know.....[8D][8|]

Skjønner at det er krevende når de vil teste grenser, og har lært seg å protestere, men det blir feil å sette det i bås syns jeg da..

Etter hva jeg har fått med meg av historier så er denne perioden ganske så trasig (pun intended [;)]) og en unge som står steilt imot alt og fyker i fistel over ingenting, vel, det er lov å kalle det trass og synes at det er kjipt når en står oppi det.

Det er, for meg i allefall, et begrep som ikke virker negativt, men heller får meg til å tenke på de med medlidenhet og lure på hvordan det kommer til å bli her i huset. Et begrep som man tenker på med et oppgitt smil om munnen. [:)]

ORIGINAL: trudepude_

Skjønner at det er krevende når de vil teste grenser, og har lært seg å protestere, men det blir feil å sette det i bås syns jeg da..

Jeg synes ikke det er å båssette det i det hele tatt jeg. Hadde vi kalt det noe annet hadde jo det vært like mye båssetting ettersom man gir alle former for "trass" samme navn. Trass er jo ekstremt forskjellig fra barn til barn- noen går gjennom trass flere ganger på et år, noen i flere mndr i strekk, noen hvert år til de blir "store", noen trasser nesten ikke i det hele tatt, noen trasser døgnet rundt, andre bare hver gang ting ikke går deres vei........
Er jo greit å ha en fellesbetegnelse på det ettersom tross forskjellene så har trassingen mange fellesnevnere hos mange, mange barn.

At ordet er negativt ladet er det jo vi som bestemmer. Er vel ingen som har bestemt at trass i utgangspunktet skal være et negativt ord- det er vel bare det at vi forbinder det med noe negativt ettersom det er en krevende periode.

Djeeezuz..

Fordi de TRASSER for å få det som de vil.. Ja, bakgrunnen er selvstendigheten som begynner å komme til side- men handlingen er TRASS.. Ergo TRASSALDER..

hahaha, nei det er mye bedre å ikke bruke negativt ladede ord i heletatt når det kommer til barn, det er jo så slemt ovenfor barnet..... ungene kommer til å få sjokk når de skal ut i den virkelige verden seinere å folk oppfører seg som folk med både positive OG negative ord.

trass fordi de trasser, betyr ikke dermed at foreldrene synes barna sine er grunnleggende grusomme fordi om de blir slitne (altså de kunne glatt vært skrevet om til jeg og, haha). enkelt å greit asså[:D]... men morsom debatt da, denne skal jeg følge med på.

Trass er et veldig negativt ord.. og klarer man ikke snu trassperioden om, så kan det lett bli en vond sirkel hvor også vi voksne trasser tilbake.
Jeg er veldig enig i hovedinnlegget... hadde et rent "helvete" med eldstemann,(og har det enda...) men etterhvert som jeg er blitt eldre og har lært mye mer og har forstått endel så har jeg lært meg å se annerledes på det og det går mye lettere denne gangen. Nå er yngste en annen type enn fru dramadronning født i 2003, men jeg vet at jeg har unngått endel situasjoner av å snu det før det går for langt. Perioden mellom 2-4 år er vanskelig. Og hvis man klarer å holde seg rolig og bestemt så kan man sikkert klare å holde seg normal i hodet selv om man føler at man går på veggene.

Ungene får liksom ikke mer lyst til å samarbeide når vi skriker og hyler og kjefter og banner til de. Da gjør de det samme og oppfører seg enda mer drittunge! Og nei, jeg er slett ikke perfekt selv. [;)]

Jeg tror hvordan en ser på ordet trass, er veldig forskjelllig utifra hvor i landet vi bor.. Jeg forbinder ikke trass med et negativ ladet ord.. Men som et beskrivende ord.. Men det er slik jeg ser det..[:)]

ikke trasser.. trosser sine foreldre...[;)]

Jeg er også alene, aldri avlastning og jeg kan love deg jeg er frustrert til tider.. jeg hyler ofte i en pute for å få ut min frustrasjon...

barna ble ikke bedt om å bli født inn i en familie med bare EN forelder som studerer/jobber fulltid for å få endene til å møtes. De fortjener det beste i meg. De fortjener ikke at jeg oppfører meg trassete og sier jeg vil kverke dem og banner og snakker respektløst.. selv om jeg tenker  inni meg eller forteller min mor at jeg søren meg har lyst å hive dem i bosset i blant. Jeg har flere ganger hatt lyst å rive av meg håret pga de "går i motsatt vei" av der jeg ønsker... Men som du sier bitzy, det å være forelder er ikke en dans på roser, og livet kan være shit i blant... Jeg har selv hatt 3 helt forferdelige år nå..  men barna har ikke bedt om det. de fortjener at vi oppfører oss respektfullt og saklig og konsekvent. Trassalderen vil gå over... se heller på det som at barnet blir et selvstendig menneske og trenger rett veiledning.

