Hvorfor jeg valgte å bruke hijab

Jeg lurer på en ting. [:D] Muslimer spiser jo ikke svinekjøtt, men hva mener du om f.eks godteri og gelè som baserer seg på gelatin? Gelatin er jo som oftest laget av svineprotein (90% protein av svin og storfe).

Lurer fordi jeg i jobben har støtt på "problemet" med muslimske barn og godteri, og det har blitt diskusjonsemne i den forbindelsen. (Jeg har argumentert for å ikke gi muslimske barn disse typene godteri uten foreldrenes godkjennelse, men heller byttet ut med noe annet jeg visste var "trygt". Mange kollegaer som syntes jeg var helt tullete[8D]).

ORIGINAL: Ane81

Jeg lurer på en ting. [:D] Muslimer spiser jo ikke svinekjøtt, men hva mener du om f.eks godteri og gelè som baserer seg på gelatin? Gelatin er jo som oftest laget av svineprotein (90% protein av svin og storfe).

Lurer fordi jeg i jobben har støtt på "problemet" med muslimske barn og godteri, og det har blitt diskusjonsemne i den forbindelsen. (Jeg har argumentert for å ikke gi muslimske barn disse typene godteri uten foreldrenes godkjennelse, men heller byttet ut med noe annet jeg visste var "trygt". Mange kollegaer som syntes jeg var helt tullete[8D]).

Dette er det to ulike meninger om blandt muslimer. Vi her hjemme luse-sjekker ikke, fordi min mann i alle fall er av den formening at det har endret form, lukt, farge og sånt, så det er ikke lenger svin. Men om jeg skal ha besøk av andre som ikke deler min mening, så lager jeg selvsagt mat uten noe sånt i!

ORIGINAL: ...Rosa...

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: ...Rosa...

ORIGINAL: Tessa

Jeg trodde faktisk også at muslimske kvinner skulle lystre sin mann blindt...

Nei. Det er "Biblical Marriage" det, da skal man lystre om så han bryter loven nesten. Eller, jaja, det er jo sikkert forskjeller på hvor langt mange er villige til å gå, men vi muslimer har ikke lov til å lyde noe menneske som ber oss gjøre noe som er imot islam.

For eksempel har vi ikke lov til å spise svin om mannen sier det. Vi kan heller ikke ta silikonoperasjon om mannen vil det, fordi det strider med islam. Lista er jo endeløs hehe. Feks om mannen vil ha analsex, så kan vi faktisk få skilsmisse på flekken, fordi det er en stor synd i islam.

Eeeh... Biblical Marriage å avlyde mannen blindt? Hvilken Bibel har du lest? [8D]
Tror jeg skal være den til å undervise om Bibelske ekteskap jeg...

Om du går på forumet til www.mothering.com under "Spirituality" så finner du sikkert like mange definisjoner på Biblical Marriage som det finnes kristne. Noen er mer av den formening som vi muslimer er, mens andre mener at de må adlyde også der han går imot Bibelens ord i følge dem, for hans tolkning vil være den riktige.

Det er også andre grunner til at jeg vet en del om de som adlyder blindt og også kaller det Biblical marriage, men det kan jeg ikke si noe om her, desverre, men kontakt meg gjerne på PM.

Jeg skal kikke litt på det der, men dersom de kaller det Biblical Marriage å avlyde blindt så er de hyklere og lever en løgn, sånn hardt ut sagt. Det finnes mange som kaller seg kristne og ikke er det for de skjønner ikke hva det er. Mange som ikke har den minste forståelse av Bibelen, og om disse kaller noe for Bibelsk betyr det ikke at det er det... Man blir ikke et eple bare ved å si at en er det, og derpå smøre seg inn med eplejuice.
Kan skrive med deg på pm når jeg har lest på den siden [;)]

Enig [:)] Uten å virke krass, så er det vel det samme hva en nettside sier, og hva mennesker tolker, når Bibelen sier veldig direkte at man skal adlyde Gud mer enn mennesker. En ektemann omtales ikke som et unntak i oen sammenheng [;)]

ORIGINAL: RosaMentos

kom til å lure på en ting etter å ha lest den tråden om fødsler...

ammer dere barna på offentlig plass? om dere er på bytur i feks. 5 timer, ammer dere da? eller gjør dere det kun hjemme?

må bare si at dette er jo faktisk litt interesant[;)] og all ære til deg som tar deg tid til å svare på alle di spm som lures på her inne[:)]

De fleste jeg kjenner, ammer i alle fall, men unngår så langt som mulig å vise hud.

