Hvorfor heter

[Malin]

Forumet er livet
babyen din det den heter?[:D] 

Inspirert av en navnediskusjon vi hadde på cafe med barselgruppa tidligere idag [:)]

Patrick fikk navnet sitt etter at vi hadde diskutert i to dager. Vi kom først med to navn hver som vi ikke ble enige om, før Patrick dukket opp [:)] 
Tror vi har det fra en som sambo jobbet sammen med, som jeg også traff i jobbsammenheng på Ormen Lange. For han het Patrick. Så det er vel pga han vi kom på navnet på en måte..[:)]

Jeg tenkte på navnet Tiril fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid. etter ultralyden skreiv jeg en lang liste med navn jeg syns var fine, og gav til samboeren min. Han kikket over listen, og så sa han at han syns at Tiril Sofie var et fint navn..og da kunne jeg ikke si meg uenig!!

så da heter snuppa vår Tiril Sofie:)

jeg har alltid likt navnet Mina, og når jeg ble gravid, nevnte jeg det navnet for sambo, han likte det veldig godt, men var redd hun skulle bli som hun radio-Mina som er så rappkjefta hvis hun het Mina, så derfor fant vi på en ny vri av Mina... altså Amina[:)]

Jeg ville egentlig ha navnet Kevin. Liker navn som ikke er så vanlige. Men hadde også hørt navnet Leon noen ganger og synes det var fint også. Samboer var også enig i Kevin egentlig, og vi hadde bestemt oss for det hvis det ble gutt. Men så nevnte jeg Leon for samboer en dag og da ble han i fyr og flamme. Han elsket det navnet pga yndligsfilmen hans heter Leon, så da sa jeg at vi kunne ha det navnet hvis babyen fikk mitt etternavn. Så da ble det sånn[:)]

Er ei lita nydelig tulle i bhg til storesøster som heter Vilde. Og vi likte navnet begge to. Så da ble det det.[;)]

Sambo mistet bestefaren sin som han var veldig glad i bare noen måneder før jeg ble gravid. Han het Sigurd. Jeg mistet bestefaren min samme året, bare litt tidligere. Han het Johan. Så vi hadde lyst å kalle gutten vår opp etter dem og Sigurd Johan klang bra syns vi [:D]

Mormor til elisabeth heter ingunn elisabeth, så da ble det det. tippoldemor het elisebeth.
Far min heter arild, og derfor ville vi ha et navn på a derfor ble det aleksander. Hvis det var jente skulle hu ha blitt kalt opp etter farmor siden den andre gutten til mannen min er oppkalt etter farfar.

jeg mistet min mamma når jeg var ti år gammel.. og hun het jorunn anie. så jeg ville at hvis jeg fikk ei jente skulle hun hete anie.
sambo sin bestemor het også anie så han var het enig med det[:D] men så har både jeg og sambo dobbelt navn, så vi ville at jenta vår også skulle ha det og da ble det thea etter mye om og men mellom thea og emma[:D]

Fra vi fant ut at det var ei jente vi venta så hadde vi to valg Tina og Maiken.
Vi var i tivl lenge, men på morgen på julaften så sto sambo og skifta bleie og sa:
Det er Maiken! Så der med så ble det Maiken.

Markus fikk det navnet for det er det absolutt fineste navnet jeg vet[:D] Hadde jeg fått jente ville hun blitt hetende Markusine[8D]

Kevin var et av alternativene, da hadde han blitt hetende litt opp etter storebror.
men så ligna han liksom ikke på en Kevin da..
jeg leste opp en hel navnebok for sambo, det eneste han likte var Jonas (for det forbinde ikke han med noen)
jeg la min elsk på Leander..

så da ble det Jonas Leander til slutt[:)]

Vi hadde mange navn, men slet litt med å bli enige, jeg liker godt August, men det nektet mannen min, og hans forslag vil jeg ikke fortelle en gang, så mye synest jeg om dem.... [8D]
Jeg tilbrakte mye tid her på babyverden når jeg var gravid, og her var det mange som snakket om Liam, et navn som nesten ingen her har. Så nevnte jeg det for mannen sånn litt i forbifarta, og det likte han veldig godt. Litt frem og tilbake, og så ble det det! [:)] Jeg har ikke sagt noe her om navnet før, men det er iallefall Tobias og Liam guttene våre heter! [:)]

