Hvorfor tidlig UL?

ely

Blir kjent med forumet
Septemberlykke 2015
Ser at det er så mange som vil ha tidlig ul.
Kan jeg spørre om hvorfor? Blir dere henvist via fastlege til sykehuset eller går dere til private?

Vi har diskutert endel om dette på skolen, så derfor jeg blir litt nysgjerrig. :)
Personlig vil jeg vente til OUL om det ikke skulle være noen åpenbar grunn som gjør at jeg må en tur før. :)

For meg finnes det 2 ganske åpenbare ting som gjør at jeg vil ha tidlig UL.

Den første er noe som heter blighted ovum. Det er at kroppen blir gravid og har alt som trengs utenom selve forsteret. Dette fant vi ut i uke 9 i fjor på denne tiden. Ingenting som sa at noe skulle være galt. Kroppen var jo gravid.

Den andre er missed abortion. At fosteret dør men kroppen gjør ikke noe med det. Fant ut at hjertet hadde sluttet å slå da jeg var nesten 10 uker, men gikk helt til uke 13 før vi fikk beskjed om det.

På grunn av det som har skjedd får jeg oppfølging av sykehuset denne gangen. Har vært på to ul til nå og skal på en ny neste uke. Blir litt nervøs når man har vært igjennom det jeg har.

Eg hadde ikkje peiling på kor langt eg var på vei for mensen min er veldig uregelmessig, jeg tok en graviditets test på apoteket og den viste 3+ som vil si fem uker og mer, og den går ikke lengre opp om man er seks syv eller åtte uker eller ka, så derfor følte jeg at jeg måtte vite om jeg var 1, 2 eller 3 måneder på vei :-)

Alt såg forresten bra ut og jeg er 8+1 i dag ☺️❤️

Rett og slett for å roe nervene litt, det brått litt mer sikkert når man har sett hjertet slå. Selv om det selvsagt også kan skje at det stopper før man er 12 uker. Men kjenner jeg er litt mindre stresset nå etter å ha tatt det.

Jeg har hatt to UL og skal på nr tre om en mnd. Det er fordi jeg hadde sa før jul og i min genetikk er det en del svangerskaps problemer som ender i sa, dødfødsel og infeksjoner som gir barn hjerneskade og død. Derfor følges jeg ekstra opp.

Har hatt en ma tidligere, var på privat ul i uke 12 der viste det seg at fosteret døde i uke 6.. Måtte igjennom medisinsk abort. Derfor ønsker jeg tidliger ul

Med første mann var jeg vel 3 ganger på tidlig ul før oul, den første hadde egentlig ingenting med babyen å gjøre men fikk se babyen og et bankende hjerte og den andre var for å få et bilde som vi kunne gi til de kommende oldeforeldrene og den tredje var det gynekologen min som ville jeg skulle ta rett etter uke 12 så jeg kunne se at babyen hadde det bra (har mistet 2 ganger før)

Nå kommer jeg til å bestille en tidlig ul time i uke 12/13 bare for å se at alt er bra mtp MA og andre ting som kan være galt.

Pga svangerskap i egglederen og at jeg nå kun har en eggleder igjen.. vil ikke miste den siste jeg har igjen.. i tillegg var det uuuuuutrolig vondt å ha indre blødninger pga sprukket eggleder, som legene bare trodde var en cyste som hadde sprukket .. :/

Når jeg var gravid mellom Storebror og Lillesøster fikk jeg henvisning av legen til tidlig ul grunnet en bitteliten blødning (som jeg nevnte for legen i forbifarten bare). Jeg var ikke bekymret i det hele tatt, for det var bare litt lyserosa utflo en dag. Det viste seg på ul i uke 12 at jeg fått ma i uke 9. Hadde ingen tegn til at noe var galt og vet ikke hvor lenge jeg ville gått uten at kroppen sagt fra hvis jeg ikke gått til legen.

Når jeg ventet nr 2 fikk jeg henvisning av legen til tidlig ul for å ikke bekymre meg at noe var galt, ikke for at det var noe økt risiko for det.

