Hvorfor tidlig UL?

Lykke liten

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Hei. Eg lurer litt på hvorfor så mange velger å ta tidlig ul ? Selv gjorde jeg det sist pga at jeg hadde mistet 3 mnd før.

Vi tok organrettet i uke 12 for å utelukke at noe var galt og selvfølgelig for å se at det var liv der ❤️

Med første tok jeg ul i uke 5 for å se hvor langt jeg var på vei. Så fikk vi gratis time 9+5 (veldig greit :) ) så gikk vi igjen i uke 13 for å håpe å se kjønn, noe vi fikk se!

M nr 2 fikk vi tidlig ul uke 10 Pga blødninger... Alt gikk fint..

Neste svangerskap tidlig ul uke 8 Pga blødninger, endte med MA !

Denne gangen tidlig ul uke 7,10 og 12 fordi legen har ul apparat på kontoret <3
Sier ikke nei når man får muligheten til å ta en titt på baby

Med nr 1 hadde jeg ingen ul før oul... Tenkte ikke på det engang

Har bestilt ultralyd neste uke når jeg er i uke 12 for jeg vil vite at baby lever og at det ikke er store avvik før vi forteller nyheten til "alle". Trenger også en bekreftelse for min egen del fordi jeg syns det er vanskelig p tro at jeg faktisk er gravid. Jeg syns det blir for lenge til uke 18 og har i tillegg to vennepar som opplevde at det ble oppdaget store avvik ved oul, de måtte føde baby og det var knalltøft. Hadde de vært på ultralyd i uke 12 hadde det spart dem for en del traumer. Så dette har nok også preget meg.

Sniker fra januar :) Det er ikke så veldig mange som "velger" tidlig ul, det er noen som må ha det som får henvisning av fastlege pga blødninger og div. Jeg fikk en i uke 6 pga blødning, og oppfølging i uke 10 fordi gynekologen ville se at alt var bra :) og alt var fint, heldigvis. Og jeg fikk ikke roet meg ned før jeg fikk se det svart på hvitt at alt var i orden. Hadde nemlig en SA i oktober i fjor. For å være helt ærlig, så synes jeg med mindre man har psykiske/fysiske årsaker til at man ønsker tidlig ultralyd, så synes jeg man skal vente til ordinær, med mindre det er risiko for genetiske avvik. Grunnen til det er at det tar opp mange timer som andre kunne fått som virkelig trenger det. Jeg har ei venninne som sliter veldig med angst, og ho måtte vente i 2 uker på ultralyd pga de var fullbooket fordi de akkurat hadde fått 3d-apparat. Ho stressa enda mer enn før, fordi ho hadde hatt litt blodsporing, og det endte med at ho mistet barnet i uke 9.. dagen før ho skulle på ultralyd. Da legen tok blodtrykk og puls så ble det bekreftet at det var pga for mye stress, alt for lite søvn osv at ho mista barnet. Jeg hadde også blodsporing, riktignok i uke 6, ikke i uke 7 som min venninne, men jeg er heldig å bo på et lite sted hvor de har få gravide, så jeg var en av de som er heldig å fikk time da jeg virkelig trengte det. Så tenk litt på det til neste gang dere bare bestiller en time. Før var det HELT vanlig å vente helt til uke 18.. :) Sier ikke at dere her har "valgt" tidlig fordi dere var nysgjerrige, ville bare få frem et poeng siden trådstarter her tror at man velger selv med tidlig ul.. :)

Sniker fra januar :) Det er ikke så veldig mange som "velger" tidlig ul, det er noen som må ha det som får henvisning av fastlege pga blødninger og div. Jeg fikk en i uke 6 pga blødning, og oppfølging i uke 10 fordi gynekologen ville se at alt var bra :) og alt var fint, heldigvis. Og jeg fikk ikke roet meg ned før jeg fikk se det svart på hvitt at alt var i orden. Hadde nemlig en SA i oktober i fjor. For å være helt ærlig, så synes jeg med mindre man har psykiske/fysiske årsaker til at man ønsker tidlig ultralyd, så synes jeg man skal vente til ordinær, med mindre det er risiko for genetiske avvik. Grunnen til det er at det tar opp mange timer som andre kunne fått som virkelig trenger det. Jeg har ei venninne som sliter veldig med angst, og ho måtte vente i 2 uker på ultralyd pga de var fullbooket fordi de akkurat hadde fått 3d-apparat. Ho stressa enda mer enn før, fordi ho hadde hatt litt blodsporing, og det endte med at ho mistet barnet i uke 9.. dagen før ho skulle på ultralyd. Da legen tok blodtrykk og puls så ble det bekreftet at det var pga for mye stress, alt for lite søvn osv at ho mista barnet. Jeg hadde også blodsporing, riktignok i uke 6, ikke i uke 7 som min venninne, men jeg er heldig å bo på et lite sted hvor de har få gravide, så jeg var en av de som er heldig å fikk time da jeg virkelig trengte det. Så tenk litt på det til neste gang dere bare bestiller en time. Før var det HELT vanlig å vente helt til uke 18.. :) Sier ikke at dere her har "valgt" tidlig fordi dere var nysgjerrige, ville bare få frem et poeng siden trådstarter her tror at man velger selv med tidlig ul.. :)