ORIGINAL: Cullen

ikke trasser.. trosser sine foreldre...[;)]

Jeg er også alene, aldri avlastning og jeg kan love deg jeg er frustrert til tider.. jeg hyler ofte i en pute for å få ut min frustrasjon...

barna ble ikke bedt om å bli født inn i en familie med bare EN forelder som studerer/jobber fulltid for å få endene til å møtes. De fortjener det beste i meg. De fortjener ikke at jeg oppfører meg trassete og sier jeg vil kverke dem og banner og snakker respektløst.. selv om jeg tenker  inni meg eller forteller min mor at jeg søren meg har lyst å hive dem i bosset i blant. Jeg har flere ganger hatt lyst å rive av meg håret pga de "går i motsatt vei" av der jeg ønsker... Men som du sier bitzy, det å være forelder er ikke en dans på roser, og livet kan være shit i blant... Jeg har selv hatt 3 helt forferdelige år nå..  men barna har ikke bedt om det. de fortjener at vi oppfører oss respektfullt og saklig og konsekvent. Trassalderen vil gå over... se heller på det som at barnet blir et selvstendig menneske og trenger rett veiledning.

Så fordi noen sier til naboen av ungen er i trassalderen så oppfører vi oss ikke respektfull og er saklig og konsekvent?[8|]

Jeg tror ingen små barn tar skade av at vi foreldre bruker begrepet "trassalder".
Jeg føler ikke det er å sette noen i bås, men heller en en fellesbetegnelse på det vi alle kjenner til som en utfordrende og til tider vanskelig periode i de søte små sitt liv.
Det står i alle bøker, "ønsk trassen velkommen", det betyr at de utvikler seg til små selvstendige individer og prøver å finne ut av hvordan de skal tilpasse seg denne verden. Vi vet jo alle at det er en nødvendig og absolutt positiv periode av deres liv, men jeg synes allikevel det er lov oss foreldre imellom å medgi at denne perioden kan være ett lite HELVETE [8D]

Kanskje du ikke selv har/har hatt barn i den aller værste trassen, noen er verre enn andre, men jeg kan ikke bare sitte og smile og synes at dette er flott når vi er så fortvila i perioder fordi vi virkelig ikke vet hva vi skal gjøre for å løse hverdagen så ihvertfall 1 time av den kan være "skrikefri".

Men om 2 år så synes jeg nok at det hele var ganske artig, vi ler av det nå også, men like ofte kan det bidra til både tårer, krangling og konflikter oss i mellom. Så trass er med hånden på hjerte ganske negativt noen ganger til tross for det positive det fører med seg for barnets utvikling. [:D]

ORIGINAL: Lissyjane

Det høres jo mer ut som de har fått mensen[8|][:-][8D]
hahahahahaha omg! enig, si mer morsomme ting, takene i magen kommer sterkere da[8D] i love you lissyjane!

Jeg synes ikke det er noe problem å kalle det trass. Så lenge man vet at barnet holder på å bli selvstendig og at det er et naturlig trekk i utviklinga, så er det vel ett fett hva man kaller det.

For meg blir det dumt å tro at det er ordet som trengs å skiftes ut. Det er som i skolen. (Jeg er lærer.) Nå får vi ikke lov til å si "foreldrekonferanse" og "tilbakemelding". Vi må si "utviklingssamtale" og "framovermelding". Som om "framovermelding" i det hele tatt er et ord. [:-]

Poenget er ikke hva ordet heter, men hva slags innhold vi gir det og hva slags kunnskap vi møter det med.

ORIGINAL: Læidy Bla Bla

ORIGINAL: Lissyjane

Det høres jo mer ut som de har fått mensen[8|][:-][8D]
hahahahahaha omg! enig, si mer morsomme ting, takene i magen kommer sterkere da[8D] i love you lissyjane!

Hahahahahhahaha..... jaja.... prøvde jo bare å "please" HI med litt mer positivt ladete ord.......... Åh- Sebastian blomstrer sånn for tiden- han elsker å banke med bankebretthammeren i glassbordet og i tven. Selvstendigheten BLOMSTRER virkelig når han står i bro på stellebordet og stanger oss med vilje fordi han synes det er så gøy når vi slår oss.............[8D][8|]

ORIGINAL: Cullen

Ungene får liksom ikke mer lyst til å samarbeide når vi skriker og hyler og kjefter og banner til de. Da gjør de det samme og oppfører seg enda mer drittunge! Og nei, jeg er slett ikke perfekt selv. [;)]
man trenger ikke skrike hyle å kjefte fordi om ungene trasser da. vi velger å fortelle at hvis det blir trasset så blir det en konsekvens (den fryktede skammekroken som ødelegger barnet for livet vettu, den har vi, lurer på om barnevernet kommer i hvert øyeblikk pga det) men det er ekstremt sjeldent vi trenger å nevne den da. som regel holder det å si 'nei vel, da gjør vi ikke sånn daæ eller lignende så er problemet løst for da vil hun likevel gjøre det hun først absolutt ikke skulle gjøre[8D] morsom sånn, hehe!

Back
Topp