Hei. Eg lurer litt på hvorfor så mange velger å ta tidlig ul ? Selv gjorde jeg det sist pga at jeg hadde mistet 3 mnd før.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sniker fra januarDet er ikke så veldig mange som "velger" tidlig ul, det er noen som må ha det som får henvisning av fastlege pga blødninger og div. Jeg fikk en i uke 6 pga blødning, og oppfølging i uke 10 fordi gynekologen ville se at alt var bra
og alt var fint, heldigvis. Og jeg fikk ikke roet meg ned før jeg fikk se det svart på hvitt at alt var i orden. Hadde nemlig en SA i oktober i fjor. For å være helt ærlig, så synes jeg med mindre man har psykiske/fysiske årsaker til at man ønsker tidlig ultralyd, så synes jeg man skal vente til ordinær, med mindre det er risiko for genetiske avvik. Grunnen til det er at det tar opp mange timer som andre kunne fått som virkelig trenger det. Jeg har ei venninne som sliter veldig med angst, og ho måtte vente i 2 uker på ultralyd pga de var fullbooket fordi de akkurat hadde fått 3d-apparat. Ho stressa enda mer enn før, fordi ho hadde hatt litt blodsporing, og det endte med at ho mistet barnet i uke 9.. dagen før ho skulle på ultralyd. Da legen tok blodtrykk og puls så ble det bekreftet at det var pga for mye stress, alt for lite søvn osv at ho mista barnet. Jeg hadde også blodsporing, riktignok i uke 6, ikke i uke 7 som min venninne, men jeg er heldig å bo på et lite sted hvor de har få gravide, så jeg var en av de som er heldig å fikk time da jeg virkelig trengte det. Så tenk litt på det til neste gang dere bare bestiller en time. Før var det HELT vanlig å vente helt til uke 18..
Sier ikke at dere her har "valgt" tidlig fordi dere var nysgjerrige, ville bare få frem et poeng siden trådstarter her tror at man velger selv med tidlig ul..
![]()
Vi som har valgt ul selv må betale for dette hos private klinikker og får det ikke offentlig, så det fører ikke til lenger kø.Sniker fra januarDet er ikke så veldig mange som "velger" tidlig ul, det er noen som må ha det som får henvisning av fastlege pga blødninger og div. Jeg fikk en i uke 6 pga blødning, og oppfølging i uke 10 fordi gynekologen ville se at alt var bra
og alt var fint, heldigvis. Og jeg fikk ikke roet meg ned før jeg fikk se det svart på hvitt at alt var i orden. Hadde nemlig en SA i oktober i fjor. For å være helt ærlig, så synes jeg med mindre man har psykiske/fysiske årsaker til at man ønsker tidlig ultralyd, så synes jeg man skal vente til ordinær, med mindre det er risiko for genetiske avvik. Grunnen til det er at det tar opp mange timer som andre kunne fått som virkelig trenger det. Jeg har ei venninne som sliter veldig med angst, og ho måtte vente i 2 uker på ultralyd pga de var fullbooket fordi de akkurat hadde fått 3d-apparat. Ho stressa enda mer enn før, fordi ho hadde hatt litt blodsporing, og det endte med at ho mistet barnet i uke 9.. dagen før ho skulle på ultralyd. Da legen tok blodtrykk og puls så ble det bekreftet at det var pga for mye stress, alt for lite søvn osv at ho mista barnet. Jeg hadde også blodsporing, riktignok i uke 6, ikke i uke 7 som min venninne, men jeg er heldig å bo på et lite sted hvor de har få gravide, så jeg var en av de som er heldig å fikk time da jeg virkelig trengte det. Så tenk litt på det til neste gang dere bare bestiller en time. Før var det HELT vanlig å vente helt til uke 18..
Sier ikke at dere her har "valgt" tidlig fordi dere var nysgjerrige, ville bare få frem et poeng siden trådstarter her tror at man velger selv med tidlig ul..
![]()
Feilsitering, sorryDette med tidlig ultralyd vil jeg tro kommer i kjølvannet av at det var snakk om at alle gravide skulle til få dette inn under det ordinære helsetilbudet for gravide, dette for å unngå missdannelser og avvik hos foster, det var mye i media om dette men dette ble stemt ned. Nå er det i hverfall her i oslo/akershus mange hundre ultralyd klinikker og det er ikke vanskelig å få time nærmest på dagen, og med tanke på at tidlig ultralyd som nevnt over her kan utelukke eller bekrefte "feil" på fosteret og derfor kan foreldrene unngå å måtte føde et sykt/dødt barn etter oul i uke 18, vil jeg si at tidlig ultralyd er en flott ting, de hadde riktignok ikke dette tilbudet før og ja de klarte seg til uke 18 da også, men jeg som sikkert mange andre syns ikke dette med tidlig ul blir feil og at vi tar plassen fra andre, det kan faktisk være noe galt med fosteret selv om det ikke har vært blødning eller smerter inne i bildet.
Feilsitering, sorry![]()
Her i Oslo er det temmelig vanlig å velge ultralyd i uke 12, men det har kanskje med at det finnes mange aktører som tilbyr. Tror ikke det er så uvanlig som du tror. Og syns ikke argumentet ditt om at det var vanlig å vente til uke 18 "før" holder helt mål. Man må følge utviklingen. Før hadde man ikke ultralyd og det var jo ikke akkurat bedreSniker fra januarDet er ikke så veldig mange som "velger" tidlig ul, det er noen som må ha det som får henvisning av fastlege pga blødninger og div. Jeg fikk en i uke 6 pga blødning, og oppfølging i uke 10 fordi gynekologen ville se at alt var bra
![]()