hvorfor sover alle barna ute?

min har alltid sovet MYE  bedre inne på rommet sitt enn ute i vogna.. ute i vogna blir det alldri mer enn 30min,inne på rommet sitt 1-2 timer,oftest 1,5.

Godt spørsmål som jeg rett og slett ikke kan svare på :)
Mine unger har aldri sovet ute i vogn alene med meg iallefall :)
Kun sovet i vogn når jeg har vært ute å gått tur :)

Sønnen min sover mye bedre ute i frisk luft. Kan sove opp til tre timer ute, men inne er det maks 30 minutter :)

Plonk skrev:
Hvilket hormon produseres på dagtid  i forhold til på natten?

Dagslys gjør at kroppen produserer mer melatonin, som igjen er med på å styre døgnrytmen vår.

Løvesnuppa skrev:

Plonk skrev:

Dagslys gjør at kroppen produserer mer melatonin, som igjen er med på å styre døgnrytmen vår.

Det stemmer IKKE. Melatonin blir kalt nattens hormon, av den grunn at den kun produseres om natten/i mørket. Dagslys demper denne prossessen, derfor er vi mer friske og opplagte på sommeren, (pga mindre innhold av søvnhormon i kroppen) og grunnen til at vi kan bruke lysbehandling mot f eks vinterdepresjon :-) Derfor er det anbefalt å sove i totalt mørke, slik at kroppen produserer det den trenger :-)

Jeg har aldri latt mi sove ute i vogn mens jeg selv er inne og gjør husarbeid. Jeg har ikke turt å slippe henne av syne. Mi sov godt i vognen mens vi var ute og  trillet, var vi hjemme sov hun i sengen sin. Kommer ikke til å legge nestemann ut uten tilsyn heller.

begge mine har alltid sove inne i sengå si så sant som me ikke e ute å trille tur :)
di sove lengre å bedre inne enn i vognå (men d kan jo ha noe me at di ikke e vant t å såva i vognå)
ikke har eg plass t å ha vognå ståande ute me ein sovande baby i heller.

men frisk luft får di ford :)

*Tullingen* skrev:
begge mine har alltid sove inne i sengå si så sant som me ikke e ute å trille tur :)
di sove lengre å bedre inne enn i vognå (men d kan jo ha noe me at di ikke e vant t å såva i vognå)
ikke har eg plass t å ha vognå ståande ute me ein sovande baby i heller.

men frisk luft får di ford :)

signerer deg tullingen :)
her sov de ute kun i bhg, og da jeg var ute og trillet.

Mine har heller ikke sovet ute, da jeg bor i blokk uten heis og veranda.
Har sovet ute på turer.

mine har sovet bedre ute enn inne.. bedre med frisk luft kanskje;)

Det er så praktisk å gå tur og så bare kunne sette fra seg vogna på trappa når vi kommer hjem. Dagluren har alltid vært i vogna her, da sover hun lengst og jeg kan bysse henne i søvn om det trengs.
Men på vinteren står hun like gjerne inne i yttergangen der det er kaldt for å få sove. Jeg synes at det ofte er for surt og dårlig vær til å la henne stå ute uansett. Da sover hun i vogna i gangen i stedet.
I bhg har de knekket koden for å få henne til å sove lenger; hun sover inne på et kjølig rom med vinduet på vidt gap. Da sover hun 2 timer i motsetning til 1 time og er mye mer opplagt! (sikkert mest pga mindre lyd inne enn ute der storungene leker)
Frisk luft er sunt men en kan sørge for frisk luft inne også. For oss ble det bare enklere å legge henne i vognen og ut. Da hun var baby kunne jeg legge henne i vogna til å sove ute, gå og stelle meg og så kunne jeg gå tur direkte. :-)

han minb sover ikke ute, men det er fordet han ikke vil sove i vogna si elelr han sovner etter litt men da sover han bare 20 min max, legger jeg han i senga si da sovner han med en gang og sover 2-3 timer

Mrs Lutz skrev:
fordi de får frisk luft og sover da mye bedre.
fordi dagslys gjør at kroppen produserer et hormon som gjør en søvnig og bedrer søvnkvaliteten.
fordi babyer er vant til å bli "vugget" inne i magen og noen trenger da å bli vugget/trillet i søvn, og en vogn er da veldig praktisk.
fordi det er viktig å gjøre forskjell på dag og nattsoving, slik at barnet etterhvert lærer at de skal sove lenge av gangen på natten. på natten skal det være mørkt og stille.
fordi da er man ikke bundet til å være hjemme når barnet sover, det er praktisk å kunne legge barnet til dagduppen hvor enn du måtte være - istedenfor å måtte dra hjem når klokken nærmer seg sovetid og så må man bli værende hjemme til barnet har sovet ferdig duppen.

Yess!!
Mi har sovet litt nedi i kalde gangen i vinter når det har vært FOR kaldt.. ellers ute hver dag. Da hun var nyfødt var det over 14minus ofte, så ble litt lite utesoving i førsten...
Men hun er nå 19mnd og sover ute hver eneste dag fortsatt. Veldig sunn og frisk jente.

Det beste er jo å være mest mulig utendørs hver eneste dag. De sover mye bedre på nattan om de får mye frisk luft på dagen også. Aldri sovet i sengen på dagen... nattsoving er noe annet enn dagsoving her hos også.

Vi har jo babycalling på da... jeg kan høre om så noen puster i en radius av 3meter fra vognen... også bor vi ikke mitt i sentrum heller og har ingen problemer med å sette vognen ut. Der vi bodde før hadde jeg vognen på verandaen.

Tina Emilie skrev:

Løvesnuppa skrev:

Plonk skrev:

Det stemmer IKKE. Melatonin blir kalt nattens hormon, av den grunn at den kun produseres om natten/i mørket. Dagslys demper denne prossessen, derfor er vi mer friske og opplagte på sommeren, (pga mindre innhold av søvnhormon i kroppen) og grunnen til at vi kan bruke lysbehandling mot f eks vinterdepresjon :-) Derfor er det anbefalt å sove i totalt mørke, slik at kroppen produserer det den trenger :-)

Sikkert derfor jeg aldri får sove etter å ha sittet og stirra inn i pc-skjermen i flere timer:P

Benjamin sover ikke ute hjemme, kun i barnehagen. Han sover mye bedre inne i senga si, derfor sover han inne. Han sov ute til han var ca 4 mnd, så begynte han å sove veldig korte dupper, prøvde å legge han inn og han sov mye lenger. Han sover alltid med vinduet oppe så får frisk luft uansett Det går greit med soving i vogn ute i barnehagen, og han sover i vogn om vi er borte :o)

jeg sover også best med frisk luft. har soveromsvinduet åpent hele året:)

Eldste sov mykje betre ute enn inne, yngste sov best i senga. Veldig praktisk når dei er vane med å sove i vogna, gjer jo at ein ikkje MÅ vera heime for å få dagluren.

Mine har alltid sovet best ute i vogna på dagen.
Minstemor ble født i slutten av desmeber og fra hun var 3 uker har hun sovet ute når temperaturen ikke var for lav. Bor på landet innerst i en blindvei og de har sovet i le under tak på verandaen eller trappen.

Luften inne er mye tørrere enn luften ute og barn som er mye inne har større risiko for astma. I tillegg er det gjerne kjøligere ute og barn som sover i kjølig miljø sover bedre:-)

Back
Topp