Dette med tidlig ultralyd vil jeg tro kommer i kjølvannet av at det var snakk om at alle gravide skulle til få dette inn under det ordinære helsetilbudet for gravide, dette for å unngå missdannelser og avvik hos foster, det var mye i media om dette men dette ble stemt ned. Nå er det i hverfall her i oslo/akershus mange hundre ultralyd klinikker og det er ikke vanskelig å få time nærmest på dagen, og med tanke på at tidlig ultralyd som nevnt over her kan utelukke eller bekrefte "feil" på fosteret og derfor kan foreldrene unngå å måtte føde et sykt/dødt barn etter oul i uke 18, vil jeg si at tidlig ultralyd er en flott ting, de hadde riktignok ikke dette tilbudet før og ja de klarte seg til uke 18 da også, men jeg som sikkert mange andre syns ikke dette med tidlig ul blir feil og at vi tar plassen fra andre, det kan faktisk være noe galt med fosteret selv om det ikke har vært blødning eller smerter inne i bildet.

Jeg hadde tidlig UL (uke 8) pga at det var IVF. Da er det vanlig med en sjekk denne uken for å se antall embryo + at bekrefte intrauterin graviditet (ikke utenfor livmor)...

Vi som har valgt ul selv må betale for dette hos private klinikker og får det ikke offentlig, så det fører ikke til lenger kø.

Jeg valgte å ha tidlig ul med førstemann fordi jeg rett og slett var drit nysgjerrig :P Ville også få en bekreftelse som jeg ikke følte jeg fikk av 4 graviditetstester ;) Hehe.

Denne gangen hadde jeg tidlig ul pga sa i mai. Neste blir på oul, og etter det blir det 3D slik som med førstemann :)

Dette med tidlig ultralyd vil jeg tro kommer i kjølvannet av at det var snakk om at alle gravide skulle til få dette inn under det ordinære helsetilbudet for gravide, dette for å unngå missdannelser og avvik hos foster, det var mye i media om dette men dette ble stemt ned. Nå er det i hverfall her i oslo/akershus mange hundre ultralyd klinikker og det er ikke vanskelig å få time nærmest på dagen, og med tanke på at tidlig ultralyd som nevnt over her kan utelukke eller bekrefte "feil" på fosteret og derfor kan foreldrene unngå å måtte føde et sykt/dødt barn etter oul i uke 18, vil jeg si at tidlig ultralyd er en flott ting, de hadde riktignok ikke dette tilbudet før og ja de klarte seg til uke 18 da også, men jeg som sikkert mange andre syns ikke dette med tidlig ul blir feil og at vi tar plassen fra andre, det kan faktisk være noe galt med fosteret selv om det ikke har vært blødning eller smerter inne i bildet.
Feilsitering, sorry :)

Jeg er utrolig redd når jeg er gravid så jeg gjør d for min egen psyke. Med eldste var jeg ikke sånn så da gikk vi bare på oul.

Feilsitering, sorry :)

Bor selv i akershus og det er mange private klinikker så vi som selv ønsker tidlig ul betaler også for dette. Tror dette er mer vanlig enn mange tror, om det er nysgjerrighet, uro, bekymringer eller bare ønske om å se den lille

Her i Oslo er det temmelig vanlig å velge ultralyd i uke 12, men det har kanskje med at det finnes mange aktører som tilbyr. Tror ikke det er så uvanlig som du tror. Og syns ikke argumentet ditt om at det var vanlig å vente til uke 18 "før" holder helt mål. Man må følge utviklingen. Før hadde man ikke ultralyd og det var jo ikke akkurat bedre ;) Mange fagmiljøer mener at man bør tilby ul til alle i uke 12, nettopp fordi det er svært belastende å måtte abortere i uke 18-19. Men foreløpig er det valgfritt, og da syns jeg det får være opp til den enkelte om de vil betale for det eller ikke :)

Jeg hadde tidlig ul med nr 2 og blødninger i 6 uker. Denne gangen fikk jeg tidlig ul pga blødningen med nr 2 og en MA. Har bestilt time til ul nå når jeg er ca 12 uker (denne betaler jeg selv) for å sjekke at alt er bra med fosteret :)

Jeg har hatt tidlig UL ved flere svangerskap for å se at det er liv, da jeg har hatt flere MA. Har også villet vite om eventuelle alvorlige misdannelser. Dette svangerskapet fikk vi nok en grunn for tidlig UL, nemlig tvillinger! Det er mye lettere å avgjøre oppbygging av fosterhinner og morkaker i første termin en ved OUL. Så mange grunner

Jeg fikk henvisning til tidlig ultralyd fordi jeg har mistet 2 ganger nylig og var/er skikkelige engstelig denne ungen. Hadde en blødning uka før jeg skulle på ultralyden som gjorde at fikk en hastetime da også..

Fikk først en for å finne ut hvor langt jeg er (har nada syklus og sjelden mens) men da så vi ingenting så trodde MA. Fikk en til en uke etter, da var lille der. Så siden jeg ble så skremt bestilte vi en i uke 11 for å sjekke alt. Nå har jeg såååå lyst på en ul i uke 15 eller noe haha, bare for å se lille...

Back
Topp