Hvorfor fikk du tidlig ul?

sparkling

Forelsket i forumet
For meg virker det som nesten alle her inne har vært på tidlig ul. Jeg var til legen på mandag og fortalte jeg hadde hatt to aborter og at jeg omtrent ikke fikk sove pga angst for å miste. (smørte kanskje litt ekstra tjukt på angående angsten). Spurte om det var mulig å få en tidlig ul men det var helt uaktuelt. Da måtte jeg på en privatklinikk og betale selv.

Så hvorfor fikk du tidlig ul? Betalte du selv eller hadde du god nok grunn ifølge legen?

Jeg betalte selv :) kostet 950 kr og var verdt hvert øre for min del.

Ble sendt på ul for og finne ut hvor langt på vei jeg var.. pratet med jordmor etter at jeg fant ut at jeg var gravid,hun som sendte meg på ul.

Vi har blitt gravid etter ivf og ble derfor henvist til tilig ul av legen på St.Olav.betalte ingenting for den.

veldig rart at du ikke fikk komme på ul etter at du har hatt to aborter syns jeg.... da burde du jo få god oppfølging med tidlig ultralyd slik at du kan bli noe tryggere, og at de passer på deg!
jeg fikk tidlig ultralyd fordi jeg gikk med tvillinger, som jeg mistet i uke 25 (var et veldig spesielt svangerskap da, tvillinger i samme fostersekk uten noe hinne som skiller de).

Tror mye handler om å være heldig/uheldig med legen sin. Jeg mistet i sommer, helt i begynnelsen av 2. trimester. Da jeg var på en rutinekontroll hos gynekologen i oktober, nevnte jeg hadde blitt gravid etter SAen i sommer. Hun kjørte på med kontroll og UL hver 14 dag, altså har jeg allerede sett fosteret tre ganger (fjerde gang neste uke). Jeg er selv overrasket over den gode oppfølginga, planen var å betale for en privat UL rundt uke 12. Gynekologen begrunner det med at hun er opptatt av at mor (og far) ikke skal bekymre seg ved neste svangerskap, og jeg må si at jeg er strålende fornøyd med den holdningen hennes!

Her har jeg en kjempe hærlig lege, men med 3 SA Bak meg, Tøft svangerskap bak meg, å blodsykdom så fikk jeg tidlig ul, fikk det sist også, da hadde jeg 3 stk før uke 12. nå har jeg bare hatt 1, å skal ikke ha neste før ord ul.

Fikk på grunn av SA i august, har vært veldig bekymret på grunn av den.. Rart du ikke har fått, teit lege! Hva med å snakke med jordmor istedet?

Jeg fikk tidlig UL pga blødning da jeg var 8+4 uker.

Jeg fikk tidlig ul fordi legen min trodde jeg var lenger på vei. Hadde fått så stor mage i uke 10 :p

Jeg fikk tidlig pga av at jeg går på medisiner som kan gi store misdannelser og har d de kaller et " risiko svangerskap". Skal på ul hver mnd + 2 på rikshospitalet.

Pga blødninger og laserkonisering. Ringte direkte til sykehuset jeg var konisert på og forklarte situasjonen. Fått fantastisk oppfølging. Vært på 6 ul hittil og det blir ganske mange flere. Men nå får jeg ekstra mye oppfølging fordi de er redd for nye celleforandringer siden jeg blør og skal kontrollere livmorhalsen. Blir fulgt opp av en helt fantastisk overlege!! Han er iransk og utrolig dyktig i faget sitt!! Mektig imponert over den flotte oppfølgingen jeg får! :)

Her fikk jeg tidlig ul som en følge av sist svangerskap med avkortet cervix og prematurfødsel. Jeg blir tett oppfulgt med ul hver 3. uke. Veldig fornøyd med oppfølgingen fra både leger, jordmor og på gyn.pol

høres ut som alle her har fantastiske leger som tar de på alvor! Bra ikke alle er like håpløs som den turnuslegen jeg fikk. Ikke klarte hun å regne ut hvor mange uker jeg var heller. Ble bare frustrert av hele greien. Tror jeg skal bestille time til jordmor og håpe hun er mer proffesjonell:)

For meg virker det som nesten alle her inne har vært på tidlig ul. Jeg var til legen på mandag og fortalte jeg hadde hatt to aborter og at jeg omtrent ikke fikk sove pga angst for å miste. (smørte kanskje litt ekstra tjukt på angående angsten). Spurte om det var mulig å få en tidlig ul men det var helt uaktuelt. Da måtte jeg på en privatklinikk og betale selv.

Så hvorfor fikk du tidlig ul? Betalte du selv eller hadde du god nok grunn ifølge legen?

Har mistet 5 ganger, blødde litt første gangen, svangerskapsforgiftning som ikke ble fulgt opp sist, så jeg får 2 ekstra UL (uke 6+5 og 12+5), + ekstra kontroller pga protein i urinen...

høres ut som alle her har fantastiske leger som tar de på alvor! Bra ikke alle er like håpløs som den turnuslegen jeg fikk. Ikke klarte hun å regne ut hvor mange uker jeg var heller. Ble bare frustrert av hele greien. Tror jeg skal bestille time til jordmor og håpe hun er mer proffesjonell:)
Har bestemt meg for at jeg bare skal gå til jordmor,ikke til lege,de er jo utdannet til og ta vare på oss gravide og viss de ser noe unormalt så blir man jo sendt vidre til lege :) håper alt ordner seg for deg og at lille spiren holder seg fast :)

For en kjip lege! :angry Jeg ble henvist til tidlig ul pga 2 aborter(ingen barn enda..), og at jeg var så bekymret og deppa = angst. Akkurat samme som deg! Tydelig at legene praktiserer forskjellig. Den tidlige planlagte ul var satt til uke 9+2, men da jeg fikk blødning fikk jeg ul i uke 7+0 med oppfølgingstime i uke 9+0(så 2 av ultralydene har vært i forbindelse med "komplikasjoner"). Fikk derfor endret den planlagte ul til litt senere, i uke 12. Kjenner at DEN er viktig for meg.. Eneste som kan få meg til å slappe av og tenke at vi faktisk skal bli foreldre, senke skuldrene litt. Gleder meg til det<3

Jeg har enda ikke fått time til ordinær ultralyd, men når jeg bestilte en legetime på legekontoret mitt, mente de at jordmor kunne ordne slik time. Vil kanskje tro dem kan fikse tidlig ul også da? Er vel faktisk sånn at noen går kun til lege, noen velger jordmor og lege, mens andre igjen velger kun jordmor. Så vil tro jordmor har mulighet til å ordne tidlige ul også:)

Håper virkelig du får dette! Har hjulpet meg.

Får god oppfølging fordi siste svangerskap ikke var bra - har hatt 4 ul allerede og er 13 uker nå, men hadde ikke hatt det godt uten denne oppfølgingen. Du må bare stå på, gå evt til jordmor som ofte er veldig forståelsesfull iforhold til det at det er viktig at du får senket skuldrene og ikke går rundt og er redd- det er ikke bra for hverken deg eller barnet!

Jeg fikk, etter legens forslag, fordi jeg mistet i uke 6 første gangen, og gikk rundt med redsel for at det skulle skje igjen. Samtidig har jeg aldri vært "ordentlig" gravid, altså langt på vei, så jeg hadde rett og slett vanskelig for å tro på at det var et hjerte der inne. Den UL var det beste som har hendt meg!!! Bank bank bank... <3

Bytt den ubrukelige legen din, om det er henne du har som fastlege?

Back
Topp