Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvilket hormon produseres på dagtid i forhold til på natten?Plonk skrev:
Løvesnuppa skrev:
Dagslys gjør at kroppen produserer mer melatonin, som igjen er med på å styre døgnrytmen vår.
Det stemmer IKKE. Melatonin blir kalt nattens hormon, av den grunn at den kun produseres om natten/i mørket. Dagslys demper denne prossessen, derfor er vi mer friske og opplagte på sommeren, (pga mindre innhold av søvnhormon i kroppen) og grunnen til at vi kan bruke lysbehandling mot f eks vinterdepresjon :-) Derfor er det anbefalt å sove i totalt mørke, slik at kroppen produserer det den trenger :-)
begge mine har alltid sove inne i sengå si så sant som me ikke e ute å trille tur :)*Tullingen* skrev:
di sove lengre å bedre inne enn i vognå (men d kan jo ha noe me at di ikke e vant t å såva i vognå)
ikke har eg plass t å ha vognå ståande ute me ein sovande baby i heller.
men frisk luft får di ford :)
fordi de får frisk luft og sover da mye bedre.Mrs Lutz skrev:
fordi dagslys gjør at kroppen produserer et hormon som gjør en søvnig og bedrer søvnkvaliteten.
fordi babyer er vant til å bli "vugget" inne i magen og noen trenger da å bli vugget/trillet i søvn, og en vogn er da veldig praktisk.
fordi det er viktig å gjøre forskjell på dag og nattsoving, slik at barnet etterhvert lærer at de skal sove lenge av gangen på natten. på natten skal det være mørkt og stille.
fordi da er man ikke bundet til å være hjemme når barnet sover, det er praktisk å kunne legge barnet til dagduppen hvor enn du måtte være - istedenfor å måtte dra hjem når klokken nærmer seg sovetid og så må man bli værende hjemme til barnet har sovet ferdig duppen.
Det beste er jo å være mest mulig utendørs hver eneste dag. De sover mye bedre på nattan om de får mye frisk luft på dagen også. Aldri sovet i sengen på dagen... nattsoving er noe annet enn dagsoving her hos også.
Vi har jo babycalling på da... jeg kan høre om så noen puster i en radius av 3meter fra vognen... også bor vi ikke mitt i sentrum heller og har ingen problemer med å sette vognen ut. Der vi bodde før hadde jeg vognen på verandaen.
Tina Emilie skrev:
Løvesnuppa skrev:
Dagslys gjør at kroppen produserer mer melatonin, som igjen er med på å styre døgnrytmen vår.
Det stemmer IKKE. Melatonin blir kalt nattens hormon, av den grunn at den kun produseres om natten/i mørket. Dagslys demper denne prossessen, derfor er vi mer friske og opplagte på sommeren, (pga mindre innhold av søvnhormon i kroppen) og grunnen til at vi kan bruke lysbehandling mot f eks vinterdepresjon :-) Derfor er det anbefalt å sove i totalt mørke, slik at kroppen produserer det den trenger :-)