Tja.. Jeg er ikke helt sikker. Egentlig ville jeg ha Storm eller Drage..Men mann min nektet plent. Så foreslo ei venninne Liam. Tok navnet opp med gubben, og han likte det også..Dessuten er svigermor engelsk..Så det passet jo bra

Malin vet jo allerede hvorfor det ble Iver (siden vi som sagt diskuterte dette på barseltreffet [8D])

...men vi hadde altså funnet jentenavnet, siden vi trodde det var jente. På UL´en i uke 18 fikk vi imidlertid vite at det var gutt. Vi gikk rett på bokhandelen og kjøpte navnebok og så ut på restaurant for å se på alternativene. Ble ikke stort klokere, fikk bare bekreftet at vi hadde veldig lik smak når det gjaldt navn, og navn som var på lista var vel Isak, Jonathan, Jesper, Sebastian osv.

Så en kveld vi hadde lagt oss og ble liggende og snakke om navn kom jeg plutselig på Iver. Kjente ingen som het det - vet bare om Iver Horrem (beachvolleyballspiller) og Lars IVER Strand (fotballspiller), men ingen av dem har jeg for vane å tenke på når jeg legger meg altså [8D]

I hvert fall likte vi det kjempegodt begge to og vi vraket sporenstreks de andre navnene på lista og begynte å kalle den ivrige, lille mannen i magen for nettopp Iver.

Og det funket utmerket når han kom ut også - han VAR og ER en Iver [;)]

(selv om presten presterte å kalle ham IvAr da han ble døpt [;)])

Da jeg var 13-14 år kalte tanta mi sønnen sin for Morten Kristoffer, syns det var så fint at jeg bestemte med for at hvis jeg fikk en sønn en gang skulle han hete Morten. Men etter to kjærster og en bestevenn med det navnet var det ikke aktuelt lengere. Valgte derfor Kristoffer og da mamma fortalte at hennes bestefar ble kalt Kristoffer Isak selv om han egentlig bare het Isak (Det var så mange som het Isak og han var Kristoffer sin sønn.) ble det Kristoffer Isak. Etter bestefar, oldefar og tipp oldefar.

Hadde jeg fått jente hadde det blitt Sina etter min oldemor som jeg egentlig skulle kalles opp etter.(Mamma sin drøm)

Foresten veldig morsom tråd å lese dette. Gøy å lese hvofor man velger de navnene man velger.

Oppkalling[:)] Fornavnet har mange av min manns forferdre hatt, dessuten likte jeg det veldig godt. Mellomnavnet har gått fra far til sønn i mange generasjoner. Neste gang får det bli noe fra min familie[;)]

Vet ikke helt hvor jeg fikk navnene fra. Lotta Maria , har Maria etter min mor. Og min favorittbok som liten var Lotta fra Bråkmakergata[:D] Min mor måtte lese om Lotta gang etter gang. Har sansen for Lotta som er en viljesterk, snill og modig liten jente. Derfor ble det Lotta Maria. Var også innom Kaja og Maja som alternativer. Linus Emil er ikke oppkalt etter noen. Var innom mange navn som : Leander, Amadeus, Elling, Amandus og Lennart. Men Kom stadig tilbake til Linus og Emil. IOM de trodde det var to gutter, så bestemte jeg meg for Linus og Emil. Når det da kun ble 1 gutt så ble valget vansklig, så tok derfor begge navnene[:)]

Det var vel det første navnet vi kom på tror jeg.. vi syntes det vi syntes det var kjempefint begge to.. og så passet det jo både i Norge og Sverige, så da ble det Madeleine. Eller Madde som vi kaller henne!![:D]

Jack-William fikk navnet sitt fordi William eller aleksander var de eneste navnen sambo likte av de jg hadde skrevet opp, og han ville absolutt ha Jack. Så da satte vi sammen hvert vårt navn som vi likte, så da ble det Jack-William[:)] 

Back
Topp