Hvorfor kan ikke katteeierer...?

enogtosmå

Gift med forumet
Hvorfor kan ikke katteeiere sterilisere/kastrere kattene sine. Ser såå mange annonser på finn om kattunger som må gies bort innen da og da, ellers så blir de avlivet. Synes det er helt forferdelig  trist :(

Koster penger, og katter er gratis.

Fordi de er uansvarlige og tankeløse :(

spirrevippvipp skrev:
men det koster jo penger og liv å avlive kattungene også...

Nå skal jeg være så grotesk som virkeligheten er, og si at det er gratis å avlive kattene også, om man ikke har hjerte.

spirrevippvipp skrev:

Ikke om de tar de med hammeren som desverre er en realitet for mange...

spirrevippvipp skrev:

Sånne idioter som setter kull på kattene sine på den måten, avliver dessverre ikke hos dyrlegen heller. De slenger dem i veggen.

Er en grunn til at mi er sterilisert ja... Før hadde jeg flere katter og jeg avliva ingen om jeg ikke fikk gitt bort ungene.. jeg hadde 6 katter på det meste.. og 3 av di hadde jeg selv fordi jeg ikke fikk gitt di bort.. avliving var ikke ett alternativ for meg...
Nå har jeg måttet gi fra meg nesten alle kattene mine når jeg flytta da.. og 1 døde veldig uventet :(( og 1 måtte jeg avlive pga hun var syk.... huff...
Nei synes folk skal sterilisere/kastrere istedenfor å avlive uskyldige små puser :((

Katten jeg hadde tidligere fikk kattunger når hun var 9 mnd. Hun fikk 8 stykker. Jeg tenkte at jeg burde sterilisert henne, så disse kattungene skal gies bort, får jeg ikke gitt de bort, tar jeg dem selv. Jeg måtte ta vare på en. En døde naturlig, uten min innblanding. Når vi blei sammen så fikk vi en katt igjen, og jeg sa, er det jentepus skal hun steriliseres, om hun blir drektig skal ingen av barna taes liv av. Det er min oppgave som katteeier å passe på at katten ikke blir drektig. Den første katten jeg hadde fikk p-piller i noen uker etter hun fikk unger, men slutta tvert når jeg hørte om risikoen for kreft hos katten. Den første katten, takla ikke helt og få barn, og blei ikke helt god etterpå, men jeg tok ikke livet av henne eller noe, men desverre stakk henne av :(. Med den katten vi har nå, så hadde ikke jeg noe særlig inntekt, med tanke på at det koster for sterilisering, men vi ønska oss det til jul. Kanskje kjedelig julegave for noen, men jeg hadde aldri tatt livet av kattungene hvis det hadde kommet noen.

Syns det er forferdelig at noen lar kattene sine få kull på kull, ogaå tar de livet av ungene. Får vondt inni meg. 

Katter er desverre et dyr som har altfor lav status.

Når dyr er gratis, så ender de fleste (men heldigvis ikke alle) opp i et hjem der anskaffelsen av et dyr overhodet ikke er gjennomtenkt.

Folk ser en annonse med et bilde av en dritsøt kattunge med trusler om avliving.
Så tenker de at "den må vi ha"- plutselig sitter de der med en katt som de knapt vet bak eller frem på.
- Sterilisering/kastrering... trenger man det da? Det koser jo penger.... Kan jo ikkje bruke 1000 kr på et gratis dyr, nei det er for mye penger (og samme kvelden svir de gjerne av en 1000 lapp på byn...)
- Plutselig får katten løpetid, jamrer og skriker med rompen i været- gøy de to første timene, så hiver de katten ut fordi det er plagsomt å ha en katt som jamrer i ETT SETT!

............................ og noen mnd etterpå har de selv en annonse ute på finn.no med gratis kattunger som blir gitt vekk til de første som melder seg- drit opp i om det er ansvarsfulle folk eller ei, de blir jo kvitt en kattunge....

Så fortsetter den onde ringen!

HAR DU KATT- TA ANSVAR OG KASTRER.
ER DU UHELDIG Å FÅR ET KULL PÅ KATTEN DIN- IKKE GI DE VEKK GRATIS- OG EI HELLER TIL FØRSTE OG "BESTE" SOM MELDER SEG.
Og har du vært uheldig å fått et kull, så ta i hvert fall ansvar etterpå å få katten kastrert!
Og husk å kastrere guttene også, selv om de ikke kan føde kattunger  (man må være to vet dere.... ;)

Og heldigvis så finnes det ansvarsfulle katteiere, ikke alle som tar i mot en katt gratis er ansvarsløse ovenfor kjæledyret sitt ;)

Og for oppdrettere av rasekatter er det jo litt annerledes også. 

i tillegg er det stadig, annonser om billig sterilisering. Mamma steriliserte hukatten sin for 200 kr. Jeg fikk vite at ei av de som fikk kattunge av meg, har tatt livet av henne på en stygg måte, fordi hun fikk så mange kattunger, det holdt på å klikke for meg... Men er for sent å snu nå. Men de andre kattungene jeg ga bort er gitt bort til fine og kjente familier av meg. Mamma tok 2 av de, og de er så fantastisk fine, er morro at jeg kan møte de så mye jeg vil 

Nova85 skrev:
Fordi de er uansvarlige og tankeløse :(

nettopp

AnaBanana skrev:
Koster penger, og katter er gratis.

Gratis og gratis, koster nå med mat til katter :)

*lykkeligst* skrev:

spirrevippvipp skrev:

Ikke om de tar de med hammeren som desverre er en realitet for mange...

Det er faktisk ulovlig i Norge og avlive husdyr unntatt om de er livstruende skadet.
Så jeg anmelder om jeg hører om slikt.

TonjeJenta skrev:

Det er faktisk ulovlig i Norge og avlive husdyr unntatt om de er livstruende skadet.
Så jeg anmelder om jeg hører om slikt.

Ikke om de er under 8 dager gamle dessverre. Da er det lov for alle.

Hadde 2 innekatter (vet det ikke er helt idielt) hadde så utrolig lyst på katt etter mange år uten, og endelig leide jeg en leilighet (2.etasje) hvor jeg fikk lov å ha katt. da de fikk løpetid steriliserte jeg de begge fordi det gikk ikke ann å sove engang.. kosta jo litt, men ville gjort alt for kattene mine.. nå er de lykkelige som utekatter og trenger ikke tenke på at de kan bli drektig:)

Veldig enig...er nok kostnadene som de ikke syns er verdt det...

Back
Topp