Hvorfor kaster noen opp under fødsel?

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Og noen ikke? Har det med smertene å gjøre? Altså, hvordan man reagerer generelt på smerte?

Jeg kastet aldri opp med nr1, var ikke kvalm heller. Og er livredd for å gjøre det nå... har skikkelig oppkast fobi.... no joke liksom... har skikkelig angst for det. Både å gjøre det og å se/høre/lukte det.... :(

Litt usikker på hvorfor det skjer. Tror det er delvis pga at kroppen tømmer seg og delvis pga smertene? Jeg kastet opp flere ganger under min fødsel, både i starten og langt ut i fødselen. Men jeg må si at jeg oppi det hele faktisk ikke ble særlig plaget av det. Man går liksom inn i en rar boble under fødsel. Jeg HATER å kaste opp og har nok normalt sett litt angst for det jeg og. Jeg hadde også syk angst for å bæsje på meg under fødsel, men der og da kunne jeg ikke gitt mer faen :P Spent på hvordan det blir denne gang.

Jeg kastet opp 2 ganger men det kom veldig plutselig. Tror det var pga at jeg brukte lystgass veldig mye og ble uvell av det, ikke pga smertene :)

Jeg kasta opp første fødsel. Tror det var pga adrenalinet, smertene og at jeg var veldig stressa. Kastet ikke opp under andre fødsel og den var ikke noe mindre vond akkurat. Men jeg slappa bedre av.
Jeg følte faktisk at det eneste som var litt behagelig under første fødsel (for uten om varme kluter på tissen under pressriene) var å kaste opp hehe. Følte meg jo litt bedre etter å ha kasta opp.

Jeg kastet opp tidlig i første, rett før pressriene med andre, og slapp unna med tredje.:happy: Tredje var tyngste og vondeste fødsel (stjernekikker) så det hadde ikke direkte sammenheng med smerter hos meg.. Vet ikke hvorfor det ble sånn :confused005
Det kjipeste med å kaste opp var med første, syns jeg, siden jeg etter det ikke fikk I meg mat/energi..

Det å kaste opp har jeg ikke tenkt på eller hørt om en gang. Men jeg kaster egentlig opp ganske lett, eller blir veldig fort kvalm, reisesyk osv. Sååååå da får jeg forberede meg på det :dead:

Jeg spurte jordmor om dette, siden jeg kasta opp første fødsel og hun sa at noen reagerer på smerte på den måten. Ble kvalm og trodde jeg skulle kaste opp under andre fødsel, men gjorde det ikke den gangen. Håper jeg slipper denne gangen! Vi må vel for alvår begynne å tenke på fødsel nå! :wideyed::clock

Jeg har også fobi, men kastet heller ikke opp under første fødsel... Og da hadde jeg helt ekstreme stormrier. Så jeg satser på at jeg ikke reagerer på smerte på den måten

Var kvalm hver gang eg fikk en rie så når eg kastet opp så var det en lettelse, følte meg så mye bedre etterpå. Hehe

Hadde ikke sånn veldig vondt så tror nok ikke det var derfor.

Vi deler den fobien der, Arielle :arghh: ...men, kastet ikke opp under fødsel sist. Ble kvalm da xen dro med seg en svær baconpølse med tilbehør inn på føden.. den fikk han spise på gangen! Orket ikke lukter.
Tenker jeg kommer til å skrive det i fødebrevet, både dette med fobien og INGEN matlukt inne på rommet. o_O
Så vidt jeg har forstått, så kan det komme av smertene. Vurderer seriøst å sjekke mulighetene for å ta kvalmestillende før jeg reiser til føden. Må forhøre meg med legen og trygg mammamedisin. Bare for å ikke ha det som et monster i hodet når ting starter

Vi deler den fobien der, Arielle :arghh: ...men, kastet ikke opp under fødsel sist. Ble kvalm da xen dro med seg en svær baconpølse med tilbehør inn på føden.. den fikk han spise på gangen! Orket ikke lukter.
Tenker jeg kommer til å skrive det i fødebrevet, både dette med fobien og INGEN matlukt inne på rommet. o_O
Så vidt jeg har forstått, så kan det komme av smertene. Vurderer seriøst å sjekke mulighetene for å ta kvalmestillende før jeg reiser til føden. Må forhøre meg med legen og trygg mammamedisin. Bare for å ikke ha det som et monster i hodet når ting starter
Godt å lese andre som også har det sånn! Alltid hatt en kraftig fobi mot oppkast, siden jeg var liten... veldig rart. Er bare så utrolig ekkelt.

Jeg kastet opp hjemme sist, men hadde hatt rier en god stund da, var 7 -8cm åpning da jeg kom til sykehuset. Følte det var kroppen som ville tømme seg. Kastet også opp senere, men det tror jeg var pga lystgass som ikke var noe for meg..

Har heldigvis ikkje kasta opp under fødsel sjølv, men det er jo relativt vanleg. Skjønner godt du er bekymra, men sidan du ikkje kasta opp forrige gong går det an å halde ein knapp på at du slipper no og! Det er faktisk ein eiga diagnose som heiter emetofobi, litt offtopic men no veit du det :p

"Oppkast
Hvorfor kaster noen opp i forbindelse med fødselen? Er det vanlig?
– Jeg vil tro at rundt en fjerdedel av de fødende er kvalme eller kaster opp under fødselen. Dette er fordi fødselen er en høyintensitets-opplevelse. Det er rett og slett intensiteten, eller smerten som gir kvalme og noen ganger oppkast."
https://www.babyverden.no/Fodsel/Foedselsforberedelser/Tabuer-ved-fodselen/

Var igangsatt på formiddagen og på natta begynte riene og jeg kastet opp 10-15 ganger mellom kl 03-06 på morgen :o Var overbevist om at det var sprøyten med fentanyl de gav meg da riene begynte som gjorde det så nektet mer av det. Kun lystgass i fødsel. Kastet ikke opp mer i aktiv fødsel, men orker heller ikke å spise særlig for var redd for å kaste opp igjen så endte med at de gave meg så nærigsgivende drypp :o Og fikk klyster kvelden før riene startet og glad for det ;) Redd vi ikke skal rekke det nå om det skulle starte av seg selv!

Noen reagerer på medisiner de får under fødsel, mens andre kaster veldig ofte opp når riene blir intense. Ofte er det er tegn for oss jordmødre at riene er gode :)

Jeg kastet opp i ett under de syv siste timene forrige fødsel :depressed: Tok ingen medisiner og det var ingen mat på rommet. Har verken før eller senere kastet opp på grunn av smerter. Kom meg også fint gjennom første trimester uten oppkast. Mistenker at intensiteten på riene var årsaken hos meg. De var veldig intense og kom såpass tett at fødselslegen til slutt besluttet at nok var nok og forløste gutten med vakuum.

Back
Topp