Hvorfor tidlig ultralyd?

skal tidlig ultralyd i uke 12, fordi jeg vil sjekke at alt står bra til. Vil ikke gå helt til OUL uten å ha tittet når jeg har muligheten. I flere land er det endel av svangerskapsomsorgen å få ultralyd rundt uke 12 og jeg føler derfor at dette er noe som er innafor å gjøre... Venter også med å fortelle det til deler av familien før etter denne undersøkelsen.

"- Nasjonalt senter for fostermedisin ønsker at alle gravide skal få tilbud om to ultralydundersøkelser, en i første og en i andre trimester og at disse undersøkelsene gjøres av helsepersonell med spesiell utdannelse, det er vist at kvaliteten på ultralydundersøkelsene er best hos undersøkere med utdanning og erfaring." http://www.mammanett.no/gravid/dette-bor-gravide-sjekke-de-bestiller-privat-ultralydtime

Jeg er derimot mer i tvil om 3D ultralyd, da det bare er for "moroskyld" - så ikke helt bestemt om det er noe jeg ønsker enda eller ikke...

Fikk ul pga ma. Så jeg slipper å gå så lenge med et dødt foster hvis det skulle gå galt igjen.

Jeg får ikke hørt noe hjertelyd uten å ta tidlig ultralyd jeg da...og vil bare se om alt er i orden med den lille

Får ikke høre hjertelyd før uke 24 her!
Så det er for å berolige megselv, se at alt står bra til og at det kun er en :)

Vil ikke gå til uke 19 også har det hvert en ma eller lignende, greier ikke tro at det skal være så "lett"

Signerer denne, samme her :)

Sniker fra juli

Vi tok tul da vi har to gutter med spesielle utfordringer fra før, og vi vet at kapasiteten ikke hadde strikke til dersom det skulle vise seg at det var noe "galt" med barnet.
I en normal situasjon ville det ikke ha hatt noe for oss å si, men skal tross alt kunne ivareta de vi har fra før OG det nye barnet.

Jeg skal ta det for å sjekke nakkefolden, men også for å få en bekreftelse på at alt står bra til før vi deler nyheten med omverden. Har ikke hørt hjertelyden, så har ikke fått noen andre bekreftelser

Får ikke høre hjertelyd før uke 24 her!
Så det er for å berolige megselv, se at alt står bra til og at det kun er en :)

Vil ikke gå til uke 19 også har det hvert en ma eller lignende, greier ikke tro at det skal være så "lett"

Samme her :)

Hadde UL 6+3 som oppfølging av prøverør. Så hadde jeg en privat 8+3, siden de var så små første gang at det var vanskelig å måle om de hadde rett størrelse og fordi psyken min trengte det. Neste UL blir 12+6 for å sjekke nakkefold og få litt oppklaring i oppfølging av tvillinger om det enda er to.

Får oppfølging med tul pga flere ma :( siste oppdaget de i uke 10 :( så da vike han følge med mer sa legen til meg :)

Hadde en MA i januar og de vil sjekke hvor langt jeg var på veg, eller om det var rester og pga alder og at jeg vil sjekke nakke fold. Siste TUL var før å sjekke at det var liv der nede, før de henviste til sykehuset for nakke fold måling

Som mange andre sier her: Pga tidligere MA. Fant da ut i uke 11-12 at det ikke hadde vært noe utvikling siden 7+2. Den enorme påkjenningen det var å finne ut det tilfeldig (hadde ingen symptomer på at noe var galt) orker jeg ikke igjen. Da er det bedre å ta noen sjekker underveis for å bli beroliget at det er liv (noe også gyn på ullevål anbefalte). Jeg har ikke svangerskapssymptomer utenom tretthet, så det er vanskelig å tro helt på at jeg er gravid.

Var på ultralyd da jeg var 9+3. Gjorde det pga nysgjerrigheten og at jeg ville være sikker før jeg sa det til noen. Jeg har ikke hatt noe særlig med symptomer så graviditeten var bare noe jeg så på en pinne.

Dette er vår første, og første barnebarn til begge våre foreldre, så jeg ønsket ikke å gi de forhåpninger dersom det ikke var noe der. Så jeg gjorde det bare for å få det bekreftet.
Akkurat det samme her!! I tillegg synes jeg det var litt vanskelig å innse at jeg faktisk var gravid når det ikke var særlig planlagt..

Har hatt en, grunnet smerter IG liten blødning. Var litt i hui og hast i uke 6. Mannen fikk ikke vært med for det var for kort tid fra jeg ble ringt til og tidspunktet timen var til at han rakk det fra jobb, dermed blir det en til i ule 12 - mannen vil veldig gjerne se knøttet og vi vil være sikker på at det spreller godt inni der før vi forteller det til kommende storesøster. Kommer ikke til å screene etter noe spesielt.

Jeg har hatt to SA etter hverandre på under et halvt år og var nok veldig engstelig for hvordan det ville gå denne gangen. Derfor tok jeg det i uke 10 for å se om fosteret utviklet seg riktig.
Det har hjulpet meg veldig å se at jeg til og med er lengre på vei enn først antatt da fosteret var allerede en baby med lange armer og bein.
Er så glad for at jeg dro og så på, det er viktig for meg for nå er jeg mer avslappet og glad :-)
Er 11 uker i morgen :-)

Fordi det var store misdannelser sist og trisomi 18. Så da håper vi på gode svar denne gangen. Har en god følelse. Trodde ikke noe så lite kunne sprelle så mye i uke ni. :)

Jeg var på oppfølging etter en mislykket operasjon (ovariedrilling, hvor legene klarte å lage et lite hull i livmorveggen da de skulle sjekke egglederne med kontrastvæske), og vi oppdaget tilfeldig to befruktede egg. På grunn av at det var to egg har jeg vært på to UL-kontroller etter dette, og siden vi nå har fått bekreftet at det er tvillinger blir det jevnlig UL-kontroller fremover :)

Fikk tidlig ul i uke 10 som en del av Harmony test i Danmark. Ønsket et risikofritt alternativ til fostervannsprøve, så derfor valgte vi å dra til Danmark. Er 36 år gammel og gravid for første gang, med en opphopning av Downs i nær familie, så hadde et sterkt ønske om å få undersøkt fosteret uten at vi var 100% bestemt på abort dersom skulle vise seg å være noe feil (trisomi eller annet). Var heldigvis friskt foster.

Har hatt et svangeskap på utsiden av livmor som ble ganske alvorlig, og et svangerskap med svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk med prematur fødsel, itillegg til bindevevssykdom, så derfor får jeg ekstra oppfølging og medisiner tidlig! :) Trygt og godt å få oppfølgingen! Har vært på TUL i uke 6, for å sjekke at fosteret ligger i livmor og ikke utenfor, og skal på ny UL på torsdag til uka, da er jeg 12+6.... Kjekt å se at det spreller og banker inni der! :)

Back
Topp