ORIGINAL: elphaba
interessant lesning!
jeg har også lurt litt på dette tema.. vi har jo bodd 1 år i tyskland, og her er det veldig mange muslimer. spesielt folk fra tyrkia. jeg går på tyskkurs, og det er egentlig et obligatorisk kurs for innvandrere, og der er det folk fra både polen, russland, tyrkia, iran og afghanistan. også meg fra norge da hehe (men jeg er der frivillig). det er 3 tyrkere i min gruppe, og alle tre har forskjellig "klesstil". hun ene går med helt vanlige klær og inget hodeplagg. hun andre har vanlige klær (men viser ikke hud) og hijab. hun tredje går alltid med svart heldekkende plagg, og skjuler også haken. jeg hadde lenge lurt på hvorfor de tre fra samme land og samme religion hadde så forskjellig klesdrakt. en dag når vi snakket om klær i timen, ble hun med svarte klær spurt om hvorfor hun går slik, og hvorfor hun også dekker haken. hun kan ikke så bra tysk, så fikk ikke forklart så bra. men hun sa at de som har hijab, det er BRA. men de som går med bare svart, det er VELDIG BRA. sånn i forhold til Allah. men hun fortalte også at hun hjemme går med vanlige klær. med mindre det kommer gjester. da skifter hun til det svarte igjen.
har du noen formening om dette meya? er det mer riktig mot Allah å gå i helsvart og dekke så mye som mulig? hun forklarte også at egentlig blir munnen også dekket, men det er jo upraktisk i et klasserom hehe
Det er lov å bruke farger, og Gud elsker skjønnhet. Vi skal ikke kle oss ekstravagant, og klærne må være løse og ikke tettsittende, og ikke gjennomsiktig, og man skal ikke vise kroppsformer.
Dette med å kun dekke haken, og ikke resten av ansiktet, er veldig vanlig hos shiaa, fordi de mener at haken er en del av det som man må dekke til, mens vi sunni-muslimer mener at det er greit å vise haken. Det finnes selvsagt sunni-muslimer også som dekker haken, og da også selvsagt ansiktet, det er mange som mener det er obligatorisk, min mann innkludert hehe.
Men hva som er "bra, bedre og best", er jeg ikke så inni, jeg gjør det JEG tror er riktig, og så får andre gjøre det de synes er riktig, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har venner med hijab, med niqab, uten hijab, ikke-muslimer, muslimer, hinduer... Osv... Skjønner? Så enhver får jo bare gjøre som det passer dem.