hvorfor sover alle barna ute?

Sillien

Gift med forumet
jeg bare lurer, venter første barnet.... hvorfor må man kjøre vognen ut og la de sove der? hvorfor sover de ikke bare inne? hehe

Hørt om frisk luft? Det er sunt! :p

Snuppa sover ute av den enkle grunn at jeg ikke får henne til å sove inne på dagtid.
Sånn har hun vert siden hun var bitteliten. Eneste sjansen for å få henne til å sove inne var å bysse henne i søvn for så å legge henn ei sengen, men duppene ble ofte mye kortere enn ute i vognen.

jeg skjønner såpass at frisk luft er sunt ;) men jeg ser ikke logikken i at det er bedre å ligge ute på vinteren istedenfor inne i et hus...... får man ikke vondt i halsen av den kalde luften? :P

fordi de får frisk luft og sover da mye bedre.
fordi dagslys gjør at kroppen produserer et hormon som gjør en søvnig og bedrer søvnkvaliteten.
fordi babyer er vant til å bli "vugget" inne i magen og noen trenger da å bli vugget/trillet i søvn, og en vogn er da veldig praktisk.
fordi det er viktig å gjøre forskjell på dag og nattsoving, slik at barnet etterhvert lærer at de skal sove lenge av gangen på natten. på natten skal det være mørkt og stille.
fordi da er man ikke bundet til å være hjemme når barnet sover, det er praktisk å kunne legge barnet til dagduppen hvor enn du måtte være - istedenfor å måtte dra hjem når klokken nærmer seg sovetid og så må man bli værende hjemme til barnet har sovet ferdig duppen.

Mrs Lutz skrev:
fordi de får frisk luft og sover da mye bedre.
fordi dagslys gjør at kroppen produserer et hormon som gjør en søvnig og bedrer søvnkvaliteten.
fordi babyer er vant til å bli "vugget" inne i magen og noen trenger da å bli vugget/trillet i søvn, og en vogn er da veldig praktisk.
fordi det er viktig å gjøre forskjell på dag og nattsoving, slik at barnet etterhvert lærer at de skal sove lenge av gangen på natten. på natten skal det være mørkt og stille.
fordi da er man ikke bundet til å være hjemme når barnet sover, det er praktisk å kunne legge barnet til dagduppen hvor enn du måtte være - istedenfor å måtte dra hjem når klokken nærmer seg sovetid og så må man bli værende hjemme til barnet har sovet ferdig duppen.

ahh oki :) da fikk jeg mange logiske svar ;)

Mine har fått masse frisk luft, men ikke når de sov. Har ikke passa og ha vogn ute hverken her eller de vi bodde før.

Sillien skrev:
jeg skjønner såpass at frisk luft er sunt ;) men jeg ser ikke logikken i at det er bedre å ligge ute på vinteren istedenfor inne i et hus...... får man ikke vondt i halsen av den kalde luften? :P

luften inne i vognen blir varmet opp av kroppsvarmen til barnet (babyer begynner å produsere varme når de er ca 6 uker gamle). Hvis du stikker handa inni kalesjen i en vogn så kjenner du at luften der er mye varmere enn utenfor, selv om det er minusgrader ute (så lenge vognen står i le selvfølgelig og det er en vogn med et stoff som er laget for nordisk klima).

Kommunelegen sier at det ikke er noen grense på kuldegrader for når de kan sove ute i vogn så lenge vogna står i le (imotsetning til lek ute så går grensen på minus ti under 3 år og minus 15 over 3 år). Men små babyer ville jeg vært litt mer forsiktig med og tenker at når det er over minus 8 grader ville jeg hatt vogna i en garasje eller inne i gangen.

ps babyer liker å bli pakket godt inn når de skal sove - de er jo vant til å ligge trangt i magen;)

Mine har sovet ute fordi:
- De sovner lettere i vogn (slipper så mye byssing som inne)
- De sover bedre og lengre, og klarer seg derfor med færre lurer (når det er for kaldt til å sove ute så har jeg slitt veldig med at de er grinete, og minste har måtte sove på fanget mitt...)
- Godt med frisk luft!

Sign alt over, pluss at da får man gjort mye inne som ikke kan gjøres når baby sover. Typ tørketrommel, støvsuge, høy musikk ol.

victoriapus skrev:
Sign alt over, pluss at da får man gjort mye inne som ikke kan gjøres når baby sover. Typ tørketrommel, støvsuge, høy musikk ol.

Kan du vel ;) Jeg gjorde det da Amanda var baby og vi ikke hadde veranda.
Kommer an på hva de er vant til.

Thejohan skrev:

victoriapus skrev:

Akkurat! ;-)

Thejohan skrev:

victoriapus skrev:

Det kan jeg definitivt ikke! Tro at jeg har prøvd! Han tåler ingenting når han sover, omtrent så nobon ikke kan nyse engang.. Men får satse på at barnehagen får kurert han;-)

Det er veldig bra med litt luft, det er ikke SÅ bra ventilasjon på et soverom - kan ikke sammenlignes med ute, ihvertfall! :-)
Jeg begynte dog ikke med utesoving før gutten min var rundt 4 mnd, fordi han er født midt i desember. Jeg ville ikke legge en nyfødt ut i mange minusgrader - ei heller et spedbarn. Men da våren kom sov han endel ute (men ofte i senga inne også).

Det er mange foreldre som reagerer på at barnehagebarn sover ute hele tiden (i vår bhg gjør de det), men det forstår jeg ikke helt. De legges jo ikke ut i 20 minus - og den luften de får ute er bare bra.

(Og ikke gidd å komme med astma-barn-unnskyldningene/forklaringene, de kan av naturlige grunner ikke sove ute når det er veldig kaldt, men det vet de fleste )

Thejohan skrev:

victoriapus skrev:

jeg var fast bestemt på å venne guttungen til støy. det funket ikke før han var 2,5 år (selv om han begynte i bhg når han var 1). unger er forskjellig! en ting er gjevn dur som støvsuger...men plutselige lyder kunne jeg bare glemme!

Frisk luft= bedre søvnkvalitet og er bra for lungene :)
Og så kan man få unna litt andre ting i huset mens ungen står ute :) Er ofte enklere å få ungene til å sovne i vogn også :)

Min har sovet inne mye.. litt ute og mye inne.
Han sover like godt både inne og ute.. Tror man bare må velge det som passer for seg selv!
Ingen av oss som legger oss ut for å ta en lur  fordi det er så sunt !! (Kanskje noen, men de færreste). Er vel ikke så vanlig i andre land heller..

Hvilket hormon produseres på dagtid  i forhold til på natten?

Frisk luft er sunt, de sovner lettere og sover lengre og bedre ute enn inne. Er min erfaring ihvertfall. De få vinterdagene de må ligge inne er et helvete, for da sover de bare korte lurer om noe i hele tatt, og blir bare trøtte og grinete..

Babyen min ble født i slutten av juli og fra hun var 3-4 uker gammel så sov hun ute i vogna si.
Svigerforeldrene mine mente forøvrig at jeg var en barnemishandler som "tvingte" henne til å sove ute på vintern og mente at jeg burde prøve å sove i telt midtvinters, så jeg fikk lide like mye som ungen min...  Hjelpes :-S  Jeg sleit VELDIG med å overbevise dem om at det er sunt å sove ute!

Back
Topp