Denne gang venter jeg nummer tre og har bestilt time selv. Går til tidlig ul før jeg har første legitime. Nå vil jeg sjekke i uke 12 at det ikke er en ma igjen, at det er et hjerte som slår, at fosteret er friskt, og ikke minst forsikre meg om at det bare er en liten krabat der :) Hvis det er flere trenger jeg noen ekstra uker for å forsone meg med tanken...

Jeg tar tidlig ul da jeg hadde en blighted ovum i høst. Klarer ikke å tro at jeg er gravid og heller ikke å glede meg over svangerskapet. Trenger bekreftelse på at det faktisk er liv og ikke at kroppen som lurer meg.

Jeg kan aldri tenke meg å gå til OUL som er alt fra i uke 17-22 for så å finne ut at det ikke har vært liv fra f.eks uke 6. Så jeg trenger bekreftelse på at det faktisk går bra inni der. Så jeg går til privat og skal ha UL da jeg tror jeg er 7 uker, så igjen da jeg er 8uker, 10uker og 12uker i første omgang om alt er bra ved 7uker..

Jeg har gått på hormonbehandling hos gyn, og da jeg ringte og sa ifra om at jeg hadde testet positivt, så var det ikke noe spørsmål. Det var prosedyre å ha tidlig ul. Og det hadde jeg i dag, 7+0. Alt så bra ut, men han vil ha meg tilbake på ny ul i uke 12. Skjønner ut fra mange her at jeg er heldig som bare betaler 80,- hver gang!

Eg har tenkt å ta UL tidlige pga tidlegare SA - mista i veke 11, men då hadde det visst ikkje vore liv på et par veker..

Jeg synes det er betryggende :) Var på privat ul i uke 5 for å få bekreftet at det var noe der inne (kjemisk mnd før) og skal på ul i uke 12 før vi deler nyheten :)

jeg ville se at det faktisk var liv, og hvor langt jeg var på vei. hadde UL i uke 7 med første også, men blir kun den ene, venter til O.UL nå :)

Jeg hadde en MA i høst, trodde jeg var nesten 10 uker på vei, mens den lille ble målt til 7+2 ca. Hadde alt av symptomer og vel så det, men ikke liv. I tillegg hadde jeg liten blødning og smerter i dette svangerskapet.... Har til nå vært på to ultralyder og skal ha en tredje i uke 12-13. Har ikke behov for å gå "gravid" uten grunn...

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å ta tidlig UL, men kjenner nå at det frister veldig å spandere på meg en rundt uke 12, sånn for å være sikker før vi begynner å spre nyheten. Ikke fordi jeg egentlig tror noe er galt, men det er jo godt å vite.

Jeg har hatt en sa mellom jentene mine og en ma i høst. Gyn ville at jeg skulle følges med ul tidlig når jeg ble gravid på nytt. Jeg var på ul da jeg var 6-7 uker og skal tilbake neste uke da jeg er 9-10 uker. Jeg fikk også en progesteron-krem som jeg tar for å forhindre nye aborter.

I tillegg hadde jeg et noe komplisert svangerskap med nr to som endte med en komplisert fødsel der de måtte gjenopplive jenta mi etter fødselen. (Hun er ei frisk og rask jente I dag.) Denne gangen skal jeg nok ha planlagt ks. Da er det viktig å være helt sikker på termin!

Jeg skal ha tidlig UL i uke 12 for å sjekke at barnet er friskt. De sjekker da at alt utvikler seg som det skal og om evt andre ting som feiler barnet..
rett og slett fordi jeg ikke vil vite om mitt barn har en alvorlig feil i uke 18 og jeg da måtte ta en avgjørelse på det..

Har et vennepar som gjorde det. De ventet til uke 18.. da får de vite at barnet er så sykt at det ikke vil overleve utenfor livmoren. Da måtte de ta en avgjørelse på om de skulle føde barnet for å få noen minutter sammen med det, eller om de ville avslutte svangerskapet..

DET vil jeg ikke oppleve!
Da vil jeg heller ta avgjørelsen i uke 12...

Back
Topp