ORIGINAL: KonTrolla

Enig [:)] Uten å virke krass, så er det vel det samme hva en nettside sier, og hva mennesker tolker, når Bibelen sier veldig direkte at man skal adlyde Gud mer enn mennesker. En ektemann omtales ikke som et unntak i oen sammenheng [;)]

Det er forsåvidt ikke "en nettside" som sier det, men mennesker som faktisk lever sånn, som diskuterer seg imellom hva som er riktig "submission" i forhold til "The Biblical Marriage"... Og det ER faktisk mange som mener at de må la mannen ha ledingen, og la han styre, om det så er ulovlig. Fler enn en gang har de spurt om "er det riktig å la han kjøre i fylla" (ett eksempel), og mange mener faktisk at , ja, det er det...

Jeg har ikke lest alle innleggene så fare for å spørre noe som har blitt spurt om..
men interesant lesing og et lite spørsmål.

jeg ble muslim i 1994..
Er du norsk med norske foreldre eller foreldre med muslimsk bagrunn?
bare nysgjerrig..

Veldig opplysende og interessant lesning [:)]

ORIGINAL: elphaba

interessant lesning!

jeg har også lurt litt på dette tema.. vi har jo bodd 1 år i tyskland, og her er det veldig mange muslimer. spesielt folk fra tyrkia. jeg går på tyskkurs, og det er egentlig et obligatorisk kurs for innvandrere, og der er det folk fra både polen, russland, tyrkia, iran og afghanistan. også meg fra norge da hehe (men jeg er der frivillig). det er 3 tyrkere i min gruppe, og alle tre har forskjellig "klesstil". hun ene går med helt vanlige klær og inget hodeplagg. hun andre har vanlige klær (men viser ikke hud) og hijab. hun tredje går alltid med svart heldekkende plagg, og skjuler også haken. jeg hadde lenge lurt på hvorfor de tre fra samme land og samme religion hadde så forskjellig klesdrakt. en dag når vi snakket om klær i timen, ble hun med svarte klær spurt om hvorfor hun går slik, og hvorfor hun også dekker haken. hun kan ikke så bra tysk, så fikk ikke forklart så bra. men hun sa at de som har hijab, det er BRA. men de som går med bare svart, det er VELDIG BRA. sånn i forhold til Allah. men hun fortalte også at hun hjemme går med vanlige klær. med mindre det kommer gjester. da skifter hun til det svarte igjen.

har du noen formening om dette meya? er det mer riktig mot Allah å gå i helsvart og dekke så mye som mulig? hun forklarte også at egentlig blir munnen også dekket, men det er jo upraktisk i et klasserom hehe

Det er lov å bruke farger, og Gud elsker skjønnhet. Vi skal ikke kle oss ekstravagant, og klærne må være løse og ikke tettsittende, og ikke gjennomsiktig, og man skal ikke vise kroppsformer.

Dette med å kun dekke haken, og ikke resten av ansiktet, er veldig vanlig hos shiaa, fordi de mener at haken er en del av det som man må dekke til, mens vi sunni-muslimer mener at det er greit å vise haken. Det finnes selvsagt sunni-muslimer også som dekker haken, og da også selvsagt ansiktet, det er mange som mener det er obligatorisk, min mann innkludert hehe.

Men hva som er "bra, bedre og best", er jeg ikke så inni, jeg gjør det JEG tror er riktig, og så får andre gjøre det de synes er riktig, om du skjønner hva jeg mener. Jeg har venner med hijab, med niqab, uten hijab, ikke-muslimer, muslimer, hinduer... Osv... Skjønner? Så enhver får jo bare gjøre som det passer dem.

ORIGINAL: EmTuLe

Jeg har ikke lest alle innleggene så fare for å spørre noe som har blitt spurt om..

jeg ble muslim i 1994..
bare nysgjerrig..

Jeg er norsk med norske og svensk-finske foreldre, og de er ikke muslimer. :)

jeg ble muslim i 1994..
bare nysgjerrig..

takk..
bestemte meg for å lese alt likevel..
Hvordan reagerte dine foreldre?

jeg ble muslim i 1994..
bare nysgjerrig..

takk..
bestemte meg for å lese alt likevel..
Hvordan reagerte dine foreldre?

De trodde vel at det var en fase hehe. De skjønte jo at det var mer seriøst da jeg giftet meg med eksen, jeg traff han ett års tid etterpå.

De håpet sikkert at det skulle "gå over" men nå har vi ingen problemer.

Back